Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DIY: Rengöring och underhåll av klaviatur, pottar och sliders

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-18 09:33

Det har ju diskuterats om huruvida vi ska ha ett DIY-forum på 99musik. Tills dess att ett sådant införs så kan man ju köra med "DIY:" i början av trådtiteln. Bara ett förslag.

Min fråga är om någon känner till någon/några bra siter, online resurser, dokument eller något som beskriver på ett hyfsat enkelt sätt hur man rengör och underhåller gamla klaviaturer (alltså, själva tangenterna - inte synthen som helhet), potentiometrar och sliders till gamla vintagesynthar. Jag vill minnas att jag en gång snubblade över en website som beskrev hur man öppnade och rengjorde klaviaturen till en Poly-800 men jag tappade bort den och har inte lyckats hitta den igen. Märk väl att jag inte är en hemmafixare, så det är uppskattat om man får med bilder på hela förloppet - öppning, identifiering av komponenter, etc.

Saken är den att min Polysix, Juno-6:a och RS-09:a har råkat ut för glappande tangenter, sprakande pottar och sliders som har blivit väldigt tröga (hav förbarmelse, jag lämnade mina gamla klenoder i en polares studio och denna någon brydde sig inte att se över dem - trycka på tangenterna och vrida på pottar/sliders regelbundet osv). Så därför behöver jag se över dem nu.

Alla tips uppskattas :).

//Tomas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 11:14

Man kan demontera hela klaviaturet och diska tangenterna. Brukar funka fint och man får helt fräscha tangenter. OM klaviaturet använder sådana där gummipluppar och tryckta mönster på ett kretskort (poly 800 bla) så kan man försiktigt slipa bort lite oxid från kortet om tangenten glappar eller funkar dåligt.

Pottar har jag sämre koll på, men jag vill minnas att ag såg en sida som handlade om att man öppnade dem och flyttade kontakten som löper över kolbanan en liten bit så att de fick ny kolbana att slita på.

  • Medlem
  • 2006-12-18 13:44

Låter intressant, kan ju vara värt att kolla närmare på. Hade dock varit trevligt att hitta en step-by-step introduktion med lite mer detaljer. Tack i vilket fall :).

//Tomas

  • Medlem
  • 2006-12-18 13:50

Jag hittade sidan: http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/index.html

Folk får gärna komma med förslag på andra sidor som denna.

//Tomas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-18 14:30

Poly6list-archives:
http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/

Ursäkta, men lite inaktuell - är dålig på att uppdatera...

  • Medlem
  • 2006-12-18 15:05
Ursprungligen av kroffe:

Ah, fett! Tackar

//Tomas

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-18 22:44

Tips:

Jag gjorde precis ren kontakttungorna i klaviaturen till min Roland SH-1000.
CRC Oxide clean(funkar för mig, finns säkert bättre), några tops och en kanna hallon/choklad-kaffe gav perfekt resultat.

Hmm.. nu måste jag ju bara skaffa en elorgel att placera SH-1000:an på.. matchande liksom..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-18 14:33

Bra tråd... min nyinförskaffade SH-1000(bör vara lik RS-09?) har ju stått i >10 år = dålig kontakt i klavvet.

  • Medlem
  • 2006-12-20 08:17

Så var inskaffar man detta lämpligast?

//Tomas

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 10:23

Crc Oxide-clean: Välsorterad fackhandel eller bensinmack. Finns även på Elfa.
Tops: Åhlens?
Kaffe: Ica.. eller lyxigare beroende på synthesizer modell?

  • Medlem
  • 2006-12-21 08:22
Ursprungligen av saddox:

Crc Oxide-clean: Välsorterad fackhandel eller bensinmack. Finns även på Elfa.
Tops: Åhlens?
Kaffe: Ica.. eller lyxigare beroende på synthesizer modell?

Yeye, nu var det väl mest CRC Oxide-clean som var frågetecknet ;). Tackar!

//Tomas

  • Medlem
  • 2006-12-20 13:25

Hur skonsammt är det på lång sikt? löser det upp kolbanor? Innehåller jobbiga det oljor som det fastnar damm i osv?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 14:19

18dB: Nej, den ska just inte innehålla just sådana saker. CRC har andra sprayer som egentligen är bättre för ändamålet men denna funkar för mig. Jag brukar torka rent noga sen, roligare med rena prylar(även internt) + för säkerhets skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-20 14:32

saddox, Det kanske är något för min DX-100?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 14:33

Då är det väl egentligen CRC electronic cleaner man ska använda? Den kör jag med, inköpt på OK. Stark som inihelvete. Användes med fördel ute på en balkong då man lätt börjar se tomtar om den användes inomhus med sämre ventilation... eller så är det bara för att det börjar närma sig jul.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 14:39

Aha.. alla röda flaskor är egentligen till för bilelektronik, men CRC har tydligen en produktserie inriktad speciellt på elektronik: http://www.crcind.com/csp/web/functdisp.csp?lng=8&country=SE&business=ELECTRONIC

Speciell oxidupplösare till kontakter: http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=KONTAKT%2060&business=ELECTRONIC
"Löser upp korrosionsbeläggningar och återupprättar metallisk kontakt. Optimala kontaktegenskaper uppnås när de föroreningar som lösts upp med Kontakt 60 sköljs bort med Kontakt WL innan kontakterna skyddas med Kontakt 61."
Man ska alltså köpa tre olika burkar för optimalt resultat, och de är säkert jääättebilliga!

Angående den jag använder (CRC Electronic Cleaner): "Milt rengöringsmedel. Avlägsnar tunna oljor, fingeravtryck och damm från konsumentelektronik. Rengör radioapparater, CD- och kassettspelare, larmsystem,... Kompatibelt med vanligen använda material."

Angående den Saddox använder: "Oxide Clean löser upp korrosion och avlägsnar föroreningar på elektriska kontakter inom fordonsmarknaden. Säkerställer en god ledningsförmåga. För bästa resultat, skydda med Contact Protect."

Säkert sak samma allihop.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 15:12

zhtee: det skulle det kunna vara! Bra spray att ha hemma..

Bobbski: Jupp, köpte den till min andra hobby(veteran-motorcykeln).. funkar lika bra att rengöra kontakter till dubbel-waist-spark-tändning som att rengöra inomhuselektronik. Men jag är noga med att torka av sen.. som skrivet. Säkert inte nödvändigt men man vet aldrig.
CRC har bra grejer som är väl värda en test.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-20 15:15

Finns det ingen mirakel-sprej som lagar halvpajjade voice-boards i Polysixor...:kaaaka!:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 15:19
Ursprungligen av kroffe:

Finns det ingen mirakel-sprej som lagar halvpajjade voice-boards i Polysixor...:kaaaka!:

Prova Mr Muscle Polysix, finns hos din närmaste ICA-handlare!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 15:18

Har jag uppfattat följande rätt?: Anledningen till att man inte ska använda exempelvis 5-56 till sådana här ändamål är för att det innehåller oljor som till en början ökar ledningsförmågan men med tiden fastnar damm och skit i oljan och gör det sämre än det var innan.
Har jag uppsnappat det hela rätt då? och finns det någon mer anledning? Löser det upp kolbanor?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 15:51

Jag brukar använda kemikalier för att göra rent, få bort oxid och så vidare.. men sen torka bort kemikalierna. Det mesta(oavsett vad det är) brukar fungera bättre om det är rent.

Kletig olja hjärta damm ja.. och damm tar sig in överallt.
Testat att elda på damm? Woooosh.. säger det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-21 08:35

Bobbski: Tack, fast nu är det ju snarare komponenter som brunnit inte batteri-läck (brukar på vara KLM-367 patch assigner board)...

1
Bevaka tråden