Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akai SCSI problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 13:09

Tja
Jag är en såndär som fortfarande gillar gammal hårdvarusampling Problemet jag fick idag var att efter jag skulle spara massa ljud på Zipdriven (iomega 250) så fick Akaien hjärnsläpp och hittade inte zippen. Sen när jag stängde av och skulle boota om med Zipdriven så hittar samplern inte den. Däremot kan jag ändra SCSI id i samplern och ladda ljud från zippen precis som vanligt. Hur bär jag mig åt för att kunna boota från zippen igen. Tacksam för svar

PS Jag har en S3000, den gamla versionen, inte XL.
DS

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-18 15:41

Du kan alltså ladda men inte spara ljud på ZIpdriven?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 15:55
Ursprungligen av saddox:

Du kan alltså ladda men inte spara ljud på ZIpdriven?

Jo det går att ladda och spara men inte boota.

Zippar är inte så pålitliga så det kan ju hända att skivan inte är riktigt frisk. Är det lika med alla zippar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-18 17:40

aha.. så man bootar från en sådan?
Hmm. ovan SCSI på AKAI.

som timothy säger.. skivan kan ha blivit lite småpaj.
Är det t.ex. så att det finns ett MBR på skivan som kanske är skadat?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 18:49

Det funkade om man stängde av allting, bytte lite scsi id på zipdriven och sen bootade om. Tack för svaren Livet blir mer spännande med 90-talsteknologi. Höll nästan på att förlora en hel låt jag satt och meckade med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-18 21:25

Oja.. 90talsteknologi.. och t o m äldre teknologi gör livet mer spännande.
SCSI är ju riktigt trevligt när det funkar(kör själv mellan en ESI-sampler - hårddisk - cdrom - dator - diskettstation(intern i ESIn)). Man börjar uppskatta USB mer efter ett tag.. eller hela "plug-n-play"-konceptet..

Är väl också viktigt att den har rätt id, dvs 0 eller 1? Har för mig att det är där man har hårddiskar och annat sånt. scsi-kort brukar väl ligga på id 7.
Jag hade en akai dps12 och den hade väl id 4, jazdriven minns jag inte vad den hade.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-19 20:00

Ja, man måste hålla koll på vilket ID som alla anslutna enheter har. Har två enheter samma ID så blir det trubbel.
Likaså om man har två "masters" på en kedja.. t.ex. en sampler och en dator. Samplern(i mitt fall ESI) har inställningen "avoid host" som gör att det funkar. Vissa äldre SCSIkort tycker absolut inte om andra "masters" på kedjan.. men t.ex. Adaptec 2940 funkar i alla lägen.

Adaptec 2940-serien rekomenderar jag me, har aldrig trasslat för mig nån gång

inte heller adaptec's usbXchange [USB-to-SCSI-converter] när jag satt med den...det kan ju vara ett altenativ om man kör data och SCSI-lir...men inte önskar\har PCIplats...[har ev ff begränad MAC OS support]

1st_Science : Jag kör på exakt samma konfig som du. S-3000 och en ZIP 250.

Det viktiga är hur man formaterar disken från början. Om du gör enligt akais handbok tappar du en massa utrymme på disken. Gör ALLTID en sk snabb format.

Sedan utgår jag från att du har rätt SCSI ID på ZIPPEN och AKAIEN och att en av dem är TERMINERAD (Den sista burken i kedjan) annars fungerar det inte alls.

Du nämner också att du vill boota från ZIP disken. Jag är inte helt med på vad du menar här, men om du menar att du vill ladda in ett ljud från zippen direkt du slår på akaien kan jag bara säga att det inte går.

Ett annat tips är att se till att du har senaste OS i akaien.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 17:56
Ursprungligen av saftskallen:

1st_Science : Jag kör på exakt samma konfig som du. S-3000 och en ZIP 250.

Det viktiga är hur man formaterar disken från början. Om du gör enligt akais handbok tappar du en massa utrymme på disken. Gör ALLTID en sk snabb format.

Sedan utgår jag från att du har rätt SCSI ID på ZIPPEN och AKAIEN och att en av dem är TERMINERAD (Den sista burken i kedjan) annars fungerar det inte alls.

Du nämner också att du vill boota från ZIP disken. Jag är inte helt med på vad du menar här, men om du menar att du vill ladda in ett ljud från zippen direkt du slår på akaien kan jag bara säga att det inte går.

Ett annat tips är att se till att du har senaste OS i akaien.

Alltså felet uppstod när jag skulle spara alla program och samplingar och råkade spela med typ alla 16 kanaler samtidigt. Då tappade den bort zippen. Sen när jag stängde av allt och sen satte igång zippen med os 2.0 på och sedan samplern så blev det "harddisk not found" eller nåt i den stilen. Jag fick skifta lite id 5-6 på zippen och stänga på och av alla grejer innan det börja fungera igen. Tack för tipsen

Citat:

Alltså felet uppstod när jag skulle spara alla program och samplingar och råkade spela med typ alla 16 kanaler samtidigt. Då tappade den bort zippen. Sen när jag stängde av allt och sen satte igång zippen med os 2.0 på och sedan samplern så blev det "harddisk not found" eller nåt i den stilen. Jag fick skifta lite id 5-6 på zippen och stänga på och av alla grejer innan det börja fungera igen. Tack för tipsen

Hej igen.
Det har hänt mig också någon gång när jag haft en PC med i SCSI kedjan.

Hoppas allt fungerar nu. Rekommenderar denna riktigt bra sida för akai och SCSI: http://akaiscsifaq.digidude.net/

1
Bevaka tråden