Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Metasonix Wretch Machine

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

rewire, som uppenbarligen har råd (kostar typ 2500 EUR på schneidersbuero tror jag) med denna featuremässigt fattiga, men unika synth har gjort en liten syntdemo så man får höra hur den låter

edit: kan ju tillägga att det är en helt rörbaserad maskin, förutom envelopes och LFO:er om jag förstår det rätt

http://www.rewiremusic.com/Audio/REwire_-_Step_Into_The_Wretch_Machine.mp3

"In making my Demo I got the idea of making a Wretch Theme song singing about the Wretch and running vocals through the Wretch. I always make demos using the synth to make it's own drums but the Wretch does not do that. So, I ran all my drums and vocals through the Wretch's filter. This demo has much EQ and delays to make all sounds separate but all synth and basses are native Wretch and everything else is through the Filter and VCA: "

http://www.vintagesynth.org/phpBB2/viewtopic.php?t=20465

Hyfsat coolt men inget som jag inte skulle kunna göra med en Sherman och/eller ett par distboxar känns det som. Jag gillar Metasonix dock. Jag har funderat på att skaffa några moduler till min Doepfer.

Jag skulle gärna testa att krana den där synthen lite själv.

Jo, jag håller med. Om man är trent reznor eller är rik och bara älskar rörbaserade saker så skulle man skaffa en, men det är man inte. Eller nu har jag aldrig kollat närmare på rör riktigt, om jag har otur kanske jag gör det och blir biten. Kul med egna synthar dock, men metasonix är ju så sjukt boutique-dyrt så man lär väl aldrig ens se en i verkliga livet

Funderade på ett par metasonix-moduler.. men dels är dom rätt dyra och dels så kör dom linjär CV.. lite synd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-20 09:49

Kör era nuvarande synthar genom ett moogfilter och en rörstärkare bara, does wonders

Det är ju kul att det görs sådana här grejer, jag tycker att den låter rätt udda... men lite synd att dom är så dyra.

Det här lät rätt intressant, fast det känns som mycket av ljudet kan uppnås med valfri analogsynt och en rejäl dos rörförstärkning.

Ska jag vara cynisk så får Metasonix uppmärksamhet mest för att deras prylar är 1) snordyra, 2) rörbaserade, 3) har "tuffa" namn och attityd, och inte för att de låter så värst bra. (De har egen karaktär, det kan inte förnekas, men rätt många av ljudexemplen låter bara som någon jämntjock gegga. Fast jämntjock gegga med rörkaraktär.)

Och 25000kr för något som bara kan spela 2 oktaver åt gången känns rätt hysteriskt dyrt.

Ursprungligen av false messiah:

Ska jag vara cynisk så får Metasonix uppmärksamhet mest för att deras prylar är 1) snordyra, 2) rörbaserade, 3) har "tuffa" namn och attityd, och inte för att de låter så värst bra. (De har egen karaktär, det kan inte förnekas, men rätt många av ljudexemplen låter bara som någon jämntjock gegga. Fast jämntjock gegga med rörkaraktär.)

Faktum är att jag håller med dig. När jag funderar lite närmare så har jag faktiskt aldrig hört något som är gjort med dessa moduler som jag smäller av på. Det mesta låter ganska lika (dvs totalmanglat) oavsett vilken av deras moduler man hör ljudexempel ifrån.

Det skulle vara kul att testa någon av deras produkter som sagt.

Någon här på forumet som har något från Metasonix?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-20 12:08

var det bara jag som fick skinny puppy vibbar av den låten?

blev dock inte imponerad av den där synten.

Ursprungligen av leere:

var det bara jag som fick skinny puppy vibbar av den låten?

blev dock inte imponerad av den där synten.

Jo, jag också. Men jag tyckte nog att den lät bra. Synthen alltså. Men för de pengarna? Nä.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-20 22:26

Såg en demo från namm med metasonixkillen, han sa typ att den kostar asmycket att laga för den pajjar och att inte alla ska ha en för den är för dyr i drift... så var han rätt skumm... räkte och verkade full...

verkligen myt-skapande!

håller med apan... åsen om metasonix killen säjer att rör bara går sönder hela tiden så har han överspänt dem... rör håller finfint.. min rörradio har alla originalrör kvar - e på varje kväll.. polarens rörstärkare 20+ år.. har heller aldrig pajjat..

Vill ni höra det ballaste inom rörsyntar gå hit..

http://www.discretesynthesizers.com/nova/intro.htm

Det är vacker å mjukt så man kissar i brallan... här e en (förvisso välkänd å creddig) snubbe som verkligen gjort e fet synt-kulturgärning!!! En äkta myt come alive

Ursprungligen av freddp:

håller med apan... åsen om metasonix killen säjer att rör bara går sönder hela tiden så har han överspänt dem... rör håller finfint.. min rörradio har alla originalrör kvar - e på varje kväll.. polarens rörstärkare 20+ år.. har heller aldrig pajjat..

Vill ni höra det ballaste inom rörsyntar gå hit..

http://www.discretesynthesizers.com/nova/intro.htm

Det är vacker å mjukt så man kissar i brallan... här e en (förvisso välkänd å creddig) snubbe som verkligen gjort e fet synt-kulturgärning!!! En äkta myt come alive

Holy Schmoly, nån borde börja repoducera den dära, fast med lite mer rattar på. (Visst det kommer att hända.) Men det var ett jävla skönt ljud... går rakt in i kroppen.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-12-21 21:37

Han var inte rädd för effekter iallafall...

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-22 00:17

En tidig cs-80.. Så cool så cool.

• Medlem
  • 2006-12-22 02:23

undrar hur tomten ska få ner den i skorstenen...

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-22 16:22

Måste vara ett rent helvete att flytta den. (precis som med cs-80..)
Villka underliga ljud den ger ifrån sig, och villka vred! Som en gammal spis!
Det första jludexemplet där den var ostämd lät riktigt riktigt scary.
Så jädrans cool.

1
Bevaka tråden