Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DATOR-Problem med M-Audio Audiophile USB - Tips någon??

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Häromkvällen började mitt ljudkort att strula.
Har ett M-Audio Audiophile USB som jag kör på en HP Pavillion
Intel P4 3.4 Ghz, 1 GB RAM med XP Home Edition.
Allt har funkat felfritt i ca 1.5 år.

Problemen började när jag körde ett projekt i Live 5.2, när allt ljud plötsligt började hacka och knastra, samtidigt som uppspelningshastigheten sjönk.
Trodde till en början att det var det projektet som blivit överbelastat, men det är sannolikt ej fallet.

Nu knastrar och sprakar alla projekt i Live. Dessutom påverkas all annan ljuduppspelning. Exemplevis vid uppspelning av en vanlig mp3:a i winamp så låter det som att datorn inte riktigt orkar med att spela upp filen. Det knastrar, dock ej konstant, låter lite som om ett högtalarelement i lurarna är spräckt. Vidare saktar uppspelningen av mp3:an ned tidvis. Mkt skumt.

Trodde ett tag att det kanske var nån spyware/adware som slukar processorkraft, men alla såna sökningar har inte visat nåt knas.

Har laddat ned och installerat en ny uppdatering av Live, nämligen 5.2.2.
Har laddat ned och installerat nya drivisar till ljudkortet
Har gjort fullständig systemsökning med Norton, Spybot S&D, etc.
Har kollat faq:n på M-audios hemsida.

Än så länge ingen förbättring.

Den 1-åriga garantin har ju löpt ut (på ljudkortet).
Är det kanske så att ljudkortets hårdvara pajat? Måste man köpa nytt?
Typiskt att detta händer precis innan jul-ledigheten då jag hoppats få lite tid för musiken.

Nån som har något tips???

Tacksam för alla råd ni har ...

/Starboy

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 22:20

Nu känner jag inte till så mycket angående just det kortet och hur det ser ut eller så, men hur spänningsmatas det? Kan det köras på både nätagg och matas via USB-porten? Kabeln till nätagget har inte bara ramlat ur så att det istället försöker få otillräcklig spänning via USB-porten? Nätagget har inte bara lagt av? Har du valt "justera för bästa prestande: bakgrundstjänster" i kontrollpanelen?

Tack för svaret Bobbski!

Ursprungligen av Bobbski:

Kabeln till nätagget har inte bara ramlat ur så att det istället försöker få otillräcklig spänning via USB-porten?

-Nej.

Ursprungligen av Bobbski:

Nätagget har inte bara lagt av?

-Nej.

Ursprungligen av Bobbski:

Har du valt "justera för bästa prestande: bakgrundstjänster" i kontrollpanelen?

-Ja.

Fler förslag?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 22:35

Du hade kollat faq'en sa du, men ifall att du skulle ha missat just den delen så klistrar jag in den här:

Q: I get Pops and Clicks or Distortion during Playback and/or Recording. What can I do about this?
A:
- Check if you have the most recent driver for your M-Audio device installed.
- The interference is usually caused by Buffer-Components that are not running in Synch. There is a number of Hardware- and Software-Buffers. Here is a list of the Buffers that allow users to change their settings:
1. Adjusting the Buffer Sizes of your M-Audio device: Open your USB Audio device’s control panel and try different buffer settings. Use larger buffers for playback (clicks are less likely to occur), use smaller buffers for shorter latency.
2. Adjust the Threat-Priority. Normal/High (M-Audio Duo USB only).
3. Deactivate any programs that are running in the background (e.g. virus scanners, messenger programs, CD-R utilities, printer monitors etc.). Check this link to find information on how to disable background applications: http://www.pacs-portal.co.uk/startup_index.htm
4. Windows virtual memory: Set the same value for Minimum/Maximum (Control Panel-> System -> Advanced->Performance Options->Virtual Memory: e.g. 512/512)
5. Windows File Cache Settings: Set the same value for Minimum/Maximum (Open the file System.ini -> in the section [vcache] -> MinFileCache=16384, MaxFileCache=16384)
6. Windows 2000/XP: If you are using ASIO software applications, the System Performance should be set to "Background Services" (Control Panel-> System -> Advanced -> Performance Options)
7. In Windows XP, you should also adjust the graphic performance as follows: Control Panel -> System -> Advanced -> System Performance -> Settings -> "Adjust for best performance"
8. In Windows XP, System Restore, Automatic Updates and Remote should be deactivated (Control Panel->System).
9. When running Windows 2000/XP, in some cases the Standard-PC Mode brings better results than the ACPI-Mode. Change the mode by updating/changing the driver for "Computer" in Windows' Device Manager. Attention! Switching from Standard PC back to ACPI in Windows XP is not possible. Do not attempt to switch Multi-processor Computers or Laptops to Standard PC mode. This mode is not supported on these computers (Control Panel -> System -> Hardware -> Device Manager -> Computer -> Properties -> Update driver -> Install from a list or specific location -> Don't search I will choose the driver)

Additional Tips related to noise and interferences:

- Make sure that all the drivers for all devices installed in your computer are recent. Install all mainboard- and chipset updates available for your Mainboard. Install all available Windows Windows-Updates, especially for the USB/USB2 controller. Install the latest Windows XP/2000 service packs. If you're using a USB audio interface and have problems with pops & clicks, disconnect all other USB devices and check if the problem still occurs.
- Check if a BIOS Update is available for your Computer's Mainboard (fixes known problems with the Southbridge on Main Boards with VIA Chipsets)
- For Windows 98/ME, we recommend to disable the "Auto Insert Notification". (Control Panel -> System -> Device Manager -> CD-ROM -> Settings)
- Deactivate Task-Monitor programs installed by printers. These programs continuously check the status of your printer and are usually not necessary for the general operation of the printer.
- Under no circumstances use 100MHz and 133MHz RAM in the same Computer. Check if the problem still occurs when you are running your computer with only one RAM stick. We also got reports about clicking sounds caused by cheap, low quality RAM.
- IRQ sharing should be avoided is possible. Check the IRQ assignment to see if any device is using the same IRQ as your USB controller or if an IRQ higher than number 15 has been assigned to it (IRQs higher that number 15 are virtual IRQs which are shared with other physical IRQs (0-15)). (Start -> All Programs -> Accessories -> System Tools -> System Information -> Hardware Resources -> IRQs)
- If your Main Board is using an older VIA Chipset, it is necessary to download and install the latest VIA 4-in1-Driver (4.37 or higher). Additionally, it might be helpful to download and install the latest USB-filter driver. These drivers are usually included with the Driver CD of your Computer's Main Board and should be installed immediately after the installation of the Windows operating system and before the installation of the driver for the Video-/Graphics card. The most recent VIA-Drivers are available at http://www.via.com.tw in the section Technical Support-> Drivers.
- If you are using USB devices on a Mainboard with a VIA Chipset running Win98SE, you should also install Microsoft's UHCD-Update: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q240/0/75.asp.
When using Main Boards with a KT133 or KT133A Chipset, using 100 MHz RAM or "No-Name" RAM is questionable. For these mainboards, only use Brand name RAM running at 133 Mhz and make sure that the SDRAM frequency is set to 133 MHz in your Computer's BIOS.

Adress: http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=5883076b567eb651562bd5feb4a16a47

Saken är den att jag försöka hjälpa en kompis som precis köpt ett M-Audio Ozone som också drivs via USB och som beter sig på exakt samma sätt, dock redan från start, men jag har inte lyckats få någon ordning på det än. Så om du kommer fram till en lösning så får du hemskt gärna skriva ner den här

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 22:41

Försvinner alla problem om du väljer någon annan drivrutin som inte har med ASIO att göra i Live förresten?

Ursprungligen av Bobbski:

Försvinner alla problem om du väljer någon annan drivrutin som inte har med ASIO att göra i Live förresten?

Nu har jag verkilgen testat runt med alla drivisar och, nej, problemen försvinner inte

Blir lite trött på sånt här faktiskt. Ena dagen allt frid och fröjd, nästa dag inget som funkar trots att inga inställningar/omständigheter förändrats.

Jo, jag vet att tekniska prylar kan gå sönder. Inte kul när det händer, bara ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-20 23:20

Har du inget internt ljudkort du kan prova eller så? Kvarstår problemet då?

Ursprungligen av Bobbski:

Har du inget internt ljudkort du kan prova eller så? Kvarstår problemet då?

Internt ljudkort SB Audigy funkar finfint. Allt låter som det ska. Trist att det kortet inte orkar dra runt Live. Annars hade man ju kunnat tänka sig att köra Audiophile USB-kortet som rent MIDI-interface och låta SB-kortet sköta ljudhanteringen, men så roligt ska vi tydligen inte ha det.

  • Medlem
  • 2006-12-21 14:55

Du har inte tillgång till någon annan dator att testa med.
Får du samma problem där så är det stor chans att kortet gått sönder.

Ursprungligen av Haplo:

Du har inte tillgång till någon annan dator att testa med.
Får du samma problem där så är det stor chans att kortet gått sönder.

Ska testa om jag får möjlighet till det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 13:44

Nu kommer jag inte riktigt ihåg om det redan nämnt och om det redan provats, men jag kom att tänka på att du kan prova att byta USB-ingång i datorn. Flytta runt ljudkortet lite och se om det händer något.
Sen har jag ingen aning om hur ett ljudkort beter sig om kabeln är trasig, men det kanske kan vara en möjligt scenario?

Annars har jag sökt runt på diverse forum och svaren som ges är ungefär det som återges här, så det verkar inte finnas så mycket annat man kan göra, tyvärr :/

Ursprungligen av Bobbski:

Nu kommer jag inte riktigt ihåg om det redan nämnt och om det redan provats, men jag kom att tänka på att du kan prova att byta USB-ingång i datorn. Flytta runt ljudkortet lite och se om det händer något.
Sen har jag ingen aning om hur ett ljudkort beter sig om kabeln är trasig, men det kanske kan vara en möjligt scenario?

Annars har jag sökt runt på diverse forum och svaren som ges är ungefär det som återges här, så det verkar inte finnas så mycket annat man kan göra, tyvärr :/

Har flyttat runt kortet på lite olika USB-ingångar, men det funkar lika illa på de andra ingångarna :/

Jaha, då har jag testat ljudkortet på min gamla P3 866 MHz och där funkar allt klockrent. Det verkar alltså som att problemet är datorrelaterat och ljudkortet verkar av allt att döma fungera som det ska.

Dax att gå till botten med alla datorinställningar. Förslag (utöver det som redan nämnts)?

  • Medlem
  • 2006-12-22 20:11

5kr på trassel med drivrutiner.
Om det är det enda du har som har med m-audio att göra skulle jag iaf testa att avinstallera alla drivrutiner, ta ur USB kortet, boota upp maskinen igen.
Kolla igenom hela registryt, ta bort ev. keys som refererar till m-audio kortet.
Starta om burk och prova installera drivrutinerna igen.

Tänk bara på att inte ta bort något som inte har med m-audio kortet i registryt.
Lite jobbigt om det packar ihop
På egen risk alltså.

Har installerat om ett par gånger nu, men utan resultat.
Nånting säger mig att CPU-topparna på bilden nedan har nåt med saken att göra.

http://www.zshare.net/image/cpu-gif.html

Blir nån klokare av den här loggen??

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 12:07:59, on 2006-12-23
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccProxy.exe
C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\Program\Norton Internet Security\ISSVC.exe
C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe
C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program\Symantec\LiveUpdate\ALUSchedulerSvc.exe
C:\WINDOWS\system32\CTSvcCDA.EXE
c:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe
C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\WINDOWS\system32\MsPMSPSv.exe
c:\Program\Delade filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe
C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe
C:\windows\system\hpsysdrv.exe
C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE
C:\WINDOWS\AGRSMMSG.exe
C:\WINDOWS\system32\hphmon06.exe
C:\HP\KBD\KBD.EXE
C:\Program\Delade filer\InterVideo\SchSvr\SchSvr.exe
C:\Program\InterVideo\Common\Bin\WinRemote.exe
C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe
C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Program\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\Program\Creative\SBAudigy2ZS\DVDAudio\CTDVDDet.EXE
C:\hp\drivers\hplsbwatcher\lsburnwatcher.exe
C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\Program\QuickTime\qttask.exe
C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe
C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
C:\Program\HELPAN~1\HPQ\XPXWWPP5\plugin\bin\pchbutton.exe
C:\Program\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
C:\Program\M-Audio Audiophile USB\Dmn\ma003dmn.exe
C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\AcroRd32.exe
C:\Program\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
C:\Program\HJT\analyse.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iesearch&locale=SV_SE&c=Q105&bd=pavilion&pf=desktop
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iesearch&locale=SV_SE&c=Q105&bd=pavilion&pf=desktop
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iesearch&locale=SV_SE&c=Q105&bd=pavilion&pf=desktop
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iesearch&locale=SV_SE&c=Q105&bd=pavilion&pf=desktop
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iesearch&locale=SV_SE&c=Q105&bd=pavilion&pf=desktop
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iesearch&locale=SV_SE&c=Q105&bd=pavilion&pf=desktop
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Program\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O2 - BHO: Norton Internet Security - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: HP-vy - {B2847E28-5D7D-4DEB-8B67-05D28BCF79F5} - c:\Program\HP\Digital Imaging\bin\HPDTLK02.dll
O3 - Toolbar: Norton Internet Security - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [hpsysdrv] c:\windows\system\hpsysdrv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [AGRSMMSG] AGRSMMSG.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HPHUPD06] c:\Program\HP\{AAC4FC36-8F89-4587-8DD3-EBC57C83374D}\hphupd06.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HPHmon06] C:\WINDOWS\system32\hphmon06.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KBD] C:\HP\KBD\KBD.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Home Theater SchSvr] "C:\Program\Delade filer\InterVideo\SchSvr\SchSvr.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [WINREMOTE] C:\Program\InterVideo\Common\Bin\WinRemote.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ISUSPM Startup] C:\Program\DELADE~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe -startup
O4 - HKLM\..\Run: [ISUSScheduler] "C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Recguard] C:\WINDOWS\SMINST\RECGUARD.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Program\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PS2] C:\WINDOWS\system32\ps2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CTDVDDET] C:\Program\Creative\SBAudigy2ZS\DVDAudio\CTDVDDet.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [UpdReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [LSBWatcher] c:\hp\drivers\hplsbwatcher\lsburnwatcher.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Reminder] "C:\Windows\Creator\Remind_XP.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] C:\Program\SYMNET~1\SNDMon.exe /Consumer
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "C:\Program\D-Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot
O4 - HKLM\..\Run: [!AVG Anti-Spyware] "C:\Program\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\avgas.exe" /minimized
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Acme.PCHButton] C:\Program\HELPAN~1\HPQ\XPXWWPP5\plugin\bin\pchbutton.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Program\Delade filer\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: HP Digital Imaging Monitor.lnk = C:\Program\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
O4 - Global Startup: MA003DMN.LNK = C:\Program\M-Audio Audiophile USB\Dmn\ma003dmn.exe
O4 - Global Startup: Printkey2000.lnk = C:\Program\PrintKey2000\Printkey2000.exe
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: Automatisk LiveUpdate-schemaläggare - Symantec Corporation - C:\Program\Symantec\LiveUpdate\ALUSchedulerSvc.exe
O23 - Service: AVG Anti-Spyware Guard - Anti-Malware Development a.s. - C:\Program\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
O23 - Service: Symantec Network Proxy (ccProxy) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccProxy.exe
O23 - Service: Symantec Password Validation (ccPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccPwdSvc.exe
O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTSvcCDA.EXE
O23 - Service: iPod-tjänst (iPodService) - Apple Computer, Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: ISSvc (ISSVC) - Symantec Corporation - C:\Program\Norton Internet Security\ISSVC.exe
O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Unknown owner - c:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe
O23 - Service: LiveUpdate - Symantec Corporation - C:\Program\Symantec\LIVEUP~1\LUCOMS~1.EXE
O23 - Service: Norton AntiVirus Auto Protect-tjänst (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
O23 - Service: SAVScan - Symantec Corporation - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
O23 - Service: ScriptBlocking Service (SBService) - Symantec Corporation - C:\Program\DELADE~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe
O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
O23 - Service: Symantec SPBBCSvc (SPBBCSvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe
O23 - Service: Symantec Core LC - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - c:\Program\Delade filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-23 14:49

Jäääävlar vad många saker det var igång i bakgrunden! Verkar vara väääldigt många saker som har med Norton att göra igång samtidigt också. Kvarstår problemet om du stänger ner alla tänkbara processer som inte behövs egentligen? Just nu har jag en del saker igång, och då har jag ändå bara 24 processer och kan stänga ner till sisådär 12 om jag vill. Ungefär.
Börja med att stänga av Norton, sen går du bakåt och ser om det är något speciellt som bråkar.

Oj, tittade på bilden nu, 57 processer, inte illa pinkat
De där belastningstopparna kan absolut ha med saken att göra.

Norton är ju dessutom känt för att vara en ond gås när det gäller att ställa till det med musikgrejer. Det var inte så att problemet uppstod efter en uppdatering av Norton?

Ursprungligen av Bobbski:

Norton är ju dessutom känt för att vara en ond gås när det gäller att ställa till det med musikgrejer. Det var inte så att problemet uppstod efter en uppdatering av Norton?

Tyvärr inte.

Har testat att stänga processer och boota ett tiotal gånger, dock utan framgång. Börjar tröttna, så här dan innan dopparedan

fuck vänta jag måste finna snabbare divare än VESA .. → FGLRX

trögt som fan att scrolla här nu...jag e lite intresserad av USB om man ska åka tjärtlapp snart...med ungarna [thinkpad IBM+ext.ljud]

\ blir bara iiiiriterad av att scrollen hackar pga GrekDrivaren på skärmkortet inte får in alla oliver i skördetid

Hej igen.
Tror att problemet är löst nu (i alla fall temporärt). Gjorde en systemåterställning till 12 december (alltså långt innan problemen började) och som genom ett mirakel verkar ljudet funka som det ska igen.
Ganska irriterande att jag inte fick reda på vad som orsakade problemet.
Har trots allt felsökt ett par dar nu. Känns som att jag testat obegränsat med knep från diverse forum.

Hursomhelst, är glad, glad, glad över att problemet är ur världen.

1
Bevaka tråden