Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Preamp till Nuemann tlm 103 ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-21 23:59

tja, Har ni några tips på nån preamp mellan 2000-3500 som tillsammans med en neumann tlm 103 mick blir en skön kombination

Jag skulle rekommendera en preamp som "mjukar" till ljudet lite. Använde själv TLM103 tillsammans med Vintage Design M81 och det var inte en lyckad kombination - åtminstone för min röst. M81 tillsammans med en TSM47 rörmik är däremot en brottarhit!

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-12-22 09:42

TLM103 har ju en lite kraftig topp. Jag vet någon som har någon annan mic med kraftig topp, som använder någon Joemeek-preamp och får skitbra resultat, så Joemeek's färgning verkar kunna passa bra för sådana micar.

  • Medlem
  • 2006-12-22 18:29

Tack för tipsen! Joemeek är faktiskt en preamp jag kollat extra på i synnerhet joemeek sixq. Om fler sitter inne med tips o rekommendationer är det bara låta dom hagla

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-12-23 12:02

SixQ är kul, eftersom man kan ändra karaktär på den med "iron"-switchen och välja mellan transistor- eller transformator-ingång - och så har den S/Pdif ut också. En riktigt kul preamp som visar att man inte måste ha rör för att det ska blir lite "värme"...

  • Medlem
  • 2006-12-24 16:24

Claes du som verkar ha lite koll, vilken är att föredra mellan studio project vtb-1 (som jag också lagt ögonen på lite grann) och Joemeek sixQ om man nu har Nuemann tlm 103. För att mjuka upp ljudet,så att säga?

Om jag får säga mitt så tycker jag inte att VTB-1 m.fl. är värda pengarna. De är inte nåt rejält steg upp från normala mixerbordspreamps i mina ögon. Eller öron snarare.

Jag äger just nu en Safe Sound P1 som jag tycker är grym. Den ligger på mellan 4 och 5.000 spänn. Även Grace 101 har jag ägt tidigare - jag sålde den eftersom jag föredrog kanalstrippsmodellen som P1:an erbjöd. 101:an var dock en brutalt bra preamp, den med. Jag gillar cleana grejer men är du inne på rör, kanske Groove Tubes Brick funkar, om du kan hitta en i Sverige. Kolla ebay annars.

Min personliga åsikt är att man bör köpa en rejält bra preamp med en (1) kanal när man väl köper nåt. Och lägg minst 4.000 spänn. Annars tror jag inte det är värt pengarna och/eller ger nån större förbättring på nåt sätt alls.

1
Bevaka tråden