Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1073 el. 1081 EQ

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har UAD-1 med pultec EQ (ej Pro) men skulle gärna vilja jobba med ett NEVE EQ. Det finns två nya och tänkte höra om nån förstår den stora skillnaden? Efter översikt verkar 1073 mest lik pultec Eqn i alla fall funktionsmässigt, sound vet ej.

Håller ni med om att det kanske i så fall verkar vettigare att skaffa 1081, fyrbands dessutom?

Aktivera demona och testa! <- Känns som ett måste.
Efter ett tag så märkte jag att jag använde båda ungefär lika mycket. De låter olika. 1073:an känns mer distinkt.. och 1081:an känns lite mer som smör

Enligt UAD-1 forumet så anser folk att om man jobbar med sång så måste man ha 1081:an.. jag har tyvärr inte testat dem mot sångspår.. så vette tusan.. men det känns som att det kan stämma väldigt väl.

Jag valde båda.

Nooooooo Inte sånna svar Volle för f*n

Vill dessutom ha Dimension D, P-limitern samt plate 140... blir DYRT detta...
dessutom fruktar jag att jag måste skaffa en till kort också.... humma humma...
Vill inte pynta mer än typ 2000:- för det "sämsta" paketet.... men att hitta det....

Plate140 är helt jäkla underbar.. DimD har jag däremot inte fastnat för på alls samma sätt. PLimit är ju jäkligt bra.. men jag håller inte på med mastning (;)).. kan lika gärna lämna över sånt till någon annan.

Men som sagt.. aktivera demona. Pluggarna är ju fullt körbara i två veckor eller vad det nu var. Utnyttja det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 14:20

Håller med om att Neve-EQ:na är bra och att man vill ha båda. Sorry...

33609:an känns inte lika användbar eller nödvändig tycker jag. Den kan låta kanon på en del saker, men den är lite svår. Dock infinner sig bundle-fenomenet. Ska man ändå ha EQ:na blir merkostnaden för kompressorn rätt liten. 70% dsp-belastning (för fullversionen) ska inte underskattas dock...

Sen måste jag säga att jag fetgillar DimD. Den är förvisso inte så "in your face" som merparten av alla chorus, den hålelr sig diskret och liksom bara fyller ut, utan att det låter så mycket chorus. Man märker knappt inte att den finns där förrän man slår av den, och ljudet får en instant bantningskur...

Plate ROCKAR!

Som sagt, testa demona. (men tänk på att det kan bli dyrt...)

På tal om UAD: någon som vet om de planerar en FW-version typ tc Powercore FW? Jag tycker det är lite taskigt mot oss laptoplirare att vi inte kan få leka med er pojkar&flickor som sitter på era elfenbenstorn och tronar...

Håller med totalt. Att dem inte har kommit fram med FW hårdvara är ju nästan snudd på skandal. Och med allt strul med alla "stackare" med PCIe. Det hade ju sparat in ALLA dessa problem. Dem tjänar kanske mer pengar på detta sätt?

Ang pluggarna igen. Kommer inte kunna testa demos innan nyår är på landet och firar helgen, vill handla innan bokslut så måste bestämma mig.

Var det någon av er som tyckte Neve EQna påminde om Pultecen i soundet då? Det kan vara det som avgör faktiskt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-12-22 18:06

Jag har inte testat 1081:an ännu men använde 1073 under en mixsession för några veckor sedan och då bestämde jag mig för att köpa. Jag har dock inte vågat köpa 1081:an för då känner jag att jag kommer få ett behov där med...

Det är något med dessa Nevegrejer alltså. Trots att jag kör signalen rakt genom 1073:an så får den ljudet att "låta bättre" trots att inställningarna är helt raka. Det är väl det som är färgningen antar jag. Pulteq gör ju samma sak men resultatet blir ju bara såååå mycket mer nice med 1073:an.

D

Det kommer blir dyrt det här killar...

Är inte hemma och kan inte kolla, men hur många PCI-kort (ej express) UAD-1 får man in i en G5a? Kan man ha tre stycken samtidigt??

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-12-26 18:06

Tre. Har fortfarande en plats kvar i studion...

1
Bevaka tråden