Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distpedal till Orgel

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte införskaffa en distpedal till min Roland VK-7 orgel (eftersom den inbyggda disten är skit). Är det någon som vet vad för pedal man ska införskaffa för att få det distade "Jon lord" soundet? Kan Tubescremer var något? Förresten vad är det för skillnad på dist och overdrive?

-Har för mig att distortion generellt förvränger grundljudet mer än overdrive?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 10:10

John lord mickade upp sin orgel och körde med ett extern leslie som säkert distade lite och sedan in i en rörstärkare från den perioden, inklusive Marshall.
http://www.dairiki.org/HammondWiki/JonLord

Overdrive,, som tubescreamer användes och används för att driva preampen i en rörstärkare hårdare så att rören får jobba mer och man får en mjuk crossover dist även vid låga uteffekter.
En overdrive är gjord för att jobba ihop med en förstärkar preamp och funkar inte så bra på synthar.

En dist pedal som en vanlig BOSS DS1 eller liknande är gjord för att simulera disten i en rörstärkare, fast har snarare sitt eget ljud.

För en orgel skulle jag nog rekommendera någon form av rörstärkare/preamp eller en pedal som simulerar detta. Pratar vi billiga grjejer så testa med en BOSS BD2 eller Danelectro DO1, de simulerar en röramp helt ok. Annars finns den massa dyrare prylar, både virtuella och med olika form av rör, håll dig borta från behringer bara..

Bara en ren distpedal skulle låta alltför sterilt och hårt gissar jag.
Men vanliga distpedaler är grymma till SH-101 och Tb303

.

Ursprungligen av theVOID:

John lord mickade upp sin orgel och körde med ett extern leslie som säkert distade lite och sedan in i en rörstärkare från den perioden, inklusive Marshall.
http://www.dairiki.org/HammondWiki/JonLord

Overdrive,, som tubescreamer användes och används för att driva preampen i en rörstärkare hårdare så att rören får jobba mer och man får en mjuk crossover dist även vid låga uteffekter.
En overdrive är gjord för att jobba ihop med en förstärkar preamp och funkar inte så bra på synthar.

En dist pedal som en vanlig BOSS DS1 eller liknande är gjord för att simulera disten i en rörstärkare, fast har snarare sitt eget ljud.

För en orgel skulle jag nog rekommendera någon form av rörstärkare/preamp eller en pedal som simulerar detta. Pratar vi billiga grjejer så testa med en BOSS BD2 eller Danelectro DO1, de simulerar en röramp helt ok. Annars finns den massa dyrare prylar, både virtuella och med olika form av rör, håll dig borta från behringer bara..

Bara en ren distpedal skulle låta alltför sterilt och hårt gissar jag.
Men vanliga distpedaler är grymma till SH-101 och Tb303

.

En kille på ett annat forum föreslog Behringer TO800 VINTAGE TUBE OVERDRIVE ...verkar dessutom fått bra betyg på Harmony central. Är det någon som har testat den här?

Mer förslag på pedaler?

Bluesbraker och RAT gillar jag. Dom är ju iofs inte så subtila utan distar ordentligt. Men det är ju bara bra. Ibanez Tubescreamer tycker jag är lite klen.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-25 00:01

Men är inte overdrive att föredra framför dist i detta fallet? Det skulle jag gjort i alla fall.

Vet inte om jag personligen kan hålla me theVOID om uttalandet gällande overdrive/distortion i min värld är förhållandet som följer:
Den effekt han pratar om som skall pressa en rörstärkare hårdare är en booster. Overdrive är en analog eller digital effekt som simulerar den effekt man får då man pressar en rörstärkare in i distrotion, denna har ofta en mjukare karaktär. Distortion är en effekt som går bortom det och förvränger ljudet något extremt, det finns ju olika sorters pedaler här med metalpedaler som de största bottennappen.

Jag skulle personligen rekomendera dig att skaffa någon form utav rörliknande doning, antingen en overdrivepedal eller en topp med låda.

  • Medlem
  • 2006-12-25 10:31

Tubescreamern är en utomordentligt trevlig overdrive, funkar säkert bra till en orgel. Som Void nämde använder/använde många den till att pressa tex en superreverb till den mjuk röröverstyrning. Dock så används då oftast Tubescreamern som en välljudande boost, dvs med väldigt lite överstyrning på pedalen. Stevie Ray Vaughan körde oftast på detta sätt, ibland hade han en extra overdrive som han pedade i när han solade.

Marshall Bluesbreaker (första utgåvan) är en trevlig overdrive.

Boss första gula overdrivepedal anses vara bra.

Låna hem ett gäng pedaler från den lokala musikaffären och testa dig fram! Kanske leta rätt på någon gammal 80/90tals gitarrmultirack typ gp8/gsp21/rocktron progap eller liknande. De kan säkert funka bra och är oerhört billiga idag. Eller varför inte ett ADA MP1:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-25 17:49

Tubescreamer och liknande OD's används oftast för att pressa en rörstärkare, och har alltid gjorts Men treblebosters och liknande används också förstås!

  • Medlem
  • 2006-12-25 20:23

Såg att min inlägg blev lite felformulerat:D Sorry Void:)

Jag har hittat en som säljer en Tubescremer TS9DX för 800 kr kan det vara något?

köp min CompTortion 650:- inkl frakt.
http://www.tech21nyc.com/comptortion.html

Ursprungligen av Andreas N:

köp min CompTortion 650:- inkl frakt.
http://www.tech21nyc.com/comptortion.html

Har just nu fått reda på att jag ej kan köpa beg. bara från musikaffär/musiksidor. Jag som max 1800 kr jag kan röra mig med.

Jag har blivit tipsad om Vox's big ben eller vad den heter. Någon som har någon erfarenhet av dem?

1
Bevaka tråden