Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

microKORG fråga ..

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 17:07

Kan man ställa in så TEMPO ratten sänder MIDI CC?

ja

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 22:59

hehe .. hur gör man då?

*suck* du menar att jag ska behöva orka tänka efter också?
Kom just hem från jobbet och känner mig lite slö, så jag hänvisar till sidan 60 i den engelskspråkiga manualen. Den förklarar det hela bättre än jag är kapabel till just nu

  • Oregistrerad
  • 2006-12-26 13:11

okay, det duger för mig .. tack ändå hehe, sid 61 ska det vara tydligen ..

edit: sidan 61 beskrev hur man assignade olika CCs till de olika syntparametrarna, inte hur man ändrade cc rattarna skickar i defaultläge ..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-26 13:25

Microkorgmanualen är tyvärr inte den bästa....den nämner till exempel inte genvägarna med shift-knappen + patchbankknapparna. Då hoppar du i menyn utan att behöva vrida på de två stora knobsen i mitten. Så jag är inte sådär jätteförvånad över att du frågade här istället för att läsa i manualen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-26 13:47

vet du om det går att göra det jag vill, mest av allt assigna någon CC till tempoknobben, men kanske även fritt assigna vad man vill styra med dom fem rattarna i defaultläge .. skulle vara guld, tycker fan de borde uppdatera OS-et om det inte går ..

Jodå det går.. jag har gjort det själv en gång i tiden, men det var ett bra tag sen jag använde min microKorg och jag har glömt av en del. Det går rätt bra att välja vilken CC man skickar från var och en av de 5 rattarna på microKorgen. Shift-funktionerna är också riktigt dåligt beskrivna i manualen, helt klart.

Står lite mer info på hur man slår av och på CC-sänding och mottagning på sida 52 under rubriken Control Changes.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-26 20:37

altså, man kan skicka CC när man är i editeringsläge och det finns en parameter given för en viss ratt. man kan altså ändra CC för en viss funktion i synten.

det hade inte varit nåt problem om det hade funnits nåt edit-läge där alla rattarna styrde parametrar över 128 värden. synten skickar bara ut de värden som ger förändring i synten, ex att CC för filtertyp endast skickar ut 4 olika CC värden.

skickade ett mail till Korg med vädjan om att uppdatera systemet så man själv kan välja vilka parametrar som man ska styra från defaultläget, ist för Cutoff/Reso/A/R/Tempo de själva satt ..

.. och jag fick svar! De sa faktiskt att de skulle kolla på't ..

förstår inte vad du menar med "defaultläget".

  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 09:10

du vet, när man inte är i editeringsläget ..

1
Bevaka tråden