Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförsörjning till MS-10

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till alla allvetande på forumet:

Ska alldeles alldeles snart köpa en Korg MS-10 - som drivs med likström. Var fixar jag lättast o smidigast en passande AC till DC-adapter (18 v tror jag det ska vara)? Håller på att bli riktigt monofon/analogabstinent så jag är tacksam för snabba svar. En död MS-10:a är en tråkig MS-10:a...

men nog är det väl 18v ac (växelspänning) den ska ha ?

du behöver alltså en 230-18 v trafo

(så är det iaf såvitt jag vet på ms-syntarna....)

Burken jag ska köpa har amerikansk nätkontakt, så det måste ju vara likström... eller? Så det som funkat bäst skulle nog vara en AC/DC adapter som det bara är att plugga in nätsladden i... eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-26 17:57
Ursprungligen av The Pearl:

Burken jag ska köpa har amerikansk nätkontakt, så det måste ju vara likström... eller?

Är den avsedd att kopplas in i en amerikansk nätkontakt så är det växelspänning och absolut inte likspänning!

Är det nätsladd så är det väl 120v och inte 18v? Sen har väl även de växelström i elnätet som vi.

är den s-märkt ska det trots allt vara 18 v, jag vet att det verkar idiotiskt,
men hagström musik som importerade dessa maskiner gjorde på detta sättet för att kunna
s-märka dom, det finns flera som pga detta kopplat kontakten till passande usa spänning, dvs ac 120v = poff ! turligt nog så brukar säkringarna hinna gå innan nåt viktigt i maskinen brinner upp, men som sagt, en 230-18 v ac trafo är vad du behöver isf...

tillägg: det som hagström gjorde för att kunna s-märka dom, var att koppla förbi den interna 120-18 v trafon, och sen skicka en s-märkt 220-18v trafo med maskinen, därför ska den ha ac 18v in trots att det är en amerikansk 120v kontakt.....

dom jag haft [ms10 + ms20] hade interntrafo + vanlig 220v stickpropp\nätsladd vilket verkat enklast i stället för en extern puck

men jah vet inte historien bakom [om dessa blivit modifierade etc] 120~220v brukar gå att kör på olika lindningar i trafon -- eh, med det där överlåter jag till andra att checka som har bättre koll !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 20:47

Jag böt trafo i en MS-20 en gång i forntiden, den hade från början en extern låda som gav just 18V växelspänning. Synten kopplade man in i lådan med en amerikansk standard nätkontakt! Den interna trafon var bortplockad.

Om den externa trafon saknas så kan du inte prova den antar jag? Det kan ju vara så att någon har kopplat in synten i en 230-110V adapter och bränt saker... I vilket fall måste du bygga dig en egen transformatorlåda med kontakter, det är inget som går att köpa färdigbyggt.

Om jag var du skulle jag montera in transformatorn inuti synten som det var tänkt från början och montera en IEC-standardkontakt. Du måste ändå skaffa dig en 230-18V transformator och det är enklare att skruva fast den inuti än att försöka få fram en amerikansk hon-kontakt.

Tack alla för god hjälp! Ja... växelström är det såklart även i USA *rodnar*. Är hursomhelst ganska lost när det kommer till modifieringar av elprylar och elektronik... Får vara lite extrasnäll mot nån av mina bekanta som är mer haj på detta. Får snarast införskaffa en 230-18v traffo. Synd bara att behöva göra ingrepp i burken. Den är närmast i mintskick, men om rätt människa gör det så kan det välan gå vägen...

1
Bevaka tråden