Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många partitioner

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-27 23:41

Fick ny hårddisk i julklapp (jippie!!) så nu ska här formateras. :hmmm:

Finns det nåt att vinna på att göra en separat ljudpartition på kanske 100-150 GB och bara använda den delen att spela in ljud på eller är det lika bra att göra en stor partition och slänga in rubbet där?

Den kommer ändå bara användas som datadisk i vilket fall, systemet ligger på en egen disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 23:45

ljudfilerna mår nog bäst av att ligga på en egen partition, mindre fragmentering, som också gör att de läses av snabbare. helst ska de ha en egen hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 00:03

Jag har ju redan systemet på en egen disk, så frågan var väl om ljudfilerna inte gillar att samsas med lite bilder, filmer och annat krafs eller om det är skit samma.

Å andra sidan lär det väl inte skada heller, men risken är väl att jag felbedömmer hur mycket plats jag behöver på varje och får mindre utrymmet i praktiken.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-28 01:41

För: Man har bättre ordning och vet vart saker ligger. Går snabbare att defragga.

Emot: Man har en förmåga att missbedöma hur mycket plats man egentligen skulle haft, vilket leder till att man helt plötsligt har fyllt musikpartitionen totalt men har 50GB ledigt på program/slask/film/mp3-partitionen.

Gör en avvägning

Jag personligen gillar att ha det uppdelat (dock har det gått lite väl till överdrift på min dator där jag nu har 11 partitioner på två diskar :-/ )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 01:47

Ungefär de tankarna hade jag också. Nu delade jag den i två och funderar på att behålla min systemdisk på 20Gb så jag har tre delar på ca 100 GB var för allmänt skräp och dedikera en av dem till enbart ljudinspelning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-28 01:51

Alltid vist att ha en liten 10-20GB partition på varje disk, i nödfall. När systemdisken går åt helvutta så är det ju gött att kunna installera på sin andra disk utan att skita ner i den enda partition man har (eller om man helt plötsligt får för sig att installera ett OS med annat filsystem).

  • Medlem
  • 2006-12-28 03:37

Å andra sidan finns det många partitioneringsverktyg som gör ett ypperligt jobb om man skulle partitionera lite avigt. Många av dem har också rescue-cds som man kan bränna ut och arbeta från om systemet skulle bli trasigt (vilket bara känns som en tidsfråga med Windows).

Min favorit är Acronis Disk Director Suite. Funkade ypperligt när jag skulle flytta mina tre WinXP-partitioner plus Gentoo och data till en SATA-RAID-mirror. Den tom kände av att jag hade tgb och mus på usb. Sedan så finns ju PartitionMagic vilket jag också ägt men jag tyckte det tappade något efter Norton fick tag på det och förstörde funktionaliteten.

Men om man inte vill ta hjälp av ett sådant program då det kniper så är nog Aretes sista argument inte så dumt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 14:41

Tack för tipset arete, det hade jag inte tänkt på.

1
Bevaka tråden