Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker syntreparatör!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Ensoniq ESQm som plötsligt lade av, med ett tjut, vid uppstart. Det enda livstecknet nu är att Compare-dioden lyser svagt gult, annars verkar den helt död.

Finns det nån här som har vana från sånt här? Jag finns i Örebro-trakten, men skickar den gärna om nån vill ge synten en seriös chans. Jag behöver förstås prisuppgifter och sånt, men det kan vi kanske ta via PM?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-29 15:38
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-29 22:02

Börja med att kolla nätdelen i fallande ordning:
1: säkringar.
2:utgångspänningar från samtliga regulatorer.
3:Har du dem kolla CPU delen om klockor finns.
4: Om inget finns, köp en bättre beg ESQ1 av mig!:)

Tack för tips!
Reperation är på gång, men jag kan ändå vara intresserad av ESQ1:an
Pris? PM:a om du vill!

jordbrumm

Detta kanske inte ricktigt hör till ämnet men vad skall man ta sig till med ett jordbrumm i synthen som stör när jag spelar in? I alla fall tror jag det heter jord brumm, det piper som bara den o följer med på inspelningen.
Hade samma brum på basen men visst det försvinner nrär man kägger fingrarna eller dylikt på basens strängar.

Men vad skall man göra?

/F

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 18:49

Flytta synthen från datorskärmen en bit om du kör en CRT.

Annars testa med en DI box med jordlyft, eller testa andra vägguttag för spänningen.

Kan också vara ett jordproblem i synthen i sig.
På SH-101 som ju är känd för detta så fixar man det enkelt med en kondensator!
Sök på nätet ang SH-101 brum för Faradvärden etc.
Tar 1 minut att löda.

kom just på att jag svarat på ett inlägg om detta tidigare, ee en kille undrade om det var normalt att en cs 15 lät o jag sa att min gjode, men då var det snack om öppna transformatorer med mera, men när jag kör den genom ljudkortet så tycks pipet förstärkas en aning, det finns där om man bara kör genom lurar också men inte lika starkt.

Får ta o kolla svaren om öppna tramsformatorer...!??

1
Bevaka tråden