Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usb-hub till Macbook pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-29 18:33

Hej!

Är kort på usb-portar och behöver en hel del fler då jag ska köpa motu symphonic strings som kör med iLok...

Nu är det ju så att jag är helt borta på datorkomponenter så jag behöver tips på en bra usb-hub som har minst 4 usb-portar (ju fler desto bättre)...

Så vad rekomenderas här på 99an egentligen?

MVH Oskar Clase

EDIT: Bör kanske nämna att jag ska koppla in mycket prylar som får ström via usb M-Audio Keystation 49e, Korg PadKontrol, Midisport 4x4, samt mus...och säkert nåt mer som jag glömt nu...

  • Medlem
  • 2006-12-29 20:53

En 7-portars usb-hub med egen strömförsörjning kanske. Det är standardgrejer så i princip vilket märke som helst duger. De kostar från ett par hundra och uppåt. Köpte en så sent som idag faktiskt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-29 20:56

Aha...ok, så det finns inget som jag måste akta mig för? Någon specifik modell osv...

  • Medlem
  • 2006-12-29 21:18

Inte mig veterligt. Skulle isf vara något superbilligt märke då som kanske tummar på kvaliteten. Fast de flesta märken man ser vet man ju ingeting om ändå tycker jag. Jag har tre stycken, två 7-portars och en 4-portars och inget av märkena har jag hört talas om tidigare men likväl har de fungerat (förutom den nyinköpta då som inte är inkopplad ännu) fungerat klanderfritt i flera år.

Huvudsaken är att den har egen ström så den orkar driva alla prylarna. Åsså är det en begränsning på kabellängden till 5m. Men det kommer man ju runt med en till hub som får agera 'repeater'.

Fast google är ju din vän så det är väl bara att söka på 'usb' 'hub' och 'bad brand' eller nåt och se om du får några träffar

Annars finns det en bra sida på wikipedia.org:

http://en.wikipedia.org/wiki/Usb

Kolla under stycket 'Speed'. Där får man ett par hints om möjliga problem om man kopplar in för mycket saker på en enda hub.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-29 23:07

Ah! Tack!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-01-13 16:29

Skaffade en Deltaco 7-porters USB-hub. Den verkar fungera bra, förutom några saker. M-audio midisport 4x4 trivdes inte i den, och fick padkontrollen att börja blinka. Det är iofs löst nu med midisporten inkopplad direkt i macbooken, och då funkar allt klockrent. Padkontrollen och klaviaturet går ju att köra med adapter också, så det känns tryggt inför framtiden.

Den var dessutom rätt snygg och väldigt liten.

Ursprungligen av Clase:

Skaffade en Deltaco 7-porters USB-hub. Den verkar fungera bra, förutom några saker.

Det finns olika tillverkare av USB-chipp. Ett av fabrikaten fungerar inte med Mac OS X. Jag testade en Deltaco häromveckan och det fungerade i några minuter. Sen gav det plötsligt upp. Testade ett annat ex och det var samma visa. Men så bra att det funkar hos dig. Jag hade tänkt varna för Deltacos hubb.Men lite konstigt är det allt.

Jag skaffade en D-Link 7 portars häromdagen och den fungerar ypperligt...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-01-13 17:42

Märkligt, har spelat i Ableton jättelänge nu och det verkar funka fint. Blir värre dock om det inte funkar i framtiden då jag skaffar syncroft nyckel, då jag inte har en usb-port över på datorn utan helt får förlita mig på hubben. Å andra sidan kostade den strax under 300:- så det känns inte så farligt.

1
Bevaka tråden