Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waldorf Q - tråksynt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en vanlig Q Rack och hur jag än gör låter den bara stelt och tråkigt. Det känns alltid som att det fattas det där sista lilla odefinierade som gör ljudet gött. Vad skall man göra får att få en Q att låta fett och brett? Vad är hemligheten? Dränka ljudet i externt chorus och delay? Det interna delayet saknar nämligen ALL bredd. Waldorf Q skall ju bara en erkännt kompetent manick, men jag tycker bara att den är tråkig. Fast den är snygg ihop med en Microwave XT.

Funderar ärligt talat på att sälja skiten och köpa en... ja, vadå? En ION kanske? Jag vill ha en till synt som skänker mig samma glädje att ratta som Roland JP-8000. Nord Lead kanske?

  • Medlem
  • 2006-12-30 00:31

Modulation av syntparameterar, med enveloper och lfo? Det är vad jag använder för att sätta sprätt på Monomachine. Gärna med liiite dist också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-30 01:03

Kolla runt lite på nätet efter patcher så kanske du kan finna lite ny glädje med den, finns ju en del väldigt snajdiga ljudskruvare där ute som ibland kan överraska. Q är ju en jättefin synt men jag kan förstå att man blir lite mätt på den om man har en XT också, eller vice versa. Annars kanske tabletop-modellen av just JP8000 kan vara roligare, eftersom den är en uppdaterad variant av klaviaturversionen du älskar och har mer godis att erbjuda. Den finns för övrigt avbildad i en jääääättelång och fin artikel om Roland och deras produkter ett par år tillbaka: http://www.soundonsound.com/sos/mar05/articles/roland.htm. Jag minns några timmar i musikaffär med JP8000 och har sällan haft så kul med en ny synt i butik, blev väldigt köpsugen men det var när den kostade multum. Nu finns ju annars också den nya varianten av JP8K som är en VSTi mm - SH201, som du vet. Kul komplement? Diskussion här: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=17908

Även om jag inte äger en q själv så, visst, den har ett eget sound men jag gillar det. Framförallt när det kommer till oorganiska pads:kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-30 01:29

Bah, du är ju knasig. De interna effekterna som finns på Q:n är ju skitbra. Dra till ett stort reverb så får du världens maffigaste ljud. Använd combefiltret lite mer, man kan få till ett riktigt brett sound med det. Använder Q:n långt hellre än Virusen om jag ska syntha fram breda och fina ljud.

Du har väl senaste OS versionen med alla tap delays och sådan holabaloo? Även om bärtzen talar lite kan jag råda dig att inte sälja din Q. Som sagt använder jag den långt före Virusen när det ska göras synthljud. Den har allt som alla andra VA synthar har och mer. Det bästa är att den inte ens försöker härma analogsynthar utan gör sin egna grej (men ändå är bra på analogljud).

Varför måste alla synthar låta fett och brett? (brett är iofs inga som helst på problem på en Q, dra ett PPG-filter åt varje håll och modulera friskt, bredare blir det inte)

Waldorf låter tyskt och in-your-face på ett ypperligt sätt. Gillar man inte det så är nog en ION ett bättre val, den kan låta klart Moogigare (så tolkar jag brett och fett iaf).

Inte för att dissa ytterligare men jag avskyr verkligen Q-soundet. Får typ ont i öronen.
Tycker faktiskt den kan låta fett i "trance" bemärkelse.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-12-30 12:33

Instämmer med Peter H...det jag gillar med Q och dess lillebror är just att de låter "tyskt"...:)

Pippin: varför inte titta på Creamwares Pro12 eller Minimax? De är roliga att ratta...iallafall Minimaxen...har inte testat Pro12...

1
Bevaka tråden