Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbelmoral till Cocoa?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

JA, Ingemars Skiing Game. Det är det första spelet jag modifierade om själv. Haha, vilken humor. Jag gjorde om det till ett Snowboardspel med stor möda. Herregud vilka timmar av glädje.

ISG till Cocoa/Carbon!

Det spelet rockar nåt kopiös, den måste vi också ha.

Ingemar skulle aldrig ha visat sig...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-05-22 16:42

Det här är ju hur kul som helst.
Jag var hem till min flickväns föräldrar, som bor utanför Lund, för några veckor sedan och i en diskussion vi hade kom jag att tänka på det gamla kultspelet ´Dubbelmoral´. Jag kom dock inte ihåg vad det hette vid det tillfället. Det känns ju underbart att se att det är fler som minns spelet.
Vore ju helskönt med en carbon-/cocoa-version. Gärna med lite färe buggar. Jag minns att det oväntat avslutades ganska ofta.

Super Maze Wars var inte helt tråkigt ...

Apropå göra om spel så gjorde översatte jag hela Civilization till svenska för sisådär 10-11 år sedan. Ojoj vad tid det tog...

Tyvärr är Dubbelmorals bilder inte PICT. Dess "PCR3" kan inte visas som PICT, så det är nåt annat.

Jag börjar i alla fall få fart på Carbon-programmeringen, så både det ena och det andra ska väl bli portat när jag hinner... fast som det ofta är så ligger det betalda projekt före i kön. Om de ändå bara var för OSX.

Har skickat dig ett mail Ingemar.
Ifall du godkänner det, så ska jag begrava mig i Carbon/Cocoa-programmering så ISG kan bli verklighet. Kanske du vill vara med på ett hörn iBib? Två skallar slås ju ihop så mycket hårdare än en!
:rolleyes:

[ 28 Maj 2002, 09:37: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

I´m in Daniel, fan du lyckas alltid lura in mig på saker. Det måste vara ditt sköna beach-leende på det där fotot...

Jag vill också va med! "snyft"

Men jag antar att jag inte riktigt platsar ännu!

/JO

Tack för erbjudandet, men ISG fixar jag när jag portar SAT (och det SKA jag).

Vad sägs om att lägga krutet på att om-implementera Dubbelmoral i stället? Grabba ut grafik, kopiera ljud, och sen göra ett Dubbelmoral som är lite mer, lite mindre buggigt, och lika moraliskt?

Störtskönt Ingemar! Vill ha vill ha!!

/JO

Störtskönt Ingemar! Vill ha vill ha!!

/JO

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-06 09:43

Hur går det, någon?

Fortskrider arbetet, eller har det blivit som med alla andra bra idéer och runnit ut i sanden?

Portningen går alldeles utmärkt och jag är snart klar med Dubbelmoral. Jag bestämde mig för att göra en Cocoa istället för Carbon, bara för att.

Nä, jag skojjar bara. Har inte tagit diskussionen med Ingemar ännu. Jag har haft häcken full med redigering av en redan nu smått legendarisk film...typ.

Om iBib är på så kanske vi klarar oss en bra bit på vägen. Men det är klart, finns det fler intressenter så vill jag gärna veta.

Men viktigast av allt...jag måste snacka ihop mig med Ingemar. Det är hans källkod, det är hans verk. Han måste få tycka till om han vill ha mig eller nån annan bakom rodret på detta. Det krävs rätt så mycket förberedelse för detta.

Har själv aldrig haft nöjet att spela "Dubbelmoral" men man blir ju onekligen nyfiken på grund av hur många det verkar vara som gillar spelet. Annars ser jag gärna att Ingemar gör en cocoa version av sitt gamla shoot ´em up lir Slime Invaders, om någon nu kommer ihåg det. Tveksamt om responsen blir den samma på det projektet.

[ 06 Juni 2002, 11:23: Meddelandet ändrat av: Boba Fett ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-06 11:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Boba Fett:
Har själv aldrig haft nöjet att spela "Dubbelmoral" men man blir ju onekligen nyfiken på grund av hur många det verkar vara som gillar spelet.

Du kan ju ladda hem det här: http://www.canit.se/~pingo/Dubbelmoral!.sit.hqx. Funkar under Mac OS 9 om du ställer in 256 färger. Men jag gissar att man uppskattar det mer om man spelade det på ´den gamla goda tiden´.

Tack Hugin, bokmärkte linken och hämtar nu den gamla OS 9 skivan. Trodde aldrig att jag skulle behöva köra Oldschool mer.

Slemmisarna Anfaller (Slime Invaders) ska nog också bli av, men jag sitter precis som Daniel, betalt jobb som måste göras, NU! I mitt fall ett Java-hack.

Men noga räknat planerar jag att i sommar porta flera av mina spel, de viktigaste SAT-baserade åtminstone.

Dubbelmoral är ju inte mitt, jag har inte koden (tyvärr!!!), så där handlar det om en nyimplementation, och då kanske jag hellre ska vara rådgivare än huvudprogrammerare. Helst ska man ha Bjerkéns tillstånd att knycka grafik och ljud.

Det gamla spelet måste spelas på en 68040 eller tidigare! Glöm alla tankar om att spela det på PowerPC med behållning, för ljudet funkar inte, och vem vill spela det utan "schudetajaevel" och "gå hem och läs!" "Stockholm-Motala!" Dra fram den där gamla LC3´an eller Duon som ligger och skrotar i ett hörn! Den funkar till och med på en SE!

Usch, det är många gamla synder som dyker upp. Några kompisar är på mej om att göra en ny "Trygg-Torkel Barbaren" också, fast den känner väl inte så många här till tror jag. (Spel, men inte för dator. Dock gjord på en Mac!)

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-13 13:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Vad sägs om att lägga krutet på att om-implementera Dubbelmoral i stället? Grabba ut grafik, kopiera ljud, och sen göra ett Dubbelmoral som är lite mer, lite mindre buggigt, och lika moraliskt?

Lägg krutet på Dubbelmoral! Det tycker jag låter bra.

Vore det inte en hit att göra om grafiken till vektorer? Fördelerna med vektorgrafik behöver jag väl knappast nämna. Men jag är ju varken spelutvecklare eller programmerare, det kanske kanske finns hinder med vektorgrafik?

Någon som vet om upphovsmannen godkänner en X-version?

[ 13 Juni 2002, 13:41: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Vektorgrafik har både för- och nackdelar. Skalbarhet, visst, men svårare att ha komplicerade texturer och skuggningar, och detaljer kan bli dåliga i liten skala.

Dubbelmoral är, på grund av att det inte finns källkod, mycket mer jobb att göra OSX-version av. Hela programmeringsjobbet mpste göras om, och dessutom en del jobb med att dra ut grafiken. Dyrt att ha som förstahandsval.

Nu hänger jag inte med riktigt, det finns ingen källkod? Har den brunnit upp eller?

Nej, Bjerkén lovade en gång för länge sen att han skulle leta, sen hörde jag inget mer. Risken är nog stor att den är borta för alltid.

Man får alltså börja från början, med ljud och mödosamt utkopierade bilder - men med ett givet mål, och det gör det lättare. En av de saker som tar längst tid när man gör ett spel är designen.

Varför inte slå på stort och göra en 3D-version av de gamla klassikern istället?

Tänk er själva ett mycket litet pitoreskt Lund fullt med en massa ölflaskor, och fontäner, och brudar och pissoarer! Dessutom med alltihop vackert rendrerat i OpenGL!?! Undrar hur Rektor Magnificus skulle se ut?

/JO

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-14 08:53

Kan ingen bussig själ slänga upp en skärmdump på dubbelmoral?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-14 13:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Varför inte slå på stort och göra en 3D-version av de gamla klassikern istället?

Tänk er själva ett mycket litet pitoreskt Lund fullt med en massa ölflaskor, och fontäner, och brudar och pissoarer! Dessutom med alltihop vackert rendrerat i OpenGL!?! Undrar hur Rektor Magnificus skulle se ut?

/JO

Köras på Q3 motorn eller nåt, lättklädda flickor som ser snyggare ut ju mer fylla man har.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-14 14:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Kan ingen bussig själ slänga upp en skärmdump på dubbelmoral?

Jomenvisst!

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-14 14:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Varför inte slå på stort och göra en 3D-version av de gamla klassikern istället?

Det vore ju ganska coolt med ett first-person Dubbelmoral!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-14 16:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Kan ingen bussig själ slänga upp en skärmdump på dubbelmoral?

Jomenvisst!

Hmm, ser kult ut, måste nog prova, undrar nu vars jag ska hitta en 68k-Mac...

[ 14 Juni 2002, 16:26: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

3D-version är en sak, återskapande av klassikern en annan. Låt oss diskutera båda.

Ska man återskapa den gamla så slog det mej att man bör lägga hela rasket på en bakgrund som är en skärmdump av skrivbordet från en gammal Mac, kanske från en 640x480-skärm. Annars kan han ju inte springa på skrivbordet! (Det är jag rätt övertygad om att blir knepigt att fixa på OSX.)

3D vore skoj... och kanske värt det i studiesyfte. Lagom stort problem att träna på. Nån som har nåt bra förslag på 3D-modelleringsprogram som passar bra för att flytta modellerna till OpenGL efteråt?

Cinema 4D ifall du har pengar. Det är det mest kompetenta "out there".

Bevaka tråden