Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Data ny hjälp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjao.
Jag ska köpa ny dator och fastnade för den här?
http://www.databyran.nu/?katId=23&katUnderId=297&detProdId=11741

Vad tror ni om det ni som kan sånt?
Kommer köra Ableton Live 6 och Reaktor 5 bl a.
Tacksam för hjälp
Thnx
T

Vad har du för ljudkort?

Hur är det egentligen med Core 2 Duo och Xp Home? Har fått intrycket att man måste ha Pro för att kunna utnyttja två fysiska CPU-kärnor?

Ljudkortet är lite osäkert ännu, eventuellt kör jag med m-audio firewire 410 som har till min laptop nu. Men jag funderar på att köpa creamware SCOPE home.
Är det som Peter H säger, att man måste köra XP pro?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-02 17:56
Ursprungligen av Peter H:

Hur är det egentligen med Core 2 Duo och Xp Home? Har fått intrycket att man måste ha Pro för att kunna utnyttja två fysiska CPU-kärnor?

Så är det väl om man har två processorer iallafall, har jag fått för mig, men jag vet inte hur det är om man har en dubbelkärnig... ?

Annars lär du klara dig ypperligt på den där burken, den är kraftig nog, och tyst verkar det som. Har du råd så köpköp! (såvida det går att bruka dubbelkärniga med XP Home alltså).

Låter ju konstigt att dom skulle sälja den med XP Home om den inte kan utnyttja hela proppen... Så det måste vara lugnt. Ska kolla runt lite, går också i datorköpartankar...

  • Medlem
  • 2007-01-02 18:04

Två fysiska processorer och XP Home funkar inte. Dual core är inte två fysiska processorer, dvs det är lugnt med XP Home. Den som tvivlar kan söka runt lite på microsoft.com så hittar man mer fakta.

  • Medlem
  • 2007-01-02 18:05

Av vad jag kan se på nätet så är funkar det med multikärne-processorer men inte med multi-processor. Dock så verkar det som om detekteringen av multikärne-processorer kan misslyckas så man måste ställa in det manuellt. Speciellt om man uppgraderar från singelkärna till multikärna men även om den är installerad direkt på multikärna kan detta hända. Så man bör kolla upp systemet efteråt att allt fungerar.

Kool, tack för hjälpen!
Det blev en nästan exakt likadan, gick ner till lokala datorhandlarn o bad dom plocka ihop en, fast med andra hårddiskar och bättre chassi. 1000 pix billigare!

1
Bevaka tråden