Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptop - teknikfunderingar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar på att skaffa ny dator, och eftersom jag förmodligen kommer resa lite med jobbet framöver så får det bli en laptop. Som så många andra har jag insett att det är en jungel där ute, och hoppas därför att någon kan hjälpa mig med att vara lite bollplank.... Skulle vara grymt tacksam.

Jag har tänkt mig att det ska vara en PC (kommer inte överens med mac), och att jag ska ha 2GB minne. Den behöver inte vara jättelätt eller liten, bara den är någorlunda flyttbar. Den måste vara stabil och tålig eftersom den kanske ska ut och resa.

Jag vill ju såklart betala så lite som möjligt, men kan väl tänka mig att lägga upp till 15 tusen.

De funderingar jag har är:

- Processor: Det ska ju såklart vara en dual core. Men i specarna heter de olika modellerna oftast typ T5200 eller T5600. Men om jag kollar på Toms hardware för att kolla prestanda heter dom saker som typ E6400 och E6600. Är det jag som är förvirrad eller....?

- Märke på laptop: Oavsett vilket märke man pratar om finns det alltid någon som har en kusin som haft en sådan som var grymt dålig att göra musik med och som gick sönder 8 gånger första månaden etc... Den enda förstahandsuppgiften jag har är en kompis som hade en Acer som verkligen var kass som fan på alla sätt och som har gått sönder hela tiden. Någon som har koll på något pålitligt? HP? Dell?

- Hårddisk: Fungerar det verkligen rent prestandamässigt att ha allt (XP och alla musikprogram + samples etc) på en och samma hårddisk med 5400 rpm?

- Skärm: Det känns som det finns pengar att spara på liten skärm, vid 15" går det en gräns känns det som. Jag tänkte behålla min gamla stora platta och ha hemma. Så bara skärmen är tillräckligt för att stå ut med under vissa perioder så räcker det för mig. Någon som suttit med en laptop under längre tid (> 1 månad) och kan berätta hur litet man står ut med?

- Beggat: Det finns möjligheter att köpa nästan nytt-beggat (alltså typ refurbished som tex Dell säljer). Det är ju med garanti och allt, så det känns som det borde vara värt det. Eller....?

- Timing: Oavsett när man köper så är man ju alltid blåst i och med att det är billigare bara någon månad efter. Men jag som inte hänger med på hårdvarufronten undrar om det råkar vara så att "alla" känner till att något nytt stort häftigt kommer snart och att priserna kommer droppa etc.... Något på gång nu?

Dell och många med dem (dell vet jag i alla fall säkert) har strömtrafos som gärna ställer till med oväsen om du kopplar in annan jordad utrustning.

Har haft två 15,4" widescreen som det absolut gått bra att jobba vid.

Som du säger så dalar priserna konstant. Vill du ha ett fultips så erbjöd dell mig tusen spänn tillbaka om jag behöll en burk jag återlämnade av ovan nämnda skäl.

  • Medlem
  • 2007-01-02 22:24

Skall du ha något som håller att resa med i längden så rekommenderar jag IBM/Lenovo Thinkpad. Det har de som reser mycket på jobbet, de säger att de i stort sett håller för allt.

  • Medlem
  • 2007-01-02 23:59

Har primärt använt IBM Thinkpads och många av Dells varianter.
Av dom jag testat så känns nog IBM Thinkpad'en något mer robust byggd.
Plasten känns iaf som att det har mer gods/styvhet än dom Dell burkar jag haft men det är inte natt och dag skilnad.

Edit: jo det är natt och dag efter ett test här hemma iaf mellan T43P och en C600, har tyvärr ingen D-serie här hemma

Dock är ju IBM's thinkpads rätt dyra från början samt när man börjar lägga på lite tillbehör.
Men lite mer fördel till IBM (Lenovo, vad är det för något ) i mitt tycke.

Något som dock irriterar mig som f-n med IBM (iaf på jobbets T43P) är att deras tangentbord saknar "Windows"-knappen.
WTF, när man vant sig vid att köra windows+e för att öppna explorer o.s.v. så är det grymt irriterande, måste man mappa om någon annan knapp att fungera som windowsknapp.
Usch...på den saken.

Värt att komma ihåg är att alla tillverkare har "budget"-varianter.
Så det kan självklart variera mellan modellerna i form av plast och tillbehörsmöjligheter.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-01-03 00:00

tummen upp för TP

Ursprungligen av jgb:

Skall du ha något som håller att resa med i längden så rekommenderar jag IBM/Lenovo Thinkpad. Det har de som reser mycket på jobbet, de säger att de i stort sett håller för allt.

Instämmer med JGB till fullo vad gäller IBM/Lenovo. De "känns" och är verkligen kvalitet rakt igenom (Så här långt har de alltid varit det). Bara känna på det något gummerade skalet och läsa tester så får man en liten hint om byggkvalitet (haft TP i några år och har aldrig haft problem).

Dells bärbara ska du sky som pesten. Värre hårdplastskräp får man leta efter. Har i jobbet haft ett antal Dell maskiner (ifrån CPX till C600 och några nyare) och har haft följande problem:

- moderkortet dog
- grafikkortet dog
- Tangentbordet gick sönder (2 gånger). Arbetskamrater har haft strul med tangentbordet ytterligare 3 gånger vad jag känner till.
- CPU som brann (överhettades)

Läser man på om kvalitén på nätet så får man ytterligare skygglappar. De är inte billiga utan anledning.

Just nu kör jag en Fujitsu Siemens och även om den inte når upp i Thinkpad kvalitet så är den hästlängder bättre än Dell (ok, har inte kört de senaste Dell i bärbart format. kanske har de ryckt upp sig). Den har FireWire, 3 st usb 2.0, utbyggbar till 2gb ram och kostar inte skjortan.

Men som alltid. In och känn och klämm och läs på olika forum så får man snabbt en uppfattning om hur vissa modeller står sig i längden.

M v h

Danne

  • Medlem
  • 2007-01-03 00:06

C600'ans tangentbord hade problem med sina tangentbord.

Tycker det blev en rejäl uppryckning iom D-serien.

Sen just IBM's Thinkpads så kan jag hålla med om det du skriver för typ 5-6år sedan.
Då det var den "gummirade"-ytan som man nu bara har på locket på alla ytor.
Skönare bärbara fanns inte (nej har ingen gummi-fetish )

Hej och tack för alla tips och kommentarer! Jag ska komma ihåg detta när jag letar efter min nya dator. En sak jag inte skrev men som kändes för uppenbar för att nämnas (kanske?) är att jag ska använda datorn för att göra musik. Så alla goda råd av typen "XXX-kretsarna på YYY-datorn brukar göra så att firewire ljudkort av märket ZZZ bara sprakar när man kör Cubase 3" skulle verkligen vara användbara (ni förstår vad jag menar).

Fler som har några åsikter? Någon som vet svaret på min fråga om processortyper ovan?

Texas instruments Firewire-chip brukar i alla fall rekommenderas av ljudkortstillverkarna. Dell och toshiba använder dem vad jag vet, säkerligen flera, kanske tom de flesta?

Jag ska också köpa ny laptop. Det blir nog en sån här:

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=Configurator&configurationid=8QMTgGUW1e02sE6h2

Den är lite smygdyr men specifikationerna är riktigt bra. Jag jämförde med Frost Networks musiklaptop för c:a 40k riksdaler och kom fram till att skillnaden är marginell. Zepto har en försäkring i upp till 4 år som är bra att ha om/när maskinen brinner upp.

Den här modellens storasyster 6615WD fick 10/10 i PC för Allas test i höstas. Det är i princip samma maskin fast mindre skärm och snabbare processor. Jag tror den är klart värd att kolla upp!

Det är en god idé att samtidigt kontrollera hur snabbt du kan få din dator lagad om något skulle gå sönder.

En trasig dator utan snabb service är ungefär så här kul:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-16 17:38

Sawtooth: Då är en Macbook mkt bättre, även till Windows. Core 2 Dual versus Centrino. Fyra år går bra med AppleCare. Varför berättar jag detta? Slog till på en Macbook igår. Svart och sober. Min iBook ska på reparation och jag fick abstinens

  • Medlem
  • 2007-01-16 18:43

Jag är sugen på att veta vad folk tycker om Acer, LG och HP. Är det någon kvalitet i dem? Några speciella modeller isåfall?

//Tomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 18:45

Om du nu bara måste ha en bärbar PC ska du välja en Lenovo Z60 eller X Series. Bra maskiner men med dåligt operativsystem. Jag har haft en T22 och en X31, men för något år sedan kastade jag ut Windows och min stationära Mac och nu har jag allt på en Macbook Pro med högblank, glansig skärm (eller "glossy" som kidsen av någon anledning säger). Bättre maskin får man leta efter!

1
Bevaka tråden