Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

latencyproblem saffire?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-03 02:03

Tjo! Har precis fått mitt Focusrite Saffire LE och fått igång det med Cubase LE och det är ju kul... Dock när jag lyssnar så knastrar det på ett sånt där obehagligt digitalt sätt... har hört att det kan vara ett latencyproblem. Är det nån som vet hur man stäler latencyn på ett sånt kort? Jag vet det då inte...

/Aztor

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-03 02:22

Det kan tyckas vara ett drygt och tråkigt svar, men har du kollat manualen? Jag är säker på att det står hur du ska gå tillväga där

  • Medlem
  • 2007-01-03 02:38
Ursprungligen av Bobbski:

Det kan tyckas vara ett drygt och tråkigt svar, men har du kollat manualen? Jag är säker på att det står hur du ska gå tillväga där

Har letet som en galning... Det står bara att det är "latency-fritt". Men ok, jag sover på saken o kollar i morgon igen...;)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-03 02:44

Jag kollade också igenom manualen på deras hemsida men kunde inte heller hitta något, skumt. Någonstans borde man kunna ställa in det. Förmodligen inne i Pro Tools då kanske, kolla den manualen istället :kaaaka!:

Latencyn ställer du via ASIO Control Panel i Cubase.

Allt annat via Saffire Control. Du skulle kunna ha taskiga lyssningsnivåer, och därför få digitaldist.

Medlyssningen vid inspelning är latencyfri, därmed inte sagt att tex. VSTi'er blir det.

Hade också lite småsprak på mitt Saffire icke-LE. Men när jag försökte installera senaste drivisarna keffade hela interfacet vid firmwareuppgraderingen så mitt ligger på Jam nu...

  • Medlem
  • 2007-01-03 18:03

Tack för det! Nu lyckades jag ställa ner latencyn och än så länge låter allt kalas!:kaaaka!:

Ursprungligen av Peter H:

Latencyn ställer du via ASIO Control Panel i Cubase.

Allt annat via Saffire Control. Du skulle kunna ha taskiga lyssningsnivåer, och därför få digitaldist.

Medlyssningen vid inspelning är latencyfri, därmed inte sagt att tex. VSTi'er blir det.

Hade också lite småsprak på mitt Saffire icke-LE. Men när jag försökte installera senaste drivisarna keffade hela interfacet vid firmwareuppgraderingen så mitt ligger på Jam nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 15:39
Ursprungligen av Peter H:

Men när jag försökte installera senaste drivisarna keffade hela interfacet vid firmwareuppgraderingen så mitt ligger på Jam nu...

Vi hade liknande problem med ett sånt kort på mitt jobb, efter en uppgradering av firmware så slutade kortet helt att fungera Fick skicka tillbaka det!

Man har ju läst mycket bra om Saffire-korten, men nog verkar det vara en hel del problem med dem också!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-04 12:16
Ursprungligen av Bobbski:

Jag kollade också igenom manualen på deras hemsida men kunde inte heller hitta något, skumt. Någonstans borde man kunna ställa in det. Förmodligen inne i Pro Tools då kanske, kolla den manualen istället :kaaaka!:

Pro Tools? Vart fick jag det ifrån? Måste varit trött..

  • Medlem
  • 2007-01-03 23:30

Fasen, det sprakar fortfarande lite ibland. Latencyn är lägsta möjliga (4ms). nån som har nåt gott råd?

höj
4ms är väldigt lågt.

  • Medlem
  • 2007-01-04 01:32

Men... då blir det ju värre...:hmmm:

Ursprungligen av eskimo:

höj
4ms är väldigt lågt.

Vilka drivare har du? Fick 1.0 på CD'n till mitt, och 2.2 var senaste på www.focusrite.com (vet inte om det är samma versioner för LE iofs). Så man kan ju misstänka att det skett en del förbättringar...

  • Medlem
  • 2007-01-04 09:29

aztor: Högre latency, mindre knaster.

jag har samma problem som aztor, köpte ett saffire le för några dagar sedan och upplever också "popp" och knaster även vid rätt hög latency. min laptop är 1.60 ghz och 1 gb ram så det borde väl uppfylla kraven för ljudkortet.
kollade focusrite hemsida för nyare drivare, men det var fortfarande bara 1.0 till PC?

jag har samma problem som aztor, köpte ett saffire le för några dagar sedan och upplever också "popp" och knaster även vid rätt hög latency. höjde det till 40 ms som är det högsta men det poppar och knastrar fortfarande till ofta.
min laptop är 1.60 ghz och 1 gb ram så det borde väl uppfylla kraven för ljudkortet.
kollade focusrite hemsida för nyare drivare, men det var fortfarande bara 1.0 till PC?
ingen som kan komma på nåt annat som kan vara det som orsakar problemet?

1.0 är senaste drivisen för LE under WIN XP.

Det låter som antingen bufferstorleken eller keff FW-controller.

Vi har en del kunder som inte får några firewire-kort att funka bra på sina laptops,
däremot USB. Tyvärr verkar det vara lite standard på billigare PC-laptops att ha sunkiga chipsets etc. Om du har köpt den av oss på JAM, kontakta Lars så hjälper han dig närmare.

Har samma problem här med. Det verkar inte vara ett hårdvaru-fel iaf med tanke på att man köra itunes mm utan sprak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 15:08

firewire är lite meck i winxp SP2. testa att köra den här uppdateringen.

jag har samma problem, även efter att jag uppdaterat allt fixat med latency och så så är det fortfarande pyttepyttelite knaster kvar, som kommer lite då och då. vet inte om det är något fel med saffire's kort eller winxp. för i osx funkar det utan problem. (kör macbook med bootcamp)

Jag har haft problem med firewire då mit kort (motu) bara fixade firewire interface med vissa chipset. Kan vara lite kinkigt.

Är utgång 1-2 lägre på safire korten än övriga utgångar? För mig verkar de vara det iaf hur jag än ställer reglarna.

1
Bevaka tråden