Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DIY: EG sökes

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-01-03 17:12

jag letar efter en DIY-envelopegenerator som man kan ställa sluttningen på decay till mer konkav karaktär. Nån som vet var man kan hitta en ritning på det?

Letar även efter en med hold och delay på. Har redan kollat MS-seriens eg men de är fulla med komponenter som inte finns längre eller är dyra. Ska ju vara billigt att bygga!!! Så inga CEM-kretsar...

Om du bygger vilket EG som helst som är CV-styrt på decayen kan du forma den lite som du vill genom att patcha tillbaka utgången till decay-ingången. Så börja med att leta rätt på ett sån't, sen kan du ju dra patchen "hårt" bakom panelen och sätta på en ratt till det för att ha det permanent.

• Medlem
  • Skurup
  • 2007-01-04 13:20

Hmm, precis som jag tänkte. Men jag skulle vilja ha tag i en färdig lösning för attack, decay och release.

Jag vet inte om det finns faktiskt. Det borde också isf bygga på ungefär den patch jag beskrev. Fast man måste ju pillra lite om man vill kunna ändra kurvformen utan att ändra tiden. Skaffa en PIC och koda det istället vetja!

Ursprungligen av stryph:

Skaffa en PIC och koda det istället vetja!

http://www.tomwiltshire.co.uk/sdiy/envgen.html

superenkelt !

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 21:25
Ursprungligen av synth_ollie:

Hmm ... han PWM:ar den utgången genom ett lågpassfilter ... Smart! Den lösningen är förmodligen betydligt billigare än den lösning med D/A-omvandlare som jag tidigare laborerat med. Tack för tipset!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-04 18:47

Det där var en schysst lösning.. Men PIC.. har jag ingen.. däremot AVR.
Måste snegla lite på koden.
Ännu en "grej" i projektlistan

• Medlem
  • Skurup
  • 2007-01-04 19:56

Hmm, har ju inte någon PIC jag heller (det låter nåt det,...) Får nog ta å köpa mig en DÅNG, jag menar PIC...

Hade egentligen tänkt mig en helanalog lösning men kommer nog inte undan det där med PIC verkar det som.

Ah, PWM DA Det har jag patchat i min .com och tidigare min Doepfer samt ProOne. Det lät roligast i Doepfern.

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag har en fundering som jag tror ni kan hjälpa mig med.
Har en Trident som jag gillar, men eftersom det är en MK I så har den bara en env (eg 2, men de är för synth- resp brass-delen, och går, vad jag vet, inte att koppla till filtret). Skulle det vara väldigt krångligt att modda den med en sorts extern filter-env? Det finns ju en ingång +/-5V som styr Cutoff. Tänkte att man på nåt sätt kan tappa triggsignalen till den envelopen som finns, leda ut (ev förstärka), in i extern env och sen ta in via ovan nämnda ingång. Är jag helt ute och seglar nu eller? Skulle vara jävligt roligt att fixa en sån grej själv och ännu roligare att ratta den sen...

Eller ska jag försöka koppla de env som redan finns till filtren?

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-01-05 22:36

M i Gbg: Du ska ju naturligtvis koppla en pedal in där om du kan. Få synten att bli ännu mer organisk.

Jo, men då måste jag träna upp vadmusklerna och jobba fort. Vill nämligen åt den där snärtiga bas-sequencer-grejen när filtret "stänger till" efter några tiondelar och releasen ligger kvar med lite botten efter det. Lite Jarre kanske...:hmmm:

Skulle vilja modda Tridenten med MIDI och en extra filterenv. Fan vad den skulle kunna mullra loss genom bandeko och Bassman! Då skulle jag må...

Organisk schmorganisk:D

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-01-05 23:16

Aha ok. Jag trodde du ville använda din Triton till snygga svulstiga pads.

Nä. Jag har aldrig fattat grejen med pads. Tar faktiskt aldrig mer än en ton i taget.

Jo, när jaf distar Tridenten och kör lite råorgel om jag jammar med nån på trummor. Men det händer ju inte så ofta.

• Medlem
  • 2007-01-06 11:39

Låter som om Pro-One skulle fixa biffen i det här fallet. Eller?

Självklart, men den är ju inte min. Eller...?:rolleyes:

• Medlem
  • 2007-01-06 12:48

Nä, den är inte din. Muahahhaa!

Kan ju säga att det första jag har gjort när jag har kommit till studion sen din Pro One landat där är att göra en seq-basgång och bara låtit den stå och puttra på medan jag skruvat på den och de andra syntharna. Det är gott för själen det. Och öronen såklart.

Men. Ingen som vet eller har nån idé om hur svårt/enkelt det skulle vara att modda min Trident?

är du lödkunnig & kan läsa kopplingsschema ?

det borde ju vara lättast att (medelst en switch ?) koppla in signalen från
den endaste envelopen till filtret eller hur det nu var du ville ha det,

har du serv. manualen/schema på den så är det ju bara att börja testa lite......

Jo, jag kan löda och kopplingsscheman har jag iaf lött ihop en kabeltestare efter. Så det är väl bara att lära sig det jag inte förstår i så fall. Kanske läge att skaffa en manual med kopplingsschema till Tridenten då och, som du säger, koppla dit en switch så att jag "sno" t ex brassdelens envelope till att bli en filterenv för synthdelen. Och i förlängningen kanske bygga en till env. Det är väl bara att börja...

Några starka strömmar man ska passa sig för? Har ju hört att det inte är så bra att ge sig in i en rörstärkare.

Ursprungligen av M i Gbg:

Några starka strömmar man ska passa sig för? Har ju hört att det inte är så bra att ge sig in i en rörstärkare.

dra bara ur kontakten ur väggen när du meckar med den så, annars är det ingen fara,
å schema kan ju finns på nätet om du har tur.....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-06 16:48

Många synthar går väl på +/- 15 V så har man otur så kan man väl som mest få 30 V i fingrarna om man råkar peta på fel grejer. Knappast nåt man dör av. Men dra ut kontakten bara så är det lungt

1
Bevaka tråden