Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S/PDIF till audio

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

på min laptop finns S/PDIF (1/8" Mini) utgång.
vad behöver jag för att konvertera den till en vanlig audio?

  • Medlem
  • 2007-01-05 14:16

Du behöver en D/A omvandlare med SPDIF-ingång.
Eftersom SPDIF är digitalt så måste man ovandla det någonstans.

Finns det några enkla, billiga analog line till S/PDIF att köpa? Enda alternativet jag hittat är en micpreamp. Lite surt att köpa 2 x 3000 pix för att få in en linjesignal från en synth...

(fattas det inte inlägg här förresten?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 17:59

Jag letar också efter en trevlig låda som gör om flertalet 6,3mm kontakter till SPDIF. Har för mig att jag såg någon på Vendolin för längesen men det var säkert fel.

hembio receivers har vellan digital in/ut idag som standard/smyg default om man inte vill betala och pipa deluxPRO A/D...D/A

ex. Sony´s MD-spelare kör med det interfacet (sony/panasonic digital interface?!).
Både min stationära och bärbara minidisc har spdif in/ut.
Så om ni bara vill ha 2kanaler, så köp nått skit från blocket, så har ni en billig konverterare...

just ja, spola igenom vid tex "record-i-paus"-läge för att konvertera mellan... har tokför mig att vissa DAT maskiner bl.a klarar detta också... kanske finns andra sätt också

eum,..hmm allstå REC+PAUSE på enheten, så kan man konvertera audio till digital och vise versa utan att spela in nåt på mediat...

Så det finns ingen liten enkel låda med s/pdif in och ut och två analoga in och ut? Tråkigt!

jo men troligen överpris?

jämför separat RIAAsteg mot DJmixer\stärkare ... den svängen lixom

\\ om bärbara MD funkar så e det vellan bara att kopa ett beg.ex + mod'a, om dom kan konvertera spdiffen till analogt...utan att behöva lira in på ett media..jag kan inget om det där :]

Det finns många sådana boxar.. men oftast så är det väldigt bra boxar eftersom det nästan bara är studios och audiofiler som eftersöker sådant.. och så bra konverterare är väldigt dyra. Om någon av er som söker sådant är inne i DIY-svängen så ska jag leta upp en länk till ett par scheman till enkla DACar som jag hittade förrut.. säg bara till då.

  • Medlem
  • 2007-01-23 12:02

<besserwisser>
Det är faktiskt Sony/Philips Digital Interface Format
</besserwisser>

Precis som skrivits så är det oftast rätt dyrt.
Att göra om från Analog->SPDIF är inte annorlunda än proceduren för ett vanligt ljudkort.
Det måste gå igenom en A/D process och precis som med ljudkort så är det dyrt med bra komponenter.
Sen är det inte alltid hembio-receivers har SPDIF ut, då tanken oftast är det motsatta.
Vill man ha diskreta Analog->SPDIF-kanaler så misstänker jag att man får gå upp endel i prisklass.

Ingen som moddat en Nord Modular G2 Engine med SPDIF ut?

Tänkte väl det... Får försöka lösa det på annat vis.

1
Bevaka tråden