Som tjej tycker inte det är något som är fel eller konstigt alls i dina känslor. Vår och sommar känslor går vi flesta igenom...även tjejer. "Hormonstinna" är vi alla då och då, mer eller mindre. Det ända jag kan reagera på är ordvalen som en del killar använder sig av som ibland gör mig orolig. Rädd ibland men mest arg. Den värld killar lever i. Inte bara för orden i sig utan för vad de representerar, vad de står för och avslöjar. Som tjej präglas vår vardag, varje dag, varje timme utav hänsyn till den miljö vi vistas i. Uttrycket "Ska ha" tex. Jag vet att man kan översköljas utav mycket starka känslor, själv gör jag det många ggr. Men som tjej finns det en annan dimension som kanske killar inte behöver tänka så mycket på eller bryr sig om. "Att ägas", "tas", "erövras", "byte". I dessa uttryck speglas värderingar om en annan människa (kvinna) som har ett eget liv, eget värde på exakt samma sätt som alla andra (man). Att vara kvinna känns nog det samma som att vara man i dessa lägen (och många andra)...dvs. att bli sedd, beundras, önskad, eftertraktad är possitivt och behagligt. Att "tas", "ägas", "erövras", att vara ett "byte" innebär något helt annat. I värsta fall: Att äga liten eller noll repekt, ej kunna välja, ej vara sin egen, ej vara en jämlik person med ett ansikte och egen vilja, känslor mm. Vem vill vara ett "byte"? Vill en man det? Vill en man ägas i ordets rätta mening? Ordet "erövra" är ett som oftast brukar användas i krig. I djurens värld menas ord som "tas" samt "byte" att fångas och ätas sedan bli lämnad, levande eller död.
Jag menar nödvändigtvis inte att män tänker uttryckligen och medvetet i dessa banor men jag kan försäkra att det här är något som kvinnor lever med dagligen och därmed reflekterar över. Från insidan. "Walk a mile in my shoes" är ett bra uttryck. Som tjej känner jag så ofta att killar borde göra detta. Och med hjärtat helt ut. Att sätta sig i en annans situation för att känna efter hur det känns.
Det har ingenting att göra med att vara "militant" eller "manshatare". Det handlar om hur vi behandlar varandra som mäniskor utifrån könet och ingenting annat.
Kramar,
Gambit :rolleyes:
[ 16 Juni 2002, 11:42: Meddelandet ändrat av: Gambit ]