Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta IRQ-nummer?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 18:32

Tjo!
Någon som vet hur man byter IRQ-nummer på enheter i enhetshanteraren (Win XP)?
Har för mig att man i Win 95 kunde byta bäst man ville, men i XP är området där man ska kunna ändra numren bara gråskuggade.

Någon som har en idé om hur man ska gå tillväga?

Flytta kort fysiskt ska visst vara det bästa sättet. Men nu var det kanske nåt annat du var ute efter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 18:51

Jepp, det är själva numren jag vill ändra.. eller alltså den delen som är mjukvarukontrollerad. Det jag vill göra är att byta IRQ-nummer på en USB-styrenhet eftersom ett usb-ljudkort bråkar med mig. Sista saken att prova är att ändra IRQ-numren, och är det inte där det felar så vettefan vad jag ska hitta på. Blargh!

Mjo, jag förstod att det var IRQ-konflikt, och det ska mig veterligen var benhårt om inte omöjligt att fixa på det sätt som du vill. Hade det varit PCI hade mitt tips gällt. Usb är ju knepigare, kanske kan det lösas på samma sätt genom att införskaffa ett usb-pci-kort.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 19:00

Ajdå.. fan.. Nåväl, det kanske är ett usb-pci som är sista utvägen då. Lite trist om det inte skulle vara där det felar bara, men jag får forska vidare, finns inget annat tänkbart fel så får det välan bli ett nytt kort helt enkelt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 19:02

Fast det stod iofs på supporten hos M-Audio (ja, här och häpna! Det är ett USB-ljudkort från M-Audio som krånglar!) att man skulle prova att ändra numren och då booorde det ju gå på något sätt tycker jag.

Jo, det var ett tag sen jag läste om och pillade med sånt. Hoppas någon som vet flikar in.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 19:05

Är det ett sånt här jag ska ha annars? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327721

Det är ju ett pci-usb i alla fall. Vilka märken och chipset som rekommenderas har jag ingen aning om. Jobs lovade att jag skulle slippa när jag skrev under kontraktet.

  • Medlem
  • 2007-01-06 20:41

Allt är inte frukt-pc som glimmar.:)
Har du inte flera USB-portar på burken? Alltså, det brukar finnas ett par på moderkortet för externa portar. Har du lite flyt ligger dom på en annan adress. Värt att kolla.

/Mein

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 20:53

Mein: Har provat det också, men det finns inte så många portar och de som finns är testade :/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 21:01

Okej, då var det uppkollat. Det KAN gå att göra i BIOS på en del burkar, men även om man gör det där är det inte säkert att ändringen ger någon praktisk effekt, så det blir till att införskaffa ett pci-kort där då.

  • Medlem
  • 2007-01-06 21:05

Bittert. Då är det som sagt ett externt kort som gäller såvitt jag förstår. Det kan funka med ominstallation av operativet men iom att det är fasta komponenter så är chansen 99% att du får samma IRQ igen. Jag har fått info om app's som kan fixa lite men inte sett dom själv och aldrig hört nån som använt dom.

Men ett par hundringar är ju inte så blodigt. Kolla öppet köp bara så du inte bli stående med ett kort som inte fixade problemet.

/Mein

Läs More Information: http://support.microsoft.com/kb/314068/SV/

Där står det om de alterantiv du har och vad du kan göra.

Det kan vara lite bittert med ACPI och manuellt försöka ändra IRQ.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 21:10

Mein: Ja, två hundralappar är ju inte så mycket ändå, fast det pinsamma är att det inte är jag som har problem med det här kortet, utan en kompis. Jag tipsade om det (Ozone från M-Audio) och så funkar det inte alls... Sen virrar jag ihop massa saker och får för mig att man måste ha ett externt MIDI-Interface, så hon köper ett sånt också, men det var bara en tvetydighet som fick mig att tro fel, så det köpte hon helt i onödan, och nu kanske jag lurar henne att köpa ett usb-pci i onödan också, om det inte skulle vara det som är felet :kaaaka!:

Är det inte bättre då att sälja de båda korten (audio/midi), lägga på vad pci-kortet skulle kosta och köpa något helt annat?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 21:50
Ursprungligen av Katzenjammer:

Är det inte bättre då att sälja de båda korten (audio/midi), lägga på vad pci-kortet skulle kosta och köpa något helt annat?

Jo, det vore kanske det.. fast å andra sidan är det svårt att hitta något liknande till ett sådant pris, speciellt eftersom det är svårt att veta vart felet ligger, och om det kommer kvarstå om man byter kort. Om det beror på att moderkortet och den inbyggda USB-delen är sunkig så kommer ju problemet kvarstå.. tror jag. Nej, det får nog bli ett nytt usb-pci till att börja med antar jag, verkar som att de flesta med Ozone är rätt nöjda, för de som det inte krånglar för alltså.

  • Medlem
  • 2007-01-06 22:01

Vad är det som inte funkar egentligen ?
Är det en "verklig" konflikt eller är det bara så att fler enheter har samma IRQ och därför tror man att det är en konflikt ?

M-audio's support skulle jag inte ge så mycket för.
Dom sa till mig att köra på en IRQ under 16, problemet var bara att ingen av PCI slottarna hade en IRQ under 16, eftersom dom IRQ'nerna togs upp av PCIe portarna.
Men för att testa så "gjorde" jag om burken till en Standard PC (man måste in och mecka i devicemanger), efter mycket om och men så hade jag en IRQ under 16 men problemet försvann inte ens då.
Hittade svaret hos RME's FAQ/Forum

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-06 23:55

Haplo: Det som inte funkar är att man får en jävla massa sprak och digitala artefakter när man använder ASIO-drivisarna, det är precis som när man har ställt latencyn för lågt, men det spelar ingen roll om man ställer den på det högsta, samma problem uppstår ändå.

Det är ingen verklig konflikt, enhetshanteraren reagerar inte och säger att det inte finns någon konflikt, det var mest via M-Audios support som jag fick för mig att det kunde bero på en konflikt, även om enhetshanteraren inte säger att det är så. Jag fick också för mig att rätt IRQ-nummer för usb-styrenheten i fråga skulle vara på ett nummer under 15.

Vilket svar hittade du hos RME?

  • Medlem
  • 2007-01-07 01:11

Asså, det där låter inte lovande. Jag fick en massa sprak och skit när jag körde med en Intel-processor på ett bord med PCI-E. Jag vågar påstå att jag testade de kombinationer som fanns då inkl. ett gäng byten av hårdvara tills jag på RME's stenåldersnewsgroup (alltså gränssnittet) fick tipset att "köp känd hårdvara" och bara det.

Tydligen, jag säger tydligen för jag vet inte exakt själv, så har PCI-E-bussen trafik som springer på vanliga PCI-bussen. I de allra flesta fall så märks inte det men just med vissa ljudkort så får man en störning. Jag fick ex. i vissa fall störningar när jag körde med USB-mus men inte med PS-2. Hursom så yttrade sig detta genom att jag kunde ha 12-4000ms inställt i latency i ett tomt projekt, en enda mjuksynt öppen och 0% i både CPU och diskanvändning men likaförbaskat lät det som nån knallade med slalompjäxor på ett betonggolv fullt med potatischip så fort jag tryckte ner en tangent.

Standard-PC löste inte heller mitt problem.

Lösning: Sålde djävulsburken och köpte ett A8V Deluxe och en AMD 64 X2 4800 till dito. Funkade klockrent direkt och den är i total avsaknad av PCI-E.

/Mein

  • Medlem
  • 2007-01-07 01:28

Bobbski,

I just mitt fall så fick jag sprak varannan minut eller så.
Gick inte att härleda till något vettigt.
Visade sig att SATA-RAID kontrollern låg och "poll"ade diskarna varannan minut även fast jag inte körde RAID vilket orsakde CPU spike's :eek:
Uppdaterade Intel's management mjukvara för SATA RAID och sen var problemet borta.
Tog bara 3-4 månader att komma fram till det och tack vare RME's sidor om liknande problem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-09 16:20

Mein: PCI-E fanns visst inte på den burken, däremot är moderkortet av okänt fabrikat.
Vettefan vad man ska hitta på. Först nya USB-portar via PCI, sen.. något annat.
Felet yttrar sig på precis samma sätt som du förklarar det annars.

Haplo: Låter inte riktigt som att felet yttrar sig på samma sätt där. Spraket är konstant men inga CPU-mätare visar på någon tyngre belastning.. förutom ibland då det sticker upp mot 70% utan förvarning, men det sprakar även när belastningen ligger på 4%. Konstigt. Uschåblä!

  • Medlem
  • 2007-01-13 15:21

Bobski,

Såg inte heller något på CPU mätaren i mitt fall.
Det yttrade sig bara också när jag körde med ASIO inte DirectX

1
Bevaka tråden