Jag tror att man skulle behöva en annan tideräkning för datorprogram. Ett program i version 3.0 när den nyaste är 6.0 eller en 2.0 av ett program som finns i 10.0 bör släppas som freeware alternativt säljas för en billig penning.
Billiga äldre program skulle ju vara utmärkta konkurrenter till nya "konsumentprodukter". I vilket fall som helst kallar jag inte Abandonware för warez om det övergivna programmet uppfyller följande kriterier:
1. Programmet är 5 år gammalt eller äldre.
2. Programmet ligger 3 versioner efter den senaste versionen (är det 5 år gammalt och nedlagt gäller inte detta).
3. Programmet säljs inte överhuvudtaget (inte ens via nätet) och går inte att få tag på vid förfrågan: "programmet är för länge sedan taget ur sortimentet - vi supportar det inte och vi erbjuder inget till det".
Uppfylls dessa tre kriterier har man ett totalt övergivet program. Sprider man detta via nätet är det inte piratkopiering i mina ögon eftersom det:
1. Inte intresserar samma kunder som köper företagets moderna program.
2. Det gamla programmet kan inte generera inkomster p.g.a sin ålder.
3. Programmet är gammalt och kan vara inkompatibelt med nyare datorer och system, vilket utesluter dessa.
Etc.
För de som har äldre maskiner som de köpt billigt kan abandonware vara ett enkelt sätt att få något gjort för en låg kostnad. Abandonware-programmen kan också fungera som en "försmak" och göra personen sugen på att köpa en ny och modern version.