Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Gammal tråd] Lantmäteriet släpper macstöd

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste detta nyss på Lantmäteriets webb:
"Fråga: Varför utvecklar ni inte längre till Macintosh?
Svar: Det är inte lönsamt, det finns helt enkelt för få Mac-användare/köpare för att vi skall kunna motivera en Mac-version. Dessutom finns det inte någon uppdatering av utvecklingsverktyget för att överföra Kartex till Mac. Det gör att vi inte kan göra en version 3 av Kartex för Mac.
"
Inte nog att kartanvändarna smygbeskattas genom höga priser på något vi redan betalat via skattemedel, så skall de nu bestämma vilka OS vi behöver för att använda kartorna på dator.

LM skulle kanske behöva få en spark i r..en från oss Macanvändare och Macpressen.

Tja, vad ska man säga, förutom:

Suuuuck!

det här har man fått höra sååå många gånger, samt att "Apple är dött inom sex månader", "ingen använder Macen professionellt, det är en leksak" och "Macen funkar inte i nätverk", "det finns inga program till Macen" osv.

Har ingen en floskellista med alla dumma j-vla uttalanden som diverse IQ-befriade IT-chefer (ingen personligt utpekad här men det finns en hel del) har kläckt ur sig under årens lopp?

5 down. 95 to go - Steve Jobs

• Medlem
  • 2001-07-30 18:10

"Av olika anledningar har vi beslutat att inte ta fram någon version för Mac OS" är väl en av de fegaste flosklerna.

Det som stör är, som Micke var inne på, att detta är ett STATLIGT verk. Jag betalar för detta.

Tittar man på andra verk/myndigheter, t ex Skatteverket, så tillhandahåller väl ändå dom (om än bristfälligt) stöd för Mac-användare att använda deras webbsite och tjänster. Varför skulle inte Lantmäteriverket också sköta sina uppgifter och se till så att samtliga datoranvändare i detta land, kan ta del av deras "tjänster". Jag menar, dom KOSTAR ju ändå, vilket, bara det, är en stor tragedi.

Ursprungligen av cashalot:

Det som stör är, som Micke var inne på, att detta är ett STATLIGT verk. Jag betalar för detta.

Tittar man på andra verk/myndigheter, t ex Skatteverket, så tillhandahåller väl ändå dom (om än bristfälligt) stöd för Mac-användare att använda deras webbsite och tjänster. Varför skulle inte Lantmäteriverket också sköta sina uppgifter och se till så att samtliga datoranvändare i detta land, kan ta del av deras "tjänster". Jag menar, dom KOSTAR ju ändå, vilket, bara det, är en stor tragedi.

Någonstans måste man dra en gräns. Det hade varit väldigt enkelt om "samtliga datoranvändare i detta land" hade kört XP, Vista, Tiger eller Leopard. Men "samtliga datoranvändare" kör betydligt mer än så. Även om man ger stöd till Solaris, OpenSolaris, OpenBSD, FreeBSD, NetBSD, SkyOS och samtliga Linux-distributioner så kommer man ändå ha missat någon.

Därför försöker de täcka in så många som möjligt. Ibland är vi Mac-användare på ena sidan av den gränsen, ibland på andra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 08:03
Ursprungligen av Marcus K:

Någonstans måste man dra en gräns. Det hade varit väldigt enkelt om "samtliga datoranvändare i detta land" hade kört XP, Vista, Tiger eller Leopard. Men "samtliga datoranvändare" kör betydligt mer än så. Även om man ger stöd till Solaris, OpenSolaris, OpenBSD, FreeBSD, NetBSD, SkyOS och samtliga Linux-distributioner så kommer man ändå ha missat någon.

Därför försöker de täcka in så många som möjligt. Ibland är vi Mac-användare på ena sidan av den gränsen, ibland på andra.

Helt korrekt förvisso, men nu är OSX så stort att det är konstigt att inte stödja den.

Men å andra sidan kanske dom gör det så här 2008?

Det här var den största bump jag någonsin sett. Nästan 7 år, jag är djupt imponerad!

Icke desto mindre har cashalot helt rätt! Väldigt dåligt!

megabump

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det här var den största bump jag någonsin sett. Nästan 7 år, jag är djupt imponerad!

Icke desto mindre har cashalot helt rätt! Väldigt dåligt!

Hihih! Wow. Jag missade helt att den här tråden är stadiga 7 år gammal... Det utan tvivel mitt absoluta bump-rekord. Svårslaget, nästan.

• Medlem
  • 2008-05-20 22:38

Undrar varför den ligger i "Allt om spel"...
Flyttar tråden. Admin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 09:59

…å snart kanske de slutar utveckla för Vista…;)

Programmerare förklarar varför de undviker Vista

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-21 10:18

Själv köpte jag en Intel MacBook nästan enkom för att kunna köra Kartex via Windows.

1
Bevaka tråden