Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Geforce3 vs MX

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad är hitbugs?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Vad är hitbugs?

Ja, det undrar jag oxå

Hitbug:
Jag är inte 100% säker, men jag tror det är nåt sånt som att när man träffer en jävel med ett "hitscan"-vapen (rail, machinegun) så registreras det inte.

Hitbug...I vissa fall stämmer inte det du ser med vad som händer i spelet(gäller flera nätverkspel)vilket kan innebära att du skjuter en raket på en kille som du "ser" träffar men han får ingen skada av din träff.Det e sådant som händer när det blir för mycket o hålla reda på för spelet.Finns ett fall på en tävling när det blev erkänt som en bug(pmove) En kille jagar en annan med machinegun o skjuter så det står härliga till o blodet stänker,men dom som specca den andra killen såg att hans hälsa inte gick ner.Det visade sig att pmove va på.

För att slippa sånna problem vill man som spelare ha så hög FPS som möjligt.
Helst ska den alldrig sjunka under 125 fps vad som än händer,så upp mot 200 i timedemo e att föredra även om ögat kanske inte märker nån skillnad enligt vissa.Men klart som korvspad ser man ju skillnad på 75 fps o 200fps (i quake)plus att käslan i spelet blir mycket skönare o flyter på ett helt annat sätt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Deelay:
För att slippa sånna problem vill man som spelare ha så hög FPS som möjligt.
Helst ska den aldrig sjunka under 125 fps vad som än händer,så upp mot 200 i timedemo e att föredra även om ögat kanske inte märker nån skillnad enligt vissa.Men klart som korvspad ser man ju skillnad på 75 fps o 200fps (i quake)plus att käslan i spelet blir mycket skönare o flyter på ett helt annat sätt.

Men skärmen uppdateras väl inte mer än mellan 75 och 100 gånger per sekund? Eller uppdateras bilden medans den håller på att ritas upp på skärmen eller? Alltså jag är inte en "30fps räcker alltid"-person utan undrar bara hur det är, spelar själv inte så mycket, speciellt inte i 200fps.

75 fps o 200fps (i quake)plus att käslan i spelet blir mycket skönare o flyter på ett helt annat sätt.
------------------------------------------------------------------------

Men skärmen uppdateras väl inte mer än mellan 75 och 100 gånger per sekund? Eller uppdateras bilden medans den håller på att ritas upp på skärmen eller? Alltså jag är inte en "30fps räcker alltid"-person utan undrar bara hur det är, spelar själv inte så mycket, speciellt inte i 200fps. .........................................

Skärmen o spelet e ju 2 olika saker så därför vill man ju tex inte att skärmen ska synca med spelets fps eftersom då blir förmodligen skärmen den svagaste punkten i länken.Det finns ett kommando som styr skärmens refreshrate i spelet (r_displayrefresh 120) e ju det man brukar köra eftersom man låser max frameraten i spelet på com_maxfps 120 men man ska inte låsa dom i sync utan bara lägga dom så nära varandra som det går för dom får du en stabil bild som e skön o spela med.

Citat:

Men skärmen uppdateras väl inte mer än mellan 75 och 100 gånger per sekund? Eller uppdateras bilden medans den håller på att ritas upp på skärmen eller? Alltså jag är inte en "30fps räcker alltid"-person utan undrar bara hur det är, spelar själv inte så mycket, speciellt inte i 200fps.

Precis, 75Hz innebär att skärmen uppdateras 75 frames/sec. Nu innebär ju dock inte detta direkt att ingen fps över 75 ger något, detta beror ju på hur det e synkat. Så man vill ju gärna synka skärmen med spelet, om detta går så räcker det med 75fps. Om man nu inte kan detta så borde det optimala vara att ha dubbel fps, dvs 75*2=150fps, allt över detta kan nog aldrig märkas.

Min ASD 17" CRT uppdateras 153 ggr/sec (Hz). Helskönt!

pmove_fixed "1"´s hitscan-bugs gäller bara vid hitscan-vapen, inte missil-vapen (rocket, plasma, bfg, ananas).

Vad har du för grafikort Zapchud ?

Jag har ett standard ATI Rage 128PRO, som kör 126 fps på timedemo i Quake
(inte o/c)

Det va inte illa 126fps med det kortet..vilken burk har du o vilken quake version tar du timedemot i?Interesant o veta för en polare till mig har en quicksilver 733 med G2MX o han får bara 115 fps i senaste verisionen.

Det är en G4 466 m/ 1024 MB RAM. Timedemo´n kör på 126 fps uten ljud. Med -> 105 fps!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-17 16:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Deelay:
Det va inte illa 126fps med det kortet..vilken burk har du o vilken quake version tar du timedemot i?Interesant o veta för en polare till mig har en quicksilver 733 med G2MX o han får bara 115 fps i senaste verisionen.

Zapchud har en fetslimmad customcfg vilken ger han dom fps´en.

Med min QS 733´a får jag 137 fps.
Allt handlar om inställningar.

Zapchud har en fetslimmad customcfg vilken ger han dom fps´en.

Med min QS 733´a får jag 137 fps.
Allt handlar om inställningar.
---------------------------------------------------------

Jahaja där ser man.

[ 17-12-2001: Meddelandet ändrat av: Deelay ]

Min config kör på cg_fov 108, inte 90 (standard). med fov på 90 kommer timedemon på ca. 111, 112 tror jag...och ca. 130 utan ljudet.

fetslimmad customcfg

Bevaka tråden