Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komiskt personalköp

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrattretande är det att från MacOSX inte komma in på den site som SVT´s personal ska kunna beställa sina personalköps macar - http://www.oktanonline.com

Vet inget om företaget som ska ge support till oss... får nog maila dom omgående om denna fadäs. Har testat alla 5 nyaste webläsarna för macosx (Explorer, Omniweb, Chimera, Mozilla och Netscape). Omniweb kommer halvägs efter lite omställn ingar i prefs men alla viktig text saknas efter att ha använt det ID samt password som vi fått. Kvar är att åter instalera VPC5.

Någon som vet något om detta företag...

Olle

Det är inte bara OSX...

"Sidan är ej heller anpassad för Mac."
enligt startsidan...

Och de förmedlar Macar som hemdatorer...

Du skriver att det är "skrattretande"...?
Du är toksnäll Olle...toksnäll...

Inkompetens kallar jag det. De låter sin slöhet gå före budskapet. Det är väl nåt taffligt sidverktyg de använder som gör dåliga sidor, och så fattar de inte att man kan byta till nåt som funkar.

Vill dom tjäna pengar eller inte?.....

Öhh? Om man gör websidor så ska man använda HTML. Punkt. Skrämmande.

• Medlem
  • 2002-06-20 01:23

Vad har dom för mejladress?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-20 01:35

Vad är det här för klåparfirma egentligen? Sidan funkar ju inte med Mac för fem öre alltså. Skräp.

index.html:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">

</pre>

index2.html:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
//if NS 6
if (browser_type=="Netscape"&&browser_version>=5)
window.location.replace("oktan.html")
//if IE 4+
else if (browser_type=="Microsoft Internet Explorer"&&browser_version>=4)
//if NS4+
else if (browser_type=="Netscape"&&browser_version>=4)
//Default goto page (NOT NS 4+ and NOT IE 4+)
else
window.location="update.html"
</script>
</pre>

http://www.oktanonline.com/oktan.html

Vilka klåpare alltså, sanslöst. Sidan funkar ju perfa för mig (OSX Mozilla).

Dn fungerar perfekt precis som Fredrik skriver.

Verkligen snygg kod i indexsidan.
Om inte Windows, stäng ute.

Suck. Byt leverantör. För flashig sida också, luktar skumt...

Verkligen, vilka klåpare! Fungerar utmärkt i Mozilla, men dock inte i IE5.2/OS X. Prova här! Det är ju lite spexigt att de själva inte säljer något, utan är "partners" med InWarehouse. Alltså: OktanOnline = ettrigt mellanlager som ska se coolt ut helt utan att lyckas.

[ 20 Juni 2002, 07:52: Meddelandet ändrat av: Pegges ]

Funkar hyfsat i IE5.2/OSX här. Men vissa sidor, tex Mailkontakt blir lite buggad.

Men visst är det sanslöst att helt stänga ut användare som inte kör Win/IE,NS?

De har förmodligen aldrig provat att köra sidan någon annan stans, bara antagit att "Öhh.. vi kodade den på Windows, visst kan man bara köra den där då?"

Suck...

Som sagt.. Inga problem i IE 5.2..
Förrutom då lite buggigt i mail formuläret som tidigare sagt...

Sköna dårar, så kommer dom bergis o säga sen.. tja vi fick ju inga beställningar på Macar så nu kan vi skita o sälja såna överhuvudtaget.. el nått sånt.

snacka antigossar

jag ändrade compatibility i prefs under omniweb till identify as Windows 5.5, och då kom jag in till start sidan, som jag inte hade något login nammn till.

Hmm...lite svårt att se men är det inte en TiBook killen har i knät....?
http://www.oktanonline.com/oktan.html

Vad är vittsen med att stänga ute en plattform när sidan ändå funkar....är det något personligt mot Mac kanske. Någon avundsjuk tvingad PC-användare som inte tycker att om inte han får Mac så ska f-n ingen med Mac få se den här sidan heller.... :rolleyes:

[ 20 Juni 2002, 13:33: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Märkligt, kommer nu in med ID & lösenord. Så vilka priser fick vi då? Visst hade det kunna varit bättre men vad jag hört så är vi lovade att få närmaste modellen (uppåt) om t.ex 933MHz försvinner, om än med smärre prisvariation.

Gläder mig åt att PC-varianterna blev Compaq - kanske betyder det att fler avstår från PC och väljer mac.

PRINTER & SCANNER:

HP PSC 750 - Bruttolöneavdrag 86 kronor
HP Deskjet 3820 - Bruttolöneavdrag 42 kronor

DATORER:

iMac, 700 MHz, 40GB, 128MB SDRAM, CD-RW - Bruttolöneavdrag 480 kronor
Powermac G4, 933 MHz, 60GB, 256MB SDRAM, DVD-R/CD-RW - Bruttolöneavdrag 687 kronor
Powerbook G4, 667MHz, 30GB, 256MB SDRAM DVD/CD-RW Combo - Bruttolöneavdrag 750 kronor

SKÄRMAR:

15" LCD Apple Studio Display - Bruttolöneavdrag 166 kronor
17" LCD Apple Studio Display - Bruttolöneavdrag 262 kronor

I priserna ingår bl.a MS Office X till alla 3 modellerna. Visst hade det varit roligare med fetare modeller men allt grundar sig på vad folk var beredda att avara ur lönekuvertet.

Not: Powebookens nettopris vid 50% marginalskatt är 374 kronor/månad. Vid 30% marginalskatt blir nettokostnaden 523 krornor/månad.

iMacen med 50% marginalskatt blir 239 kronor/månad samt vid 30% marginalskatt 334 kronor/månad.

G4 933MHz med 50% marginalskatt blir 343 kronor/månad samt vid 30% mariginalskatt 480 kronor/månad.

Olle

[ 20 Juni 2002, 23:14: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

De borde haft med eMacen som ett "billigt" Mac-alternativ. Vad ligger den billigaste Compaq burken på?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
De borde haft med eMacen som ett "billigt" Mac-alternativ. Vad ligger den billigaste Compaq burken på?

Billigaste PC-varianten för oss är Compaq Presario 6000-serien: 1,6 GHz Intel P4, 256MB DDR SDRAM, 40GB, DVD-spelare, CD-RW, CD-brännare 24x10x40, grafikkortet är där nVIDIA GeoForce2 MX200 med g4MB SDRAM - utan skärm - bruttolöneavdrag 371 kronor. Vid 50% marginalskatt - 184 kronor/månad - vid 30% marginalskatt 258 kronor/månad.

• Medlem
  • London
  • 2002-06-24 11:29

Men kolla in den här sidan då:
www.libresse.se

Vi har problem med en firma som ska utveckla en webbaserad lösning för att hantera projekt. I Netscape 6 (OS X)får jag felmeddelande om att det saknas en plugin för Javascript, vad är det för skit??
Dessutom måste man använda två läsare (IE & NS i OS 9) för att kunna skriva ut resp administrera sidan.
Det hela är utvecklat i asp, någon som vet om det inte gillar Mac?

Vet någon förresten något webhotell som kör mac-servrar?

[ 24 Juni 2002, 11:31: Meddelandet ändrat av: e7jonas ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 15:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: e7jonas:
Vi har problem med en firma som ska utveckla en webbaserad lösning för att hantera projekt. I Netscape 6 (OS X)får jag felmeddelande om att det saknas en plugin för Javascript, vad är det för skit??
Dessutom måste man använda två läsare (IE & NS i OS 9) för att kunna skriva ut resp administrera sidan.
Det hela är utvecklat i asp, någon som vet om det inte gillar Mac?

Vet någon förresten något webhotell som kör mac-servrar?

ASP-koden körs på webservern, så det spelar ingen roll om klienten är mac eller pc. Men ASP körst i första hand på Windows NT-baserade webservrar och ASP-utvecklare jobbar också oftast med PC. De är kanske inte alltid så bra på att testa sina sidor på Mac.

Känner inte till något Mac-webbhotell, men det krävs ingen Mac-webserver för att göra Mac-kompatibla sidor. Det är HTML/CSS/JS-koden som har betydelse. Men varför inte anlita ett Unix/Linux-hotell och använda PHP/MySQL istället?

• Medlem
  • London
  • 2002-06-25 14:58
Citat:

quote: Men varför inte anlita ett Unix/Linux-hotell och använda PHP/MySQL istället?

Tja, därför de har utvecklat koden åt oss och den är gjord för asp. Jag själv skulle föredra MySQL och PHP om jag fick bestämma, men det får jag inte.

1
Bevaka tråden