- carbon
- Medlem ●
- Göteborg
Som ni alla vid det här laget antagligen vet så tvingade RIAA AG att stänga ner sin verksamhet igår. Tråkigt men sant, på http://www.petitiononline.com/AG4EVA/petition.html finns en liten protestlista att signa som är riktad mot RIAA. Visa ditt stöd!
[ 23 Juni 2002, 06:42: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]
Helt i onödan, tyvärr. En del verkar inte förstå detta eller vilka RIAA är, av döma av deras kommentarer. Sen gillar jag förstasidans text:
"Audiogalaxy is not only a wonderful place to make friends but it also is a wonderful place to share gossip about musicians and share music tips.."
Ja, för det är därför alla använder Audiogalaxy...
[ 22 Juni 2002, 22:59: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]
Helt i onödan, tyvärr. En del verkar inte förstå detta eller vilka RIAA är, av döma av deras kommentarer.
Japp, väldigt många förstår inte vad det handlar om. Minst 37836 (just nu) i alla fall
RIAA tvingar inte Audiogalaxy att stänga ner verksamheten. Däremot kan man kanske säga att RIAA tvingar Audiogalaxy att spärra/filtrera bort alla låtar som inte godkänts av upphovsrättsman/skivbolag att finnas tillgängliga för nedladdning.
Måste bara fråga er en sak ni som skriker efter gratis musik.Så fort det pratas om warez etc så e alla så eniga om att det e fult o kopiera spel o program eller att kanske ha en Hotline server med warez.Men när det kommer till musik så e det helt ok?.Har sett det hända så många gånger i forum att alla (iaf så gott som ) gaddar ihop sig mot nån som frågar efter ett serienr tex.Tio minuter senare sitter samma killar o tankar mp3???? Weee gratis musik till alla men fy på den som kopierar ett program eller spel.Finns det fler som känner igen detta?.
Håller med "Deelay" helt o hållet, det enda jag kan tillägga är att de som påstår att de är helt 190% "cleana" kan oxo ha smått o gott i sina datorer som inte är helt lagliga Sen om det är med flit eller beror på ren glömska. Det är en annan sak....... eller???
Men när det kommer till musik så e det helt ok?
Om man bortser från "moralen"...
Att ladda ner mp3-filer med upphovsrättsskyddad musik för eget bruk är (än så länge) ingen olaglig aktivitet.
Det är därför inte riktigt jämförbart med piratkopiering av spel och programvara, vilket är olagligt.
Men jag förstår vad du menar. Håller med om att i båda fallen så snor man ju något man egentligen inte har rätt till, så varför tycka att det är ok att "stjäla" från musiker/artister, men tycka det är fult att "stjäla" från program/speltillverkare?
[ 24 Juni 2002, 02:53: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]
quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Men när det kommer till musik så e det helt ok?
Om man bortser från "moralen"...
Att ladda ner mp3-filer med upphovsrättsskyddad musik för eget bruk är (än så länge) ingen olaglig aktivitet.
Nej. Men de som gör att någon kan ladda ner musik gör något olagligt, dvs de som delar med sig av sin musik. Och skulle ingen dela med sig så finns det ju inget att ladda ner och då fyller ju inte dessa applikationer/siter samma funktion längre om man säger så...
Så rent moraliskt så är det lika fel men det är de som delar med sig som gör det olagliga.
Dennis
Håller Med Deelay, Screwpull och DennisB hela vägen, det är inte ok att ladda ner från AG eller liknande sajter...
T.ex. min musik är inte gratis, så enkelt är det bara...
Däremot finns det faktiskt vissa musiker som har valt att själva lägga upp sin musik till mp3.com, men ändå finns deras musik på andra sajter också, typ AG.
Det fanns en bra slogan som användes mot barnporr för ett tag sedan. Jag tyckte deras slogan var lysande då och skulle gärna se den appliceras på AG och liknande sajter...
STOPPA SKITEN NU !
Jag som producent och artist tjänar inte så mycket pengar på min musik att jag har råd att låta folk kopiera den fritt hur dom vill.
Ännu mindre tycker jag om att se klubbar eller fester där det står en DJ som spelar rippade MP3-CD´s. Har till och med sett det steget fullt ut, killen står och spelar upp direkt från dator...
Detta är något som folk generellt inte förstår, dom tycker att "det är ju bara musik" precis som om det vore gratis just för att det är musik. Sätt den aspekten på någon annan del av ditt liv, ja vad som helst, och se att det inte riktigt går ihop...
Vi kan ta killen på reklamfirman som lyssnar på lite MP3-filer. Han sitter där och jobbar samtidigt.
Den tiden som han jobbar tjänar han pengar, artisten får inte en spänn för musiken som spelas.
Knepigt men sant...
En annan kul aspekt på liknanade problem:
Man borde ju betala TV-licens om man har någon form av kanalväljare... Dit räknas ju även dator idag. Personligen tycker jag det är fel eftersom det är ett tvingande beslut. Om du har möjligthet att kolla på tv så ska du betala. Fel, tycker jag.
Tänk om man borde ta betalt av folk bara för att dom har en dator och har möjligthet till att lyssna på MP3-filer...
Fel tycker jag men det kanske kunde bli ett bra lagförslag eller ?
Ungefär som om du har en veteran-bil stående i ditt garage så ska du tvingas till att köra med den bara för att det är ett fordon. Lika fel det.
Men vad ska man göra åt det ? Låta det passera obemärkt och inte bry sig ?
Tycker att denna diskussionen är ett bra tecken på att det finns folk som bryr sig och att det finns andra liksom jag som också tycker att AG och såna sajter ska läggas ner.
jag kanske är ute på tunn is nu, men personligen har jag stött på en hel del artister vars alster jag aldrig köpt om jag inte först hört talas om för att sedan provlyssnat via ag.
kan tänka mig att folk runt jorden som ´fått tag på´ musik via ag utan att köpa skivan hjälper till att ´sprida´ budskapet så att artister får fler lyssnare och fler besökare till sina spelningar
att mp3:an också är en förvanskning - kvalitetsmässigt - är väl också något skall betänkas?
jag försöker inte gå i bräschen för piratkopiering, men peer 2 peer är väl inte bara av ondo? den kommunikationsrevolution som internet (nuförtiden också snabbare ´linor´) innebär har ju flyttat jordens innevånare närmare varandra och jag har ju ´bytt´ musik med polare förut (´bytlånat´ cd-skivor och bandat till kassett innan brännarna fanns) utan att känna mig som en cd-pirat.
ok, ag är ju ett nätverk som inte är helt personligt, men carracho/hotline bjuder på möjligheten att begränsa åtkomst av filer - med andra ord så delar administratorn med sig av det som finns på servern till såna som hon/han känner på ett eller annat vis.
slutligen: kommer ´piratkopieringen´ försvinna tack vare häxjakten på napster/ag, eller kommer det leda till att mindre nätverk, typ ftp/fildelning, tar över? går det att kriminalisera fildelning? tänk om någon tar sig in bakvägen i någon annans dator och tankar ned saker och ting när denna någon är under monitorering, betraktas man då som brottsling för att man inte skyddar sin dator från intrång?
Problemet ligger nog inte hos dom som är 20 år och uppåt utan mer hos dom som växer upp nu med mp3.
Min manager eller vad man ska kalla han skulle testa en ny låt som jag producerat på sina barn,frågan till barnen lyder...
Skulle du kunna tänka dig o ladda ner den här låten?
Inte om dom skulle kunna tänka sig att köpa den? för det vet dom inte vad det är,så där ligger ett av problemen med utvecklingen angående mp3.Vi som växt upp med att man köper skivor ser det nog mer som att provlyssna och är det bra så köper vi cd´n.Det e nog inget lätt problem att lösa detta med musik vs data vs mp3 osv.
quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Det är därför inte riktigt jämförbart med piratkopiering av spel och programvara, vilket är olagligt.
Det där är en typisk "pro-mp3-klyscha". Problemet ligger (som jag redan sagt i tidigare trådar) att lagstiftningen om rätt till kopiering för personligt bruk är oerhört föråldrad. Den kom till under en tid då den ända möligheten till kopiering var från vinyl till kassett, en kopiering som varken gav möjlighet till särskilt stora upplagor eller särskilt bra ljudkvalitet.
I och med den digitala revolutionen har man fått möjligheten att kopiera musik med bibehållen kvalitet, inga generationsförändringar alls. Den ökande tillgången till Internet har också lett till att var och varannan hemanvändare fått möjligheten att, inte bara kopiera upphovsrättsskyddat material utan dessutom massdistribuera den med hela världen som marknad.
Att detta påverkar skivbolag och artisters intäkter är mer tydligt än vad mp3-förespråkarna vill erkänna. I takt med att CD-R försäljningen har ökat har skivförsäljningen minskat och det drastiskt.
mp3 är ett suveränt musikmedium. Det gör musiken lättåtkomlig och utan avsevärda ljudskillnader. Men håll den då till betalsighter som mp3.com eller dylikt. Att gömma sig bakom parolen att man bara "byter musik" när man inte ens vet vem man byter av eller ger musik till håller inte tycker jag. Därför kan gärna AG (och andra liknande fenomen) stänga ner...
Håller med sugplopp med att man hittar musik som man ALDRIG skulle ha hittat annars i en skivaffär. Skivaffärerna är styra att bara ha viss musik (inte alla dock). Det spelar ingen roll hut många ggr man stänger tjänster som Napster/Audiogalaxy eller hittar på nya skydd. Det kommer att kopieras. Man måste få skivbolagen att fatta att priserna måste ner och sen måste man hitta ett sätt om är lika enkelt som att tanka ner "olaglig" MP3 som att köpa MP3 lagligt.
Detta har det misslyckats med gång på gång. Det är marknaden som styr och i detta fall är det konsumenterna. Vill konsumenterna i detta fall kunna ha stort urval av "skum" musik och sjyssta mixar till bra priser så får de rätta sig efter det eller gå under!
Bladdret med att "om fler skulle köpa så skulle det bli billigare" är rent DYGN snack! Ju fler som köper desto mer tjänar de "feta herrarna" med sina gratis/supar/release fester/gratis ätare på. Det är dit det mesta går för artisterna tjänar tydligen inte så mkt???
Menar liksom 179 kr för en CD, sen 2 månader komemr version 2 ut med 2 st extra låtar resten samma skit så ska man pynta 179 kr till?? Vem tycker det är rimligt??
Max 120kr inte mer.... Tycker jag
quote:Skapades ursprungligen av: screwpull:
Man måste få skivbolagen att fatta att priserna måste ner...
/.../
Ju fler som köper desto mer tjänar de "feta herrarna" med sina gratis/supar/release fester/gratis ätare på. Det är dit det mesta går för artisterna tjänar tydligen inte så mkt???
Menar liksom 179 kr för en CD, sen 2 månader komemr version 2 ut med 2 st extra låtar resten samma skit så ska man pynta 179 kr till?? Vem tycker det är rimligt??
Max 120kr inte mer.... Tycker jag
Min erfarenhet är att det lika ofta, om inte oftare är återförsäljarna som är bovarna bakom prissättningen. Återförsäljarna har många gånger ett nästan 100% påslag på de skivor de säljer. Sen betalar vi ju som bekant 25% skatt på allt vi köper!
En vän till mig har ett skivbolag (eller hade kanske man skall säga eftersom "det hårda klimatet", läs mp3-kopiering, tvingade dem att lägga ner) och han hade flera exempel på när de från skivbolagets sida sänkte priset med sisådär en 20% för att öka försäljningen. När de sedan kom ut i handeln så var prislappen fortfarande densamma. Återförsäljaren tog alltså mellanskillnaden.
Det är dessutom helt befängt att påstå att endast "de "feta herrarna" med sina gratis/supar/release fester/gratis ätare" (?) tjänar pengar på större skivförsäljning. Självklart tjänar olika företag olika mycket pengar beroende på vilka produkter de säljer!?!
De som slås ut av mp3-kopieringen är dock de små skivbolagen, exempelvis de som spelar in den annorlunda musik du gärna ville hitta på Internet.
Om man sedan tycker att artisterna får "för liten del" av intäkterna, då kan man sätta dig ner och fundera över vilka kostnader, risker och vilket arbete skivbolaget gör för artisten. Allt det genererar en nota som också skall betalas av skivintäkterna...
Jag köper fler CDs nu sedan det har funnits en möjlighet att testa låtarna genom att ladda ner dem med allt ifrån Napster till Audiogalaxy...
Däremot köper jag mindre top 10 plattor för där är kanske en låt som är bra.
Att jag skulle ha tid att stå i skivbutiken och lyssna på en platta funkar inte då man som jag pendlar och ofta inte är hemma förrän affärerna stängt. Så då blir det att jag inte köper plattor vilket var fallet innan Napster/Audiogalaxy...
Nya och bättre musikformat kommer och då är det inte för det bättre ljudet man köper plattorna. Vad jag ser är nya former av möjlighet att köpa musiken.
Satt och jobbade med ett mycket stort skivbolag. Deras dåvarande idé var att man skulle kunna lyssna fritt på deras 100.000-tals låtar för en mindre månadskostnad. Runt detta så sålde man andra produkter som var mer vinstgivande. Dessvärre fick man kalla fötter.
Min dröm är att kunna förlyssna på låtarna någon vecka. Sen kunna köpa plattan och samtidigt få låtarna överförda till tex en iPod.
Jag är övertygad om att CD-skivan och skivaffärer är utdöende. Andra former av försäljning med färre mellanhänder måste gynna både artister och oss slutkonsumenter...
Think Diffrent!
Det är dessutom helt befängt att påstå att endast "de "feta herrarna" med sina gratis/supar/release fester/gratis ätare" (?) tjänar pengar på större skivförsäljning. Självklart tjänar olika företag olika mycket pengar beroende på vilka produkter de säljer!?!
De som slås ut av mp3-kopieringen är dock de små skivbolagen, exempelvis de som spelar in den annorlunda musik du gärna ville hitta på Internet.
Om man sedan tycker att artisterna får "för liten del" av intäkterna, då kan man sätta dig ner och fundera över vilka kostnader, risker och vilket arbete skivbolaget gör för artisten. Allt det genererar en nota som också skall betalas av skivintäkterna...[/QB][/QUOTE]
Självklart kostar det pengar det fattar jag oxo. Att små skivbolag slås ut beror nog på att det tänker som de stora och det är kanske svårt att klara konskurassen med dem och MP3.
Det är ändå i slutändan de som konsumerar som sätter ribban på vad man accepterar inte skivbolag elelr artisten.
För du menar väl inte att artister enbart producerar för att de e kul?? De finns väl säkert en massa anledningar till varför man producerar. Om en artist producerar/skapar så måste ngn lyssna/köpa annars verkar det lite konstigt eller?? :rolleyes:
Mycket av dagens situation beror på att skivbranschen inte hängt med. Hade man vågat ta steget ut i .mp3-världen från början hade det kanske sett annorlunda ut. men genom sin velighet öppnade man för alla peer-to-peer tjänster. Att man sedan konsekvent försökt kompensera en vikande försäljning med höjda priser förväärrar problemet ytterligare. Samtidigt har man svårt att enas om nya format (HDCD/SACD/DVD audio) och allt detta bidrar till utvecklingen.
Om man hade kunnat tanka ner alla låtar för demolyssning i lägre upplösning och sedan kunnat köpa skivan för en BILLIG penning antingen direkt över nätet elller som "skiva" med några kr prispåslag (vari man kan inrymma omslag, texter m.m) så tror jag att det sett annorlunda ut.
Men nu är situationen tvärsemot och nästan förlorad för skivbolagen och då är det svårare att göra nåt åt situationen, allmänheten har då vant sig vid peer-to-peer tjänsterna.
För min egen del får gärna skivbolagen gå tillbaka till analog vinyl, det passar mig perfekt och är tillräckligt svårt att få över i digital form för en normalanvändare. Då får man dessutom tillbaka alla goa, stora omslag som jag saknar så (hatar dagens fjuttifjutt-broschyrer). Dessutom låter det bättre...
quote:Skapades ursprungligen av: screwpull:
Självklart tjänar olika företag olika mycket pengar beroende på vilka produkter de säljer!?!
Vad jag kan se i de försäljningskurvor som finns är det de små bolagen som håller kvar sin försäljning, det är de stora som tappar....
De små skivbolagen borde komma på ett smartare sätt att köpa skivorna än att man måste gå till skivaffären. varför inte ha en egen ehandel och skippa alla mellanled. Kanske en platta kan kosta runt 100:- det priset som borde vara det rätta....
Ja det kan vara nåt!
Som alla branscher så stagnerar den, rensar ur och dom innovativa kommer med något nytt, fräscht. Det är det som behövs i skivindustrin, det har blivit alldeles för stagnerat och likriktat..står man måhända inför ett generationsskifte????
[ 29 Juni 2002, 19:04: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]
De som slås ut av mp3-kopieringen är dock de små
De små skivbolagen borde komma på ett smartare sätt att köpa skivorna än att man måste gå till skivaffären. varför inte ha en egen ehandel och skippa alla mellanled. Kanske en platta kan kosta runt 100:- det priset som borde vara det rätta....[/QB][/QUOTE]
Det är precis det som händer till stor del just nu.Jag har alltid jobbat mot större bolag förut men nu börjat mitt första sammarbete med ett litet bolag som har egen webshop bla + att dom väljer att bara jobba med sånt dom själva gillar o inte låtar dom "TROR" andra kommer att tycka om.
Dom kommer försöka lägga pris på album under 100:-
quote:Skapades ursprungligen av: Deelay:
Dom kommer försöka lägga pris på album under 100:-
Jag tror det är rätt väg att gå. Med tanke på utvecklingen bara de senaste åren så måste alla följa med framåt.
Min dröm hade varit om jag hade all min musik lagrad på nätet. Med en 3G telefon eller framtida 4G nå min musik överallt när jag känner för. Bara min telefon och ett par hörlurar. Ser man sen rent miljömässigt så är det inte så miljövänligt med CD-skivor...
quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Min erfarenhet är att det lika ofta, om inte oftare är återförsäljarna som är bovarna bakom prissättningen. Återförsäljarna har många gånger ett nästan 100% påslag på de skivor de säljer.
Påslag på 100% är knappast vanligt. Snarare ovanligt. Inköpspriserna för ÅF på nya releaser ligger nog sällan under 100 kr.
Tänk så här! Ett litet skivbolag säljer skrivorna för hundra pix, får några/någon hit. Dunkar ut den på lunarstorm där varenda kid hänger och chattar osv (mina syrra e där jämt)..
Snacka om att tjäna klöver. Håller med alla om provlyssning plus att ha möjlgehten att köpa alla roliga mixar på låtar som finns. Ny är det omöjligt om man inte är Dj med massa kontakter o s v....
Det där med 100% påslag tror jag inte på heller, tyvärr.....
Svenska dubbelmoralen suger fett!!!
Jag kan aldrig tänka mig att alla "piratmotståndare" här inne har betalt för samtliga program dom har i datorn...
Appropå kostnaderna från skivbolaget så säljer skivbolaget sina alster till distributörerna för ca. 80-90 SEK vilket gör att det är ett påslag i butik på ca. 100% detta är ett faktum, jobbar i branchen så jag bör veta
En kommentar till mp3 kontra skivförsäljning... för ett (1) år sen så sålde skivbranchen mer skivor än någonsin, detta har nu stagnerat men dagens siffror ligger fortfarande över "pre mp3" så man kan fråga sig vilken verkan/åverkan mp3 har...?
PJ
quote:Skapades ursprungligen av: PJ:
Appropå kostnaderna från skivbolaget så säljer skivbolaget sina alster till distributörerna för ca. 80-90 SEK vilket gör att det är ett påslag i butik på ca. 100% detta är ett faktum
Nu räknar du ju påslag efter vad skivan kostar vid inköp i första ledet. Det är ju oftast inte det pris som butiken köpt in skivan för. Sedan tillkommer ju moms på 25% också. Att säga att det är återförsäljarna som är "bovarna" som ligger bakom de höga skivpriserna är ju enkelt när man räknar på ett felaktigt sätt som passar ens påstående.
quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
Ännu mindre tycker jag om att se klubbar eller fester där det står en DJ som spelar rippade MP3-CD´s. Har till och med sett det steget fullt ut, killen står och spelar upp direkt från dator...
Nu tycker ju jag att du är på hal is...
Du utgår från att alla mp3:or man har i datorn är hämtade från nätet inte att även DJ´s kan effektivisera sitt arbete...
Oavsett om det är 1000% i påslag så är det skivbolagen som har makten. Det är ett himla gnäll tycker jag i sverige om moms/skatt i allmänhet.
Skatt kan man inte slippa (möjligtvis i Bangladesh, sen så är det väldigt korrupt där oxo). Att priset är som det är har ingen betydelse. Om det inte fanns ngn moms så skulle priset bara sjunka väldigt marginellt. Skivbolag/återförsäljare skulle skulle höja sin marginal istället.
Detta har man både gjort med bokmomsen och med skatten på vin. Köper inte skatt/moms snacket. Visst betalar man mkt i sverige men vi är väldigt bortskämda med saker som man tar för givet som man får betala grova penar i andra länder.
Alla länder har sina för/nackdelar har själv inte hittat ett optimalt land ännu men jag lovar att höra av mig när jag gjort det
RIAA försöker även få bort internet radio, läs om SomaFMs öde.
Oavsett hur man räknar (statistik kan alltid användas för egna ändamål), så kvarstår faktumet att det är någon låtskrivares alster man jonglerar med när man byter mp3-låtar över nätet. I vissa fall och för vissa låtskrivare är detta en ypperlig chans att få göra sin röst hörd i en annars hårdnande musikbransch.
Liknelsen med mjukvarubranschen tycker jag är lysande. Folk som skapar program som kanske inte skulle hålla kommersiellt (eller ens har ambitionen att vara kommersiella) kan ge ut freewares eller sharewares, det sistnämnda med möjligheten till viss ersättning. Samtidigt släpps och säljs en drös program på kommersiell basis. Skillnaden mot musikbranschen kanske inte är så stor ändå, piratkopiering finns och är ett faktum, mjukvaruföretagen förlorar hysteriska summor (utan att blanda in några siffror) på piratkopieringen.
Egentligen den ända skillnaden som råder mellan mjukvarubranschen och musikbranschen är att det finns lagar som tillåter kopiering av musik för personligt bruk. Dessa lagar får man väl ändå anse vara bra när deras syfte följs.
Personligen tycker jag inte det är fråga om kopiering för personligt bruk när man, självklart via passande kanaler av kryphål i lagstiftningen, delar med sig av musik till en hel värld av uppkopplade personer. Vem som bär ansvaret, den som delar med sig eller den som laddar hem, det låter jag vara osagt, men det är fortfarande upphovsrättsskyddat material vi talar om och jag förstår om låtskrivare, producenter och skivbolag vill vaka över sina intressen.
"Den utan synd skall kasta den första stenen" och för min del skall inte kastas några stenar. Även jag har laddat hem musik från nätet via "byteskanaler". Men jag förstår de skivbolag som vill sätta stopp för verksamheten...
/Jont Olof
quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Att detta påverkar skivbolag och artisters intäkter är mer tydligt än vad mp3-förespråkarna vill erkänna. I takt med att CD-R försäljningen har ökat har skivförsäljningen minskat och det drastiskt.
Är detta verkligen sant? Jag tycker mig ha läst rapporter om rekordförsäljning relativt nyligen. Är det någon som har tillgång till aktuell statistik?