Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple.se... I sydafrika!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kan jag inte hålla det inne längre... Varför kommer apples sydafrikasida upp när jag skriver in .se? Är det jag som är kass eller har apple en prao på webavdelningen? Lite kul är det ju iaf...

Ajajaj...vilken tabbe. Hur länge har det varit så där. Jag brukar skriva .se när jag inte använder mitt bokmärke, som ju pekar på .com/se och jag har inte sett det tidigare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Luckyman:
Nu kan jag inte hålla det inne längre... Varför kommer apples sydafrikasida upp när jag skriver in .se? Är det jag som är kass eller har apple en prao på webavdelningen? Lite kul är det ju iaf...

Eeehh?? Du måste ju skrivit fel!! .sa, då hamnar man i Sydafrika

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:

Citat:

Nope, har varit så i över en månad skulle jag tro. Adressen jag pratar om är alltså www.apple.se inte .com/se

Hmm, satt och klickade på länken ovan i förhandsvisningen av detta inlägg och upptäckte att man bara hamnar fel ungefär var tredje gång. Förvirringen är nu total

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:

Citat:

Nope, har varit så i över en månad skulle jag tro. Adressen jag pratar om är alltså www.apple.se inte .com/se

Hmm, satt och klickade på länken ovan i förhandsvisningen av detta inlägg och upptäckte att man bara hamnar fel ungefär var tredje gång. Förvirringen är nu total

Hmmm. Det har du rätt i. Jag provade Apple.se först men hamnade i Sverige. Nun när jag testade hamnade jag i Sydafrika.
Se på fan.

Samma här. Provade direkt när jag läste detta inlägg och hamnade på SA. Nu när jag provade igen så kom jag till SE. Så jag provade igen och SA igen....skumt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Sydafrika har .za.

Inte på Apples sajt. Där tar .sa dig till Sydafrikas sajt.

Man kommer till sydafrika både på .com/sa och .com/za

det är väl ett fult knep av någon web admin för att få mer trafik på syd afrika sidan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Man kommer till sydafrika både på .com/sa och .com/za

Vad jag menar är att Saudiarabien har toppdomänen .sa, men det verkar Apple ha missat. Det blir lite konstigt när man använder en landskod för ett annat land än det som normalt har det... ungefär som att .com/se skulle gå till Senegal.

...och det kanske inte hade varit så konstigt om Apple hade en Senegalisisk webbplats, och ingen Svensk.

Apple saknar webbplats i Saudi, men har en för Sydafrika.

Huvudproblemet att www.apple.se ibland routas till Sydafrikas AppleStore känns som om någon av Webobjects-servrarna är felkonfigurerad. Det är antaglien en lastdelar som fördelar request enligt en round-robin-princip mellan olika servrar. Man har otur när man kommer till den felkonfade servern.

[ 23 Juni 2002, 23:47: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 13:49

Jag skickade ett mejl till Apple om det. Vi får se om de fixar felet...

1
Bevaka tråden