Det som finns att välja på är:
• Nintendo 64
• Playsstation
• Playsstation 2
---
• Microsoft x-Box
• Nintendo GameCUBE
Vilken ska man då välja? Tjaaa...
• Nintedno 64
Har ganska stort utbud av spel. De flesta är väldigt gulliga. Grafiken är inget banbrytande. Mitt sista val (bortsätt från om du MÅSTE ha Mario/Zelda spelen). Pris runt 800-1200 kanske.
• Playsstaion
Även om denna är en äldre konsoll än N64 ser jag den som en mycket bättre maskin. Större utbud av spel, större varriation i spel som finns och grafiken är snarlik. Kostar runt 1200 kanske
• Playsstaion 2
Helt klart den bästa maskinen just nu. Bortsätt från nya PS2 spel klarar den DVD och PS1 spel. Surroundsound ljud finns om du har en extern videodecoder. Priset går ner mer och mer, du kan säker hitta en maskin för c:a 2500:-
Här finns allt från Red Faction till Quake 3 till Unreal. Det är stor varriation på spelen.
Sen kommer det ju fler maskiner inom en snar framtid:
• Microsoft xBox
Se detta som en PC, PIII/733Mhz och ett modifierat GeForce3 kort. Vi talar altså bra prestanda i spel, helt klart. Exakt utbud av spel och så verkar vara lovande, men man vet aldrig. Maskinen är i särklass den dyraste. Att den bygger på MS-handverk talar inte för det bättre i OS-väg (Win2000k ligger där inne). Hårddisk har den, den klara DVD och MP3 m.m. En vass maskin som är direkt konkurent till PS2. Priset c:a 5200kr.
Xboxen har ju HALO så det är ett stort plus. Men ett spel kan inte avgöra ditt köp.
• Nintendo GameCube
Upphöjer det gulliga i tre… Eller? Jag har faktistk sett lite *grymma* titlar som Resident Evil köras på denna maskin. Vad kan jag säga - WOW, grymt bra grafik. Troligen i en klass mellan PS2 och xBox. Priset är okänt, dock billigare än x-Box.
Hoppas detta hjälpte nått
Jag skulle satsa på en PS2 idag. OM du kan så vänta ett par månader och kolla vad xBox och GameCube har att erbjuda.
[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]