quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Det kan vara så skarvsladden som bryter på något vis.
Skarvsladden ställer alldeles säkert till det. I bästa fall uppför sig jacket i andra ändan av den som ett senare uttag i slingan, men mer troligt är att det blir ett jack parallellkopplat med förstajacket och det innebär problem.
Det finns ju oxå en möjlighet att jacket är felkopplat. Ett telejack har två par kontakter och tanken är att inkommande trådpar (t.ex. från telestation eller ett tidigare uttag i husets slinga) fästs i det ena och utgående tråpar (till senare uttag i slingan) fästs i det andra.
Om ingen kontakt är satt i jacket, eller om plastpluppen saknas kopplas signalen från första till andra paret. Är en kontakt med plastpluppen intakt instoppad bryts signalen genom jacket och slussas istället ut genom den anslutna telefonen/svararen/modemet. Tanken är att en telefon eller motsv. skall bryta kontakten om luren lyfts men slussa signalen vidare precis som jacket så länge luren ligger på.
Det går alldeles utmärkt att få en fungerande telefonslinga i huset om man kopplar både inkommande och utgående trådpar i samma kontakter och struntar i de två övriga kontakterna. Effekten blir då att ingen apparat bryter någon annan och man kan prata (och lyssna...) i alla telefonerna samtidigt.
I mitt fall hade jag problem med en telefonsvarare som bröt kontakten med alla andra jack när jag satte den i förstajacket (i hallen och där ville jag ju ha den!). Orsaken var att det bara fanns ett trådpar från kontakten till svararen och ingen väg tillbaka. När man stoppade in svararen i jacket bröts förbindelsen där och signalen leddes till svararen. En duktig maskin hade sedan haft ytterligare ett trådpar för att leda tillbaks signalen till jackets utgående kontakter och resten av huset de gånger det inte var den som svarade, men inte det här billiga skräpet...
Nåja, för att slippa gömma telefonsvararen längst in i en garderob på andra våningen, eller var nu sista jacket i slingan satt, kopplade jag om lite i jacket så att jag fick in- och utgående trådar på samma kontakter. På så vis kunde inte svararen ställa till det längre.
När jag sedan kopplade in ADSL i våras fick jag förstås problem p.g.a. mitt hårdvaruhack i telefonjacket, men det löste jag genom att återställa förstajacket i ursprungsskicket och flytta hacket till telefonsvararens kontakt.
Puh, det jag egentligen ville säga innan jag hamnade i en föreläsning om telefoni
var att det inte skadar att kolla så att det inte har varit någon som mig framme och pillat i jacket. Om så är fallet kan man hålla på tills Teliaaktierna börjar ge avkastning innan man får igång sitt bredband.
Det finns en dålig skiss på hur jacket skall kopplas på sista sidan i Bostreams guide som jag refererade till i mitt förra inlägg om någon tror att det skulle göra mitt resonemang klarare...
/Göran, som nog har överträffat sig själv nu beträffande långa diskussionsinlägg...