Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL, hur fixa detta problem?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, min kompis har precis fått Telia ADSL. De vet (?) att deras första telejack sitter i källaren (? vem i helskotta sätter det där?). Så nu har de dragit en lång skarvsladd från källaren upp till övervåningen där datorn står. Det som händer är: De kan surfa, TILLS det ringer och någon lyfter på luren. Då bryts internet direkt. Dessutom så brusar det i alla telefoner. Hur ska man lösa detta "enkla" problem?

• Oregistrerad
  • 2002-12-08 19:58

Det där låter som om de inte har satt ADSL på förstajacket. Vi hade samma problem när vi var lata och inte satte det på fösrtajacket. Det blev i långden ohållbart (pga bruset i telefonerna främst) och försvann när vi kopplade in det i förstajacket. Har de kollat att förstajacket är rätt kopplat?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -David-:
Det där låter som om de inte har satt ADSL på förstajacket. Vi hade samma problem när vi var lata och inte satte det på fösrtajacket. Det blev i långden ohållbart (pga bruset i telefonerna främst) och försvann när vi kopplade in det i förstajacket. Har de kollat att förstajacket är rätt kopplat?

Och hur kollas detta på enklast sätt?

Och det verkar ju tämligen puckat att ha det första telejacket i källaren, eller är det normalt för hus?

Första-jacket har man normalt där telefonledningen kommer in i huset, vilket ofta är i källaren. Men i det akutella fallet låter det dock som att de inte har kopplat modemet i första jacket.

Följ den medföljande steg-för-steg manualen så kommer ni nog att hitta första jacket.

/M

Citat:

quote: Men i det akutella fallet låter det dock som att de inte har kopplat modemet i första jacket.

Det de har gjort är som sagt att dra en skarvsladd till övervåningen, sen sätta i modemt i den skarven. Men det verkar inte hjälpa. Men om det (första telejacket) nu sitter i källaren (vilket det tydligen gör), kan man flytta på detta så att man får det någon annanstans?

Och deras manual över hur man gör, är om jag itne kommer ihåg helt fel, inte helt lätt att följa, man ska väl kolla alla telefoner när man kopplat in modemt på ett ställe. Och det har ett par telefoner utspridda över hela huset, ganska jobbigt att kolla alla...

EDIT: Rättade till en fin liten särskrivning

[ 08 December 2002, 20:32: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Och hur kollas detta på enklast sätt?

Hade du valt en annan bredbandsleverantör kunde du hittat hjälp på deras hemsida enligt Bostreams exempel

. (Länken går till ett PDF-dokument).

/Göran

Nu var det ju inte jag som har problemet, mitt första jack sitter 2 meter bakom min rygg och inne i mitt rum. Så där är det inget problem, utan problemet är i min polares hus....

"Det de har gjort är som sagt att dra en skarvsladd till över våningen, sen sätta i modemt i den skarven. Men det verkar inte hjälpa."
Har ni provat utan skavsladden? Det kan vara så skarvsladden som bryter på något vis. De kan ju ha modemet vid första jacket i källaren, och dra en nätverkskabel till Macen-därifrån.

"Men om det (första telejacket) nu sitter i källaren (vilket det tydligen gör), kan man flytta på detta så att man får det någon annanstans?"
Jajamensan, det går utmärkt, men det kräver en del omdragning av kablaget.

"Och deras manual över hur man gör, är om jag itne kommer ihåg helt fel, inte helt lätt att följa, man ska väl kolla alla telefoner när man kopplat in modemt på ett ställe. Och det har ett par telefoner utspridda över hela huset, ganska jobbigt att kolla alla..."
Hehe, ja det är rätt klutigt. Man går springa runt i huset och lyfta på alla lurar...

/M

[ 08 December 2002, 20:25: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Ok, får väl be om att testa om att koppla in modemet i källaren, och köra internet på min PB samtidigt som någon pratar i telefon och se om internet bryts eller inte.

Annars var det någon i macnytt-chatten som påstod att man kunde bryta av alla plastbitar från telefonkontakten, på varenda telfonkontakt som sätts i väggen. Då skulle det funka att köra modemet var som helst tydligen....Någon som vet något om det?

EDIT: Kom på att en sak som inte är speciellt viktig i sammanhanget men ändå

Det är en PC som ska ha internet, inte en Mac. Nu fick jag det sagt också

[ 08 December 2002, 20:28: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Strunta i allt vad skarvsladdar heter, lösningen är mycket enklare. Bryt av plastpiggen på samtliga jack-kontakter så fungerar ADSL för din kamrat på valfritt jack!

Då bryts inte ADSL-uppkopplingen, alla jack för samma status - nackdelen är att medlyssning av samtal kan ske på samtliga telefoner, en nackdel som en del värderar som en finess.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Strunta i allt vad skarvsladdar heter, lösningen är mycket enklare. Bryt av plastpiggen på samtliga jack-kontakter så fungerar ADSL för din kamrat på valfritt jack!

Då bryts inte ADSL-uppkopplingen, alla jack för samma status - nackdelen är att medlyssning av samtal kan ske på samtliga telefoner, en nackdel som en del värderar som en finess.

Precis detta som någon snackade om på macnytt-chatten. Men personen sa också att det var olagligt att göra så?Varför vet jag inte, är det olagligt, och i så fall, varför det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

Precis detta som någon snackade om på macnytt-chatten. Men personen sa också att det var olagligt att göra så?Varför vet jag inte, är det olagligt, och i så fall, varför det?

Olagligt, är det något du bryr dig om, och i så fall varför. Lagens långa arm när väl inte in i din kamrats källare, och gör den det, får ni stänga dörren.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Det kan vara så skarvsladden som bryter på något vis.

Skarvsladden ställer alldeles säkert till det. I bästa fall uppför sig jacket i andra ändan av den som ett senare uttag i slingan, men mer troligt är att det blir ett jack parallellkopplat med förstajacket och det innebär problem.

Det finns ju oxå en möjlighet att jacket är felkopplat. Ett telejack har två par kontakter och tanken är att inkommande trådpar (t.ex. från telestation eller ett tidigare uttag i husets slinga) fästs i det ena och utgående tråpar (till senare uttag i slingan) fästs i det andra.

Om ingen kontakt är satt i jacket, eller om plastpluppen saknas kopplas signalen från första till andra paret. Är en kontakt med plastpluppen intakt instoppad bryts signalen genom jacket och slussas istället ut genom den anslutna telefonen/svararen/modemet. Tanken är att en telefon eller motsv. skall bryta kontakten om luren lyfts men slussa signalen vidare precis som jacket så länge luren ligger på.

Det går alldeles utmärkt att få en fungerande telefonslinga i huset om man kopplar både inkommande och utgående trådpar i samma kontakter och struntar i de två övriga kontakterna. Effekten blir då att ingen apparat bryter någon annan och man kan prata (och lyssna...) i alla telefonerna samtidigt.

I mitt fall hade jag problem med en telefonsvarare som bröt kontakten med alla andra jack när jag satte den i förstajacket (i hallen och där ville jag ju ha den!). Orsaken var att det bara fanns ett trådpar från kontakten till svararen och ingen väg tillbaka. När man stoppade in svararen i jacket bröts förbindelsen där och signalen leddes till svararen. En duktig maskin hade sedan haft ytterligare ett trådpar för att leda tillbaks signalen till jackets utgående kontakter och resten av huset de gånger det inte var den som svarade, men inte det här billiga skräpet...

Nåja, för att slippa gömma telefonsvararen längst in i en garderob på andra våningen, eller var nu sista jacket i slingan satt, kopplade jag om lite i jacket så att jag fick in- och utgående trådar på samma kontakter. På så vis kunde inte svararen ställa till det längre.

När jag sedan kopplade in ADSL i våras fick jag förstås problem p.g.a. mitt hårdvaruhack i telefonjacket, men det löste jag genom att återställa förstajacket i ursprungsskicket och flytta hacket till telefonsvararens kontakt.

Puh, det jag egentligen ville säga innan jag hamnade i en föreläsning om telefoni

var att det inte skadar att kolla så att det inte har varit någon som mig framme och pillat i jacket. Om så är fallet kan man hålla på tills Teliaaktierna börjar ge avkastning innan man får igång sitt bredband.

Det finns en dålig skiss på hur jacket skall kopplas på sista sidan i Bostreams guide som jag refererade till i mitt förra inlägg om någon tror att det skulle göra mitt resonemang klarare...

/Göran, som nog har överträffat sig själv nu beträffande långa diskussionsinlägg...

Jag har precis samma fel, telefonen brusar och modemet kopplar ner. Jag bor i en etta med två jack, det första i hallen och det andra i rummet. Jag har dragit en skarvkabel från hallen till datorn i rummet. jacket i rummet fungerar inte alls.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 12:00
Citat:

Det är utmärkt att göra så, då slipper man extra sladdar i huset. Men det finns ännu bättre sätt, det är öppna uttaget. Två skruvkontakter överst där kabel sitter i, flyttas ner ihop med kabel nedre. Dvs skarvas ihop, två och två. Då slipper man klippa av alla plastpiggen. Jag har gjort så i mitt hus och det fungerar alldeles utmärkt. Man ska vara förstås veta hur man gör och kan elektronik.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 14:50

Finns ett sätt till, nämligen att vända slingan. Om man skulle ha sån tur att där man vill ha ADSL råkar ligga sist i slingan, går det att vända slingan så att det blir första jack och därmed funkar utan att bryta av pinnar eller andra övervåldsinsatser

Men steg ett är isåfall att ta reda på hur slingan är dragen.

1
Bevaka tråden