500-600 spänn är väldigt mycket för ett spel - när det väl har lönat sej! Men, det är en lång väg dit. Det är många spel som går back, och det är en hård bransch. Företag som Sierra och LucasArts har dragit sej ur Mac-marknaden helt enkelt för att det inte finns nån vettig chans för dem att gå runt ens med ett bra spel. Lustigt nog så finns det företag som Aspyr som klarar det, och som fixar portningarna.
Ännu tuffare är det att göra spel för den lokala marknaden. De spel som görs bara för svenska marknaden är få, och de allra flesta är Director-hack, ofta dåligt testade. Man måste nå ut med PR, och på något sätt komma in på butikshyllorna, något som bara det inte alltid är gratis så vitt jag förstår.
Skulle jag ge mej ut på butiksmarknaden med ett spel så skulle jag inte gå ut med det på lågprisnivå. Dit kommer det tids nog. Minst 300, helst mer. Det är en så försvinnande liten del som ska täcka framställningen, och den kostar lätt miljoner om det ska bli bra.
Nog vill jag ha billiga spel, nog väntar jag ofta tills jag kan få det billigare om jag inte är så het på gröten, men jag har svårt att klaga på priset. Hellre än billigare skulle jag vilja ha spel med lite bättre support.