- tby
- Medlem ●
Det verkar som om PRV inte stöder mac browsers. Eller är det bara jag som inte kan ladda ned PDF för regstrering av bolag ?
http://www.prv.se/bolag/expo/elin/prv901.asp
Inte heller handelsbanken fungerar efter byte till Mac. Är det så här på många ställen ?! Kommer jag att behöva ha kvar min PC också ?
Switcher som börjar tycka att det var dumt att byta....
Ändring: Förtydligade rubriken /c
[ 10 December 2002, 10:06: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]
Det är skumt att de satt en fonttagg som är macvänlig. De använder Geneva som första val. Lyckas inte öppna den i någon av mina webbrowsers (IE, Netscape, Navigator eller Opera).
blir inte helt klok på deras anrop heller. Känns som de inte har koll på HUR man skall koda. Skicka ett mail till [email protected] och skäll! Det skall funka om de gör rätt! jag skickar ett mail med!
Fast blanketterna finns i varje fall tillgängliga som "rena PDF-länkar" om du startar här: http://www.prv.se/guiden/foretagsguiden/info_bolagsformer.html
[ 10 December 2002, 09:35: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]
Det där med banker kan vara problematiskt, jag vet dock en sak. Nordea funkar hur bra som helst, även med udda webläsare på Linux som jag kör från skolan.
Ibland får man stå ut med att klaga på företag som segar med stöd för Macen.
quote:Skapades ursprungligen av: tby:
De andra går till rena info sidor väl.
MVH
På infosidorna finns möjlighet gå vidare direkt till pdf-fil. Men de är dåligt utmärkta med en liten, liten pdf-symbol.
Här hittar du t.ex. blankett för nyregistering av handelsbolag .
//Mikael
"Det är för att blanketten är byggd med Java-teknik som det behövs en modern webbläsare med Java (JVM) installerat och aktiverat."
Patetiskt. De Mozilla-baserade är ju de "modernaste" webläsarna som finns. När kom internet explorer i ny version senast?
Har också skrivit och klagat.
Ciryon
...Inte heller handelsbanken fungerar efter byte till Mac.
Jo det fungerar men det som gäller är att du måste använda Netscape 4.x i Classic-läge. De håller tydligen på med en OS X-lösning men har inte meddelat när den kommer. Detta är enda anledning till att jag fortfarande har kvar OS 9 på datorn hemma.
Om du söker på Handelsbanken här på forumet så kan du läsa en hel del i ärendet.
Finns det någon browser för Mac som kan "låtsas vara PC" ? Fungerar det med Virtual PC ?
det borde rimligen funka med VPC. Har för mig att jag läst om detta tidigare (här i forumet kanske?). Fast någon annan kanske vet mer?
Tyvärr är man ju väldigt liten som kund i en bank, men den dagen ett sådant uttalande från Föreningssparbanken blir officiellt så kommer jag lösa mina lån, säga upp mina konton, avsluta mitt sparande och sedan vända mig till den banken som utvecklar även för Mac.
Då kvarstår ju bara problemet att hitta en sådan bank...
quote:Skapades ursprungligen av: /D:
Enligt säkra källor från Föreningssparbankens ITkontor i UMEÅ ska de inte utveckla macvänliga tjänster f.o.m 2003.
"Våran målgrupp använder sig inte utav macintosh" säger de.
Det var ta mig fan det dummaste jag hört på länge.
Enligt en källa, som var med på utvecklingsmöte när banker började med internettjänster, så var motiveringen:
"Antalet Macanvändare är så få att det skulle löna sig att köpa en PC till varenda en"
Ett märkligt resonemang, eftersom de inte köpte PC till sina Macanvändare.
I grund och botten så handlar det om låsta system med dålig portabilitet. Man har inte tänkt efter före. Handelsbankens system är otroligt osmidigt, eftersom man måste ha ett säkerhetsprogram aktivt i datorn. Man kan alltså inte sköta sina affärer från vilken dator som helst, varken PC eller Mac.
Ja,handelsbanken verkar inte särskilt seriös faktiskt.Glad att jag inte har den.Men om alla vi som har Mac surfar in på deras sida så reggas väll vårat op någonstans.Och då är det många helt plötsligt.
Inte sjutton ska banken bestämma vilket op man vill använda sig av.
Handelsbanken har väll aldrig haft några bra analytiker föressten.
Finns det någon browser för Mac som kan "låtsas vara PC" ? Fungerar det med Virtual PC ?
I Omniweb kan man ställa in vad för en webbläsare programmet ska identifiers sig som.
Länge sedan man hörde något från dem. Har de fixat 100% stöd för CSS än?
Problemet är inte Mac eller något annat. Problemet är programmerarna som uppenbarligen inte är så vassa på det där med standardiseringar. Utan hittar på eget jox som inte är portabelt för fem öre. Om en bank ska uppgradera sina system så måste dom byta hela systemet.
Fint. Idioter.
Ang PRV "Java" OS X JVM är ju långt före Windows JWM som man dessutom måste ladda hem separat.
Dom menar väl "MS JVM" eller något.. Vad vet jag..
Frågan är varför dom använder sig av klientbaserade lösningar istället för serverbaserade lönsingar som alla andra normala och vettiga företag gör.
Postgirot har lyckats riktigt bra. Går man till www.postgirot.se med Chimera får man inte komma vidare till deras webb innan laddar hem Netsape 4 eller Explorer5. Går man direkt in på deras epostgirowebb funkar det dock utmärkt att logga in och använda tjänsten med Chimera.
Det verkar vara två banker som har bra stöd för Mac; Nordea och SEB.
Så ska ni byta är det väl en av dem, jag själv har Nordea och det funkar perfekt (som sagt).
Edit: Måste påpeka att Handelsbankens metod med certifikat är verkligen dum. Hur ofta använder man inte andra datorer än sin egen vid ärenden? Jag gör det ofta i alla fall.
[ 13 December 2002, 07:19: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]
Det finns andra kuliga sajter som inte gillar Mac. Akademikernas a-kassa är en. Det bytte system för någon vecka sen och havererade totalt. Det kom lite sprydiga frågor om tester med olika OS och de svarade: "Vi försöker göra tjänsten så enkel som möjligt för våra användare och kommer att fortsätta med den utvecklingen." Yxskaft!?
Idag står det på deras e-kassakort sida: "Inloggningsproblem
Just nu är det problem för Macintosh-användare att använda ekassan. För att du ska få din ersättning i tid ber vi dig beställa papperskassakort i AEA:s växel."
Massa yxskaft alltså
quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Måste påpeka att Handelsbankens metod med certifikat är verkligen dum. Hur ofta använder man inte andra datorer än sin egen vid ärenden? Jag gör det ofta i alla fall.
Jag tycker nog att SHBs lösning rent generellt egentligen är snyggare, dvs det behövs ingen hårdvara (koder eller dosa) för att komma åt banken. Allt finns i datorn efter installation. Sen är väl inte deras mjukvarulösning den snyggaste. Var ganska mekkigt att installera den i 9an vad jag minns.
Men SEBs är betydligt mer flexibel. Ett exempel är att man kan identifiera sig med dosan när man ringer deras kundtjänst och på sätt få personlig information direkt per telefon.
Optimalt vore att ha ett system med en dubbel dosa. Ett digital som man ha installerad på hemmadatorn/erna och motsvarande i hårdvara när man är ute på vift. Vore jäkligt bra om de dessutom kom med en dosa i kreditkortsformat så man kunde ha den i plånboken.