Ah, minnen! Hade helt glömt bort fredagsbitarna jag skrev på imacsidan, det var kul som tusan! Nåväl, skriver lite om mitt egna barn, MacLounge.
MacLounge
Softa i Loungen så blir Loungen soft
Bakgrund och varför
Varför är ganska enkelt att besvara. Det började med Quake 3 Arena (som så mycket annat...) och en klan som gick under namnet MegaCamperz. Inte en renodlad Macintoshklan men det var åtminstone hälften Macare. Klanen gick förträffligt i början men efter nästan ett år började det svajja och det bestämdes att klanen skulle läggas ner. Det skapades ett tomrum efter klanen helt klart, vi hade blivit bra kamrater som hade skitkul ihop och var nu lite frånkopplade. Vi behövde ett tillhåll kände jag, något som var starkare än en klan, som stod emot byte av spel och olika klantillhörigheter.
Websidestanken kom ganska fort och innehållet på en sådan skissades raskt upp. Det skulle vara en community med lite annorlunda stuk, fet lågbudget. Macens bakgård. Alla ska kunna delta.
Enda tveksamheten bestod i macspel.com´s existens. Dom har bra nyheter, ofta uppdaterad, och jag anser att även MacLounge borde ha nyheter. Men det är ändå inga problem, samexistens och nyheter serverade med olika smak. Alla hittar vi våra favoriter så jag såg det inte som att Loungen skulle gå in och konkurrera. Dessutom kan man inte säga att Loungen är en nyhetssite som sådan, det är mer en sammanfattning av vad som händer i Macspelvärlden för den som inte orkar gå igenom ett tjog siter.
Loungen och nu
Några php-filer och mysql-tables senare såg Loungen ljuset för första gången, 24 april 2002 reggade jag mig för att prova första funktionen som blev klar, users. Sedan dess har lite nya saker kommit till och fortfarande ligger det några kvar och väntar på att bli skrivna.
I sann communityanda har alla användare möjlighet att hjälpa till och skriva en nyhet, skriva en artikel eller rescension, lägga in ett saknat spel i speldatabasen etcetera.
Nordic Softsales försäljningslista finns också, topp tio. Länkar till andra svenska siter som behandlar macintosh finns snabbt åtkomligt.
Loungen är på väg att bli det jag önskade den skulle bli, vilket känns bra. Vi har blivit partnersida till 99mac och omnämnda i några nyhetsbrev i Macsverige vilket känns helt rätt och kul.
Vad som egentligen saknas just nu är besökare. Dom är lätt räknade än så länge, men Loungen tänker inte packa in än på ett tag, inte förrens det är helt överbevisat att Loungen är kass.
Jag kör en copy/paste från LoungeFAQ´en:
MacLounge
Vi gillar Macintosh och trots att det möjligen finns bättre vägar att ta om det är spela man vill göra, så går vi mot strömmen för vi älskar vår Macintosh, dess operativ och känsla. Någon riktigt bra site finns inte för oss, inte någon svensk. Det finns forum, det finns nyhetssiter, men ingen kombination av de tu när det kommer till spel. Vi hade imacsidan som tyvärr gick bort, och faktiskt tror jag den lämnade ett litet hål efter sig.
Där kommer MacLounge in och fyller denna smala nisch, på sitt eget sätt. På Macens bakgård existerar loungen och softar.