Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Mac spelet genom tiderna?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dark Castle

Route 66 var en mycket trevlig karta, har många goda minnen från den.

Jag hoppas också på att Marathon portas till X, då kan jag ta upp spelandet igen!

Jag skulle också vilja att Myth II portas till X. Synd att Bungie stängde ner Battle.net för Myth II ett tag sedan.

Bästa Macspelen genom tiderna:

Myth 1 & 2

Warcraft III

Marathon hela serien (känns mest Mac av alla spel)

Så nu är det inget mer att diskutera

Tertris Max kom jag på just nu... Jösses vad många timmar jag har lagt på det spelet. Jag laddade ner det på nytt för 10 minuter sen, och det funkar utmärkt i Classic.

ahh...Dark Castle var inte alls tråkigt på sin tid.

Annars ligger Full Throttle högt på listan. Skön stil i det spelet, är det inte en uppföljare på gång...??

Har själv inte lirat så j-kla mycket. Men "The daedalus Encounter" är klart ett bra gammalt spel.

[ 21 Juli 2002, 22:18: Meddelandet ändrat av: iWay ]

Måste säga Deus Ex den ganla jag jakten att klara det först på jobbet resulterade i många nätter...
Nej, jag vann inte men 2a.

Marathon var bra. Har grymt skoj med det.

Just nu, Warcraft III, eftersom jag gillade 2an så mycket.

Har alla glömt Rune?
Jag gillade det i mutiplayer läge.
Utan Powerups och sånt tjafs utan ren skicklighet med svärdet.

Marathon-serien
Dark Castle
F/A-18 Hornet
Myth 1 & 2

Hmm, kanske man ska och testa Deus Ex?

Måste tillägga några spel:

* Indiana Jones Serien
* Loom

1. Starcraft
2. Quake III: Arena (m/ OSP)
3. Warcraft III

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-23 22:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Weigle:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ehnmark:
Deus Ex skulle jag säga. Inte bara det bästa Mac-spelet, utan kanske det bästa spelet överhuvudtaget, i tuff konkurrens med MGS2, Shenmue, Skies of Arcadia och FF-serien.

Zelda: A Link to the Past är överlägset bäst genom tiderna. Det är fortfarande lika bra som för tio år sedan. Något som knappast kan sägas om de flesta spelen.

MGS2? Överskattad interaktiv film med enstaka spelinslag. Hideo Kojima bör ägna sig åt film istället. Och FF var bäst när det var 16-bitars och kördes på Nintendo-hårdvara.

Nog för att det är mycket Hollywood över MGS2, men spelet lyckas blanda suverän story och dramaturgi med riktigt kul gameplay. Detsamma kan naturligtvis sägas om ettan, även om jag nog tyckte att MGS2 var mer underhållande.

Missade för övrigt ett spel, kanske det allra bästa: Chrono Cross. Inte lika påkostat som Final Fantasy-serien, men med story, karaktärsdesign, battle-system och -- framförallt -- soundtrack i en klass för sig. Kan ingen övertala Square att porta sina spel till Mac?

</off-topic>

  • Oregistrerad
  • 2002-08-08 16:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Marathon hade ofta lite väl lös koppling mellan "handling" och vad nivåerna i själva verket innehöll.

Delvis, men jag tycker nog att det var ganska mycket koppling mellan texterna i terminalerna och det nivåerna innehöll och de olika uppdragens karaktär.

Citat:

quote:
Men en tydligare brist är att nivåerna var sämre mot slutet.

Det är nog en smakfråga... ´Try Again´ tycker jag var både väl designad och svår. ´Ingue Ferroque´ var å andra sidan en ganska dålig sista bana, det håller jag med dig om.

Citat:

quote:Fast jag undrar om man kunde lyckas, eller om "AI´n" alltid sade att man räddade för få.

Nej, du kunde få en annan sluttext som sa att du hade lyckats, men det förändrade tyvärr inte någonting i spelet.

Citat:

quote:Smaken är förstås olika. Man kan kanske tycka att Dark Forces har en banal och linjär handling i nåt slags pojkboksstuk? Kanske ni andra finner nån konsekvens och logik i Marathons senare halva som jag inte såg?

Nej, jag tyckte att Dark Forces var ett väldigt bra spel det också. Det är dock något år yngre än Marathon, vilket man måste ha i åtanke. Det var också klart kortare, sedan om det är något bra eller dåligt är en annan sak...

Marathon har några olika delar som man kan följa: del 1 - ankomst, del 2 - trycka tillbaka phfor, del 3 - Leela blir tokig, del 4 - Durandal tar över, del 5 - infiltration, del 6 - befriandet av S´pht och slutlig seger.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-08 16:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ehnmark:
Missade för övrigt ett spel, kanske det allra bästa: Chrono Cross. Inte lika påkostat som Final Fantasy-serien, men med story, karaktärsdesign, battle-system och -- framförallt -- soundtrack i en klass för sig. Kan ingen övertala Square att porta sina spel till Mac?

[off-topic]

Åh, men då får du inte glömma Chrono Trigger till SNES, som jag dock tycker är ett något överskattat spel. Jag är inte sådär superförtjust i Squares spel, fast visst har de sina stunder.

Du lär aldrig få se dem till Mac, men nu har de börjat göra spel till Nintendo igen så har man (som jag) en Gameboy Advance och en Gamecube har man verkligen något att se fram emot.

Och det finns ju emulatorer...

[/off-topic]

Nuvarande: Baldur´s gate II
Kommande: Neverwinter Nights

  • Oregistrerad
  • 2002-08-12 19:04

Bäst var nog:
Warcraft och Stacraft samt Marathon och SimCity.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 16:52

World of Warcraft!

Håller med tidigare som pekat på Snood - var snoddadicted en period och kan fortfarande få återfall

Ingemars Skiing Game ligger tätt efter - målfotot var dock inte på Ingemars sida

Förutom Lucasarts-spelen och Civilization;

Déjà-Vu

Helsike vad detta spel låg före allt annat på den tiden. Och på detta följde Uninvited och Shadowgate.

Civ, SimCity 2000 och i princip allt från Blizzard... om man skall vara nostalgisk så blir det nog Civ II. StarCraft är bäst i nätverkskategorin.

Men jag tycker redan nu att World of Warcraft är det bästa egentligen, trots att det är ganska nytt!

Blizzards spel ligger högt på min lista, av vad jag minns har dom ofta släppt sina spel till både pc och mac samtidigt. Annars så finns ju snood och marathon med på listan förstås.
Ett annat spel jag också gillade förut men inte minns namnet på var ett psel där man var en viking som kastade yxor, och man gick omkring i nått slott i början och dödade utomjordningar och samlade guldmynt, nån som vet vad jag talar om?

Ursprungligen av poseidon84:

Ett annat spel jag också gillade förut men inte minns namnet på var ett psel där man var en viking som kastade yxor, och man gick omkring i nått slott i början och dödade utomjordningar och samlade guldmynt, nån som vet vad jag talar om?

Lost Vikings från Blizzard säger min kollega självsäkert (iaf om det var tre vikingar som kunde lite olika saker)

Ursprungligen av William WM:

Lost Vikings från Blizzard säger min kollega självsäkert (iaf om det var tre vikingar som kunde lite olika saker)

Har för mig det hette nått på D, eller så. ska kolla igenom alla min gamla skivor sen som ligger hos mina föräldrar nu. Tror jag har det på nån skiva nämligen. lovar att återkomma hit om jag hittar det

Det har nämnts förr och jag säger det igen, Baldur's Gate I och II. Det släpptes väl för en tio år sedan och jag spelar det fortfarande... Oslagbart bästa spelet enligt mig.

Så Magdalena, om du gillar Neverwinter Nights tycker jag absolut du ska testa Baldur's Gate

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-03-09 20:32

World of warcraft tänker jag inte räkna upp eftersom de blev en allt för stor del av mitt liv och trots att jag la av någon månad efter BC släpptes så får jag fortfarande kraftig ångest när jag tänker tillbaka på allt och vad alla ens "vänner" gör nu.

Dubbelmoral är i en klass för sig själv men jag har aldrig ägt det eftersom min första mac var den första iMacen.

Men två spel jag verkligen tog till mig var de som Bungie klämde ur sig innan de följde dollar-säckarna på Microsoft. Jag talar såklart om Myth 1&2. Bungie grabbarna kan dethär med att bygga upp en fet story inget snack om saken, men online-läget och lanseringen av Bungie.net var det som fick dessa spel att resasig över det mesta.

Ursprungligen av poseidon84:

Ett annat spel jag också gillade förut men inte minns namnet på var ett psel där man var en viking som kastade yxor, och man gick omkring i nått slott i början och dödade utomjordningar och samlade guldmynt, nån som vet vad jag talar om?

Kan det vara Diliverance?

Ursprungligen av mdlarsson:

Kan det vara Diliverance?

Det låter väldigt bekant!

edit: YouTube - Deliverance (Amiga) longplay part 1/5 Japp, var det jag menade.

Marathon, dels trilogin dels alla moddar och extra spel:D
Dubbla hagelpipor i vardera kardan, komma nära och kablam:p

Herregud. Jag som just titulerat en tråd som årets monsterbump... och så får jag se denna. Herregud.

Ingemar: Testade du BurnCycle, eller sket du i det? Alltså det spelet... jag har använt soundtracket till det spelet som sovmusik ibland. Men måste erkänna att det är 10år sedan jag spelade det sist. Kan inte svära på kvalitén längre... det är väl som en film man såg då man var 15... man minns den som det bästa man sett... men klämmer man igång den nu så hamnar den säkert inte på topp 1000 ens längre.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-17 19:15

Escape Velocity
Marathon
FA/18-Hornet
Warcraft II
Myst

(i den ordningen)

Jag glömde skriva CIV I och även dess uppföljare Alpha Centauri. Många timmar har försvunnit i dessa spel.

Nu är det väl säkert att säga att jag en gång i tiden installerade Civ I i en vaktkur jag satt i 12 timmar åt gången. Det var det enda sätt jag kunde hålla mig vaken på.
Oj brandlarm? Ska bara spara först.

Bevaka tråden