Martin! Du får gärna visa vilken forskning som har kommit fram till ditt påstående.
Oktantalet på bensin och cetantalet på diesel beskriver samma sak dvs tändvilligheten på bränslet ifråga. Ju högre oktan du har desto svårare har bränslet att tända och orsaka icke kontrollerade explosioner i cylindrarna vilket du säkert har hört någon gång. Det är spikningarna som uppstår i motorn när motorn belastas hårt på låga varvtal.
Man vill inte ha en explosion i en bilmotor däremot vill man ha en förbränning av bränsleluft blandningen. Men det som sker när man hör spikningar är att det uppkommer små explosioner i bränsleluft blandningen pga bränslet tänder utav kompressionen i cylindern istället för av tändstiftet och när det blir en liten explosion så bildas det små skador i cylindrarna i form av gropar både på kolvar och cylinder väggar. Med påföljden att kompressionen minskar med tiden och därmed effekten.
I moderna bilar som har högre kompression är det viktigt att köra med lite högre oktantal just för att slippa ovannämnda problem. Å andra sidan har ju dom flesta motorstyrnings system som kontinuerligt ser till att motorn får vid varje tillfälle en bränsleluft blandning som motsvarar gällande belastning och varvtal men när du/ni hör att motorn spikar så beror det på att bränslets oktantal är för lågt.