Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4/Sawtooth låter som en Boeing

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 01:57

Hej!

Fläkten till strömförsörjningen i min G4 har börjat väsnas ordentligt. Det kommer och går. Känns som den håller på att ge upp. Måste man byta hela PSUn eller kan man bara byta fläkten? Är det nå´n som vet var och hur man får tag i reservdelar? Har sökt runt en hel del men har inte hittat nå´t.

Det går att byta enbart fläkten. Frågan är hur van du är på att skruva i din låda.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-28 02:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ringo:
Hej!

Fläkten till strömförsörjningen i min G4 har börjat väsnas ordentligt. Det kommer och går. Känns som den håller på att ge upp. Måste man byta hela PSUn eller kan man bara byta fläkten? Är det nå´n som vet var och hur man får tag i reservdelar? Har sökt runt en hel del men har inte hittat nå´t.

går bra att byta bara fläkten..
inte 100% men tror det är en 80mm eller 60mm...
bör bara sitta med en två pins kontakt...

åsså när du ändå är där och pillar kan du klippa bort plååtgallret som är både fult, försämrar luftflödet och onödigt

när du ska in och mecka i nät delen så dra ur sladden, försök starta datorn med knappen på datorn nåra ggr... låt den stå i 20 min så all ström går ur...

sen är det "bara" att skruva ned agget och skruva upp...

en fördel kan vara att ha en Apple Service manual tillhands, dom är inte officiella.. men finns på vissa ställen

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 09:46

Det verkar ju hyfsat lätt. Har redan tagit bort petskyddet tidigare. Men då slapp jag ju öppna själva PSUn.

När jag ändå byter fläkt kan jag ju passa på och sätta i en som är så tyst som möjligt. Rekomendationer? Märken?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-28 16:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ringo:
Det verkar ju hyfsat lätt. Har redan tagit bort petskyddet tidigare. Men då slapp jag ju öppna själva PSUn.

När jag ändå byter fläkt kan jag ju passa på och sätta i en som är så tyst som möjligt. Rekomendationer? Märken?

Papst fläktar brukar va tysta och fina

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 16:41

Har beställt ny PSU fläkt till min 2*450 G4. Skall bli spännande att se och höra resultatet.

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 16:57

Papst har en modell med variabel hastiget(med värmesensor) och en med fast hastighet. Skulle båda kunna funka?

Dessutom hamnade jag här när jag sökte runt. Verkar det vara nå´t? http://www.peanut-it.de De har ett "tyst-fläkt-kit" till G3 & G4.

Tack för allt hjälp förresten

Det är inga problem att byta fläkten i nätagget, men som sagt, dra ur sladd, försök starta några gånger, sedan skulle jag låta den stå över natten innan jag började skruva. Finns tillräckligt med kräm för att ha ihjäl dig om du är oförsiktig!

Om du ska klippa bort gallret (har själv gjort det) så akta metallspån! Vill inte ha dom i nätagget!!!

Läs mer om mina mod på "Tyst G4" tror jag tråden heter.

Apple har lagt upp ett knowledgebase dokument om oljud i G4 maskinerna. Dels skriver de att man ska räkna med att de låter mer och uppgradera den fasta programvaran.

Mer intressant för er som har de här problemet är att de också skriver

"Other situations include the processor fan constantly spinning at high speed, and a clicking sound that comes from the computer´s power supply. In both of these cases, contact an Apple Authorized Service Provider (AASP) to determine if your computer is affected by either of these symptoms. Apple has directed AASPs on how to address affected computers"

Så nu har de kanske hittat på en "riktig" lösning på problemet.

Läs mer hos Apple.

Citat:

quote: Det är inga problem att byta fläkten i nätagget, men som sagt, dra ur sladd, försök starta några gånger, sedan skulle jag låta den stå över natten innan jag började skruva. Finns tillräckligt med kräm för att ha ihjäl dig om du är oförsiktig!

Allvarligt? Även när man dragit ur huvudströmmen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

quote: Det är inga problem att byta fläkten i nätagget, men som sagt, dra ur sladd, försök starta några gånger, sedan skulle jag låta den stå över natten innan jag började skruva. Finns tillräckligt med kräm för att ha ihjäl dig om du är oförsiktig!

Allvarligt? Även när man dragit ur huvudströmmen?

Det sitter rätt ordentligt med kondensatorer i nätagget och de måste ladda ur innan man börjar pilla med saker därinne...

Jag fick mina fläktar utbytta igår:

Papst 120 mm chassifläkt
Panflo 80 mm i nätaggregatet (och ja, vi lät det ladda ur en timme eller nåt)

Klippte även bort fingerskyddet på nätagget, det tog bort en stor del av "vinandet".

Nästa steg är att sätta gummiringar eller något annat dämpande mellan 120 mm fläkten och plåten som den sitter i, för lådan vibrerar fortfarande ganska mycket.

Summering: efter två timmars jobb (vi stressade inte) och fyra händer (underlättar) sitter jag med en märkbart tystare Sawtooth.

Rekommenderas!

1
Bevaka tråden