Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel??

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
I "mitt" fall lyser pixeln blått, är den då död eller inte? om den vore svart vore det lättare att acceptera men en lysande blå pixel precis i mitten på skäärmen när men ser på DVD, spelar spel eller jobbar med mörk grafik så är det ju inget vidare.
Går det att medvetet släcka fysiska pixlar?
Erik

Då där din pixel inte "död", utan den har låst sig. Har du provat att "massera" igång den?

/M

[ 08 Oktober 2002, 17:02: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Apple byter ut maskiner eller skärmar med döda pixlar om ett visst antal sitter på ett bestämt avstånd från varandra.
Jag hade en PowerBook en gång med fyra döda pixlar, men den ville dom inte byta ut, de satt för glest.
Minns inte vilka kriterier som gällde, men det var inte roligt i alla fall. Man får stå ut.
Två lyckades jag "massera" igång.
Men ibland har man tur, jag har en CinemaDisplay med noll döda pixlar...

• Medlem
  • 2002-10-08 18:48

Var ligger skitköping?

En lustig parantes är att jag aldrig har hört om en PC med döda pixlar. Är Apple extra drabbade, eller ser vi bara problemet som större?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Var ligger skitköping?

En lustig parantes är att jag aldrig har hört om en PC med döda pixlar. Är Apple extra drabbade, eller ser vi bara problemet som större?

Givetvis finns det döda pixlar även på hos "PC-skärmar", jag har en MultiQ med två st. Anledningen till att de inte talas lika mycket om döda pixlar hos PC kan beror på många faktorer.
1. LCD är mer utbrett hos Mac. Alla Macar förutom eMac levereras med LCD. De flesta PCs som säljs levereras med CRT-skärmar.

2. De som använder Mac är profesionella användare som är mer måna om skärmens kvalitet. Reklammakare, tv-folk osv.

3. Detta är ett macforum. Det kanske är därför vi inte hör något om PC problem.

/M

• Medlem
  • 2002-10-08 19:11
Citat:

quote:LCD är mer utbrett hos Mac. Alla Macar förutom eMac levereras med LCD. De flesta PCs som säljs levereras med CRT-skärmar.

Njae, de flesta laptops jag har sett säljs med lcd-skärm. Även PC.

Jag känner en hel del som har bärbara (inkl. mig), men har aldrig sett en död pixel innan jag såg min kompis PB G4. Den hade en fet röd pixel mitt på skärmen.

Som sagt, jag vet inte om det stämmer, eller vad det beror på. Det är bara en iaktagelse.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Nilsson:
Kommer bara ihåg när Intel vägrade byta ut sina pentium-proccesorer som hade ett litet fel som gav fel resultat när man gjorde en avancerad uträkning som 99,999% av konsumenterna aldrig skulle ens tänka på att göra.
Konsumenterna var upprörda och Intel´s good-will fick en ordentlig smäll som tog tid att ta sig ur.
Så vad Apple skulle kunna göra vore att erbjuda ett aningen nedsatt pris. 500:- tillbaka eller liknande.

Du kan inte jämföra Intel och Apple även om de båda tillverkar datorer. Som en person ovan också påpekade kan tex Intel och andra liknande tillverkare serva på det sättet du nämner för de har pengar i överflöd.
Apple spottar ut datorer för ca 5% (väl tilltaget) av världens dataanvändare.

Att jämföra Apples möjlighet och svängrum att tillgodose varenda kunds idéer om vad man
borde stå till tjänst med som säljare är en ekonomisk orimlighet.

Som kund får man, tyvärr, ta det man får och ibland bita i det sura äpplet samt gå vidare med det man har eller köpa in nytt.

Det finns en gräns för vad en försäljare kan göra för sina kunder. Apple har satt sin gräns på 3-4 pixlar. That´s it!

G-bit

• Oregistrerad
  • 2002-10-08 22:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Då känner du få PC användare med TFT skärmar... Tycker det är ganska vanligt. kvittar om du köpa dyra märken eller billiga, det finns döda pixlar på alla skärmmärken.

På jobb har vi plattaskärmar ifrån tex Samsung med problem.

Men jag tycker Apple borde gå i täten och byta skärmar med döda pixlar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-08 23:08

Man måste ha klart för sig att anledningen till att LCD-skärmar är så dyra beror på att så många måste kasseras pga kvalitetsproblem. Bland annat är det svårt att behålla planheten i skärmen och problemet med döda pixlar. Naturligtvis ökar andelen kassationer med storleken på skärmen. Därför blir de godkända skärmarna så dyra.

Om man skulle leva upp till ribban ingen död pixel accepteras, skulle vi som användare vara beredda att betala dubbla priset? Tror inte det. Det är alltså en väldigt svår gränsdragning att göra. Hur man än drar den kommer vissa att bli missnöjda.

[ 08 Oktober 2002, 23:09: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-09 10:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Du kan inte jämföra Intel och Apple även om de båda tillverkar datorer. Som en person ovan också påpekade kan tex Intel och andra liknande tillverkare serva på det sättet du nämner för de har pengar i överflöd.
Apple spottar ut datorer för ca 5% (väl tilltaget) av världens dataanvändare.

Att jämföra Apples möjlighet och svängrum att tillgodose varenda kunds idéer om vad man
borde stå till tjänst med som säljare är en ekonomisk orimlighet.

Som kund får man, tyvärr, ta det man får och ibland bita i det sura äpplet samt gå vidare med det man har eller köpa in nytt.

Det finns en gräns för vad en försäljare kan göra för sina kunder. Apple har satt sin gräns på 3-4 pixlar. That´s it!

G-bit

Man kan dock jämföra dom i det avseendet att de båda är företag som behöver ett gott kvalitetsintryck.
Vad jag menade var mer att producenterna kanske inte ser en sak som ett stort problem mendan konsumenterna ser det som ett stort fel eftersom dom vill ha en felfri produkt.
Jag påstår inte att jag inte förstår varför Apple gör som dom gör.
Jag menar bara att den största anledningen att jag switchade var kvalitetsintrycket jag hade fått av apples produkter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Isaksson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
Varför då? Ska man begära en ny bil om det är en flugskit på lacken på sin nya bil eller?

Det är inte så ovanligt som det kan låta. Speciellt vissa bilköpare i Tyskland har en viss "ovana" att mycket noga studera ytlack och andra synliga detaljer på sina nya bilar och sedan kräva åtgärd. Bl.a därav som många biltillverkare lägger ner stor möda på kvalite i måleriprocessen.

Bah..... störda människor...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
Samma sak hände en kollega på jobbet.
Han köpe den på sin firma och då gäller ju inte konsumentköpslagen. Annars kan man ju bara skicka tillbaka och kräva stålarna tillbaka inom x tid (minns inte).

I "mitt" fall lyser pixeln blått, är den då död eller inte? om den vore svart vore det lättare att acceptera men en lysande blå pixel precis i mitten på skäärmen när men ser på DVD, spelar spel eller jobbar med mörk grafik så är det ju inget vidare.
Går det att medvetet släcka fysiska pixlar?
Erik

Korrekt terminologi är inte död pixel, utan HET pixel (sic). Egentligen borde man kunna göra ett program som hela tiden lägger in en svart punkt där det lyser så att den inte syns.... hmm... borde gå att göra enkelt i MacOS X.... det kanske finns?

/F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-09 12:22
Citat:

quote: Egentligen borde man kunna göra ett program som hela tiden lägger in en svart punkt där det lyser

Eller måla över den med en svart spritpenna...

[ 09 Oktober 2002, 12:23: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Bevaka tråden