Jag har en kub med medföljande radeon (med den väsnande fläkten...). För ett par månader sedan började ett problem uppträda i samband med viss belasting på grafikkortet (vissa websidor, quicktimefilmer, opengl o.s.v.)
Det kommer vertikala streck på en annars helfärgad skärm ( i olika färger varje gång, vanligtvis grå).
För att få bort spektaklet måste man sätta kuben i vila och väcka den igen. Jag kollade runt lite på nätet och upptäckte att detta är ett vanligt problem bland kubägare med radeon. Det verkar vara 10.2 som triggar hela saken men inte nödvändigtvis direkt när man har installerat det... Jag fick felet först en tid efter 10.2.2 (tror jag) och hade haft 10.2 sedan det kom ut.
Efter mycket letande på bland annat apples diskussionsforum verkar det som att det är en permanent skada på kortet och därav är enda lösningen att skaffa ett nytt kort. Ok tänker man och frågar sig var man kan köpa ett nytt grafikkort till en maskin som slutade produceras för 1,5 år sedan. Ringer applestore där jag köpte den. Dirigeras till apple teknisk support. Dirigeras till annan appleåterförsäljare i stockholm. De har olika "reservdelar" för kuben som man kan få köpa från apple.
Ok, och vad kostar spektaklet?
För ett ATI 128, ett kort som inte tillverkats på evigheters evigheter vill de ha drygt 2000 kr!!!
För ett geforce 2mx ännu mer.
Jag kan få ett radeon något billigare (samma pris som ATI 128) eftersom det är samma kort som jag hade innan, men jag vill ju inte bränna ytterligare ett. Ett geforce 2mx för pc kostar i dagsläget >500 kr i affär!!!
Apple bör göra något för sina kunder, i stället för att göra vinst kan de väl sälja kortet helt utan vinst bara så att det går runt. Det är trots allt apple som har orsakat problemet och de har inte ens kommenterat eller hjälpt till på något sätt.
Det är ju det västa, alla stackare som sitter med radeon i sina kubar ovetandes utan att apple säger något. I morgon kan det vara deras tid för att få en icke-fungerande arbetsdator.