Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till ADSL från ISDN (ftg)?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte att nån här kanske varit med om traumat och vet hur det funkar. Telia tycks inte veta...;-/

Har Telia Duocom (ISDN) på företaget, vill byta till Telia ADSL Företag.

Förra veckan sa Bredbandskundtjänsten att jag kunde gör en beställning (för både analogkonvertering + ADSL-pålägg) och att det skulle ta 1 vecka + 10 dgr.

Igår sa samma "kundtjänst" att det tar minst 4 veckor att analogkonvertera. Sen tar det 10 dgr att lägga på ADSL-tjänsten.

Idag ringde jag för att kolla hur länge bara analogkonvertering skulle ta. Fick prata med Datakundtjänst. Svaret: 3-4 dagar. Skulle dock kosta som ett nytt ftg-abb.

jaha.

Såg också att Bostream nu har ett ADSL-abb som liknar Telia ADSL företag, med samma uppgraderingsmöjligheter. Nån som vet nåt?

Frustrerad, men inte helt förvånad...
/jonaz

Det där är lite knepigt, har varit med om samma sak!

1. Hade Telia ISDN Duo

2. Beställde Telia ADSL. Fick bekräftelse, men inte något ADSL på ett halvår

3. Telia förklarade att dom måste koppla ur ISDN och gör något skoj med ledningarna och att det skulle ta typ en månad i avbrott.

4. Jag beställde ett nytt analogabbonemang, tog några dagar att få installerat.

5. Beställde Bostream ADSL 2.5Mbit (fem gånger så snabbt som Telias version). 12 dagar senare fick jag lådan.

6. Installation tog en halvtimme. Sedan dess är jag mycket nöjd kund hos Bostream. Snabbt!

Tack för svaren. Jag hamnade efter ytterligare några samtal till slut på en kundtjänst i Norrland som visste vad de pratade om och som inte tyckte att kunder var en belastning...

Det är visst en himmelsvid skillnad mellan ISDN Duo och ISDN Duocom (och jag som kund ska visst både veta vad jag har och vad Telias produkter heter...)

Att analogkonvertera mitt ISDN Duocom skulle bara ta någon dag. Sedan skulle ADSL levereras på ca 10 dagar "om inte något teknisk hinder fanns".

Hon menade dock att man kunde "mäta" först efter analogkonvertering för att få reda på¨ev tekniska hinder...

Veckan innan hade de sagt att det i alla fall inte var någon utbyggnadskö i telestationen jag hörde till, så jag kanske ska köra och hoppas på det bästa. (Hennes levbesked när hon mätte på faxlinjen var februari. Fast det abb är ett privatabb, vet inte om de prioriterar privat/ftg olika).

Funderar nu på om Telia ADSL Företag eller Bostreams iStream.pro är bättre. Dvs vilket företag som är bättre att ha att göra med (besvarade visst frågan själv...;-)

Uppgraderingsmöjligheterna för företags-ADSL är ju samma nu på Felia och Bostream.

snart så...
/jonaz

1
Bevaka tråden