CPU och GPU gör lite olika saker vad gäller 3D. Vissa saker är väldigt beroende av CPU-kraft, andra mer på GPU kraft.
Ett exempel är ATi:s tech-demos de precis släppte för någon vecka sedan. Jag har prövat det dels på en Dual G4/500 med ett Radeon 8500, dels en Dual 1Ghz MDD med ett Radeon 9000. Det kan tyckas att Dual 1Ghz:aren BORDE vinna straight-off men så är icke fallet.
Eftersom Radeon 8500 är ett bättre kort (snabbare, klarar mer) men Dual 1Ghz:aren har en snabbare processor så presterar datorerna olika beroende på demo. Alla demos bygger främst på att visa styrkan i SMARTSHADER (pixel/vertex shaders) som både Radeon 8500 och Radeon 9000 hanterar. Dock klara 8500:an MER på denna front än Radeon 9000. På lika dant sätt klara Radeon 9700 av avsevärt mycket mer på denna front än båda ovanstående.
Lite resultat
På ATi Tubes:
Dual 500: Runt 12-15 fps som lägst
Dual 1Ghz: runt 24-27 fps som lägst
Detta demo har rel. många polygoner (uppåt 30 000 ibland). Processor och GPU får jobba mycket båda två och Dual 500 blir krossad.
Ati ocena får däremot c:a 60-65 fps på Dual 1ghz, men uppåt 80 fps på en Dual 500. Detta är eftersom det inte är så många polygoner i scenen utan man främst belastar GPU:n mölighet till SMARTSHADER, multitextursupport m.m
Jag tror helt klart man kommer tjäna på ett Radeon 9700 i en ny Mac. Kortet är mycket snabbare på just saker som man ser i dessa tech-demos - saker som KOMMER komma mer och mer i 3D-spel på Mac (och PC). FSAA, Pixel/vertexshaders m.m. rullar på som en kung på detta kort.
Ja, det finns stöd för mångt och mycket av de Radeon 9700 klarar av i och med OpenGL 1.4 i OSX. Om allting i kortet stöds återstår att se.
Bortsätt från detta så är ATi:s kort bättre på allt annat ändå (DVD decodning, 2D-bildkvalité, video filtering m.m) och har även bredare stöd för FSAA (något som Radeon 9700 fixar extremt bra, ivf på PC).
[ 17. februari 2003, 14:14: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]