Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagerhållning av macar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snubblade över en artikel från Cnet som gör att jag nyfiket undrar om man i Sverige ligger inne med lager som räcker i 15 veckor, låter isåfall illa, ska ju hellst vara nästan tomt i lagrena då Jobs annonserar nya burkar. Kanske kommer man tvingas dumpa priserna för att bli av med allt innan den 17 juli. Det här fallen handlar iof om amerikanska Ingram Micro som har ett lager av 2.600 macar som kan bli svårt att hinna bli av med, följande är hämtat ur artikeln:

Distribution giant Ingram Micro shows more than 2,600 of the machines in stock, according to sources close to the company. With last week´s orders from dealers amounting to less than 200 units, Ingram is sitting on more than 15 weeks´ worth of inventory. That excess may be less severe at other stores and distributors, but it´s clearly a troubling sign, analysts say.

"That level of inventory is definitely disconcerting," said ARS analyst Matt Sargent, who added that he had not personally seen the iMac inventory numbers.

Inventories of iMacs at Ingram exist across all models. According to a source close to the company, the distributor had more than 1,200 versions of the high-end iMac in stock as of last week. It sold 72 to dealers last week but on average has been selling 87 a week. Since the beginning of the quarter, the distributor has sold nearly 5,000 of the high-end models and 3,900 of the other two models combined.

Frågar mig ifall det i Sverige bara finns 1 huvudlager där alla burkar utgår ifrån, eller finns det ett flertal svenska varianter av "Ingram Micro" som nu ligger risigt till. Eller ligger det 1 enda centrallager för europa i Irland?

Föresten, har någon hört ifall de svenska återförsäljarna ombetts sälja ut för att få plats med nytt... tror att Apple brukar tipsa dom i förväg... borde bli prisänkningar i nästa vecka på de modeller som kommer att försvinna. Hoppas på att 800/933-modellerna går i graven och att ingen highend maskin får vara långsamare än 1GHz.

- Olle

[ 26 Juni 2002, 10:50: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

I Sverige är det väl Ingram Micro, Scribona och Apple själva som lagerhåller. Finns det fler?

Apple har inte något eget lager av iMac i Sverige. Dom som köper ifrån Apple lagerhåller själva (s k direktköpande ÅF).

Ingram Micro har totalt ca 150 st iMac G4 i lager just nu och ca 60st Power Macintosh G4.

Scribona har 70st iMac G4 och inte mindre än ca 60st iMac G3...(gissa om dom kommer att reas ut...). Dessutom ca 50st Power Macintosh G4.

Allt enligt en källa "inom branschen"...

jobbigt att sitta med ett 15 veckors lager mitt i sommmaren... Tror nog att dom vet något som inte vi vet.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-06-26 21:07

Jag kan gärna bistå med lite "lagerhållning" om de tycker att det blir trångt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:Ingram Micro har totalt ca 150 st iMac G4 i lager just nu och ca 60st Power Macintosh G4. Scribona har 70st iMac G4 och inte mindre än ca 60st iMac G3. Dessutom ca 50st Power Macintosh G4.

Så vad kan man utläsa av dessa siffror, kan man se att modellerna *X* är på väg ut och nya på väg in. Brukar lagerhållningen vara högre än det som nu finns hos Ingram Micro samt Scribona. Efter som jag inte har känningar i återförsäljarleden så har jag svårt att bedömma om sifrorna som du återger är höga eller låga. Förmodar att vi alla letar efter tecken på på nya burkar, frågan är bara vilka modeller det då kommer att handla om.

Gillar annars siffrorna då MindCom ska leverera lite över 200 macar och 15/17" skärmar i SVT´s personalköp... borde betyda att vi får nyare modeller än vad som finns i lager nu... ingen tar väl knappast in nuvarande modeller för leverans i början av september. Baksidan är väl åter att Jobs säger att nya burkar finns för omedelbar leverans för att sedan levera först 2 månader senare.

- Olle

[ 26 Juni 2002, 22:24: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Enligt en säker källa så är det ett större antal Powermac´s på väg in till Ingram Micro Sverige.

Hur pass säker är den källan?

Se till att sälja dem snabbt, nya burkar väntas så där lagomt till MWNY...

1
Bevaka tråden