Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuickSilver - Tysta ner de

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 23:06

Nån som vet om alla fläktar verkligen behöver vara igång?
Eller om det finns nåt sätt att tysta ner de utan att byta ut dem.

En fråga till.... Hur kommer det sig att hela datorn är iskall men grafikkortet är stekhett? :S

Tacksam för svar

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-20 21:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pallish:

En fråga till.... Hur kommer det sig att hela datorn är iskall men grafikkortet är stekhett? :S

För mycket Quake?

• Oregistrerad
  • 2003-03-21 00:18

nepp.... spelar knappt

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-21 07:22

Okej, jag tror dock att alla fläktar bör gå, framför allt den som låter mest, den vid nätdelen. Det enda sättet är nog att byta fläkt/fläktar, tyvärr...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pallish:
Nån som vet om alla fläktar verkligen behöver vara igång?
Eller om det finns nåt sätt att tysta ner de utan att byta ut dem.

Tacksam för svar

Har inte vi diskuterat det här förut Pallish? Alla fläktar bör gå som det redan har sagts. Annars riskerar du överhetta systemet.

Enda sättet är som att byta fläktarna. Framförallt den fläkt som sitter i nädelen. Det är den som för ett j*vla liv. Det är dock lite problematiskt att byta den. Eftersom man inte kan skruva ur nätdelen, utan man måste (som jag förstått det) i princip klippa sönder vissa delar på baksidan(?) för att sen kunna operera i nätdelen. Vilket gör det hela väldigt bökigt.

Har inte kollat på just nätdelen, men de andra 2 fläktarna är lätta att byta ut.

Det svåra är nog att hitta något att byta ut dem mot. 120mm fläkten går säkert att hitta tystare, men jag tror inte den gör så mycke liv.

Värre är den 60mm fläkten som kyler processorerna, den är väldigt högpresterande, 4500rmp och uppemot 40cfm i luftförflyttning. Nu går det säkert att ha något mindre där, men det kan vara riskabelt, jag tycker kylflänsarna blir nog varma med den fläkten som är där.

Undrar om den tysta nätagget Apple ska sälja funkar till våra QS? Annars så tror jag inte det är så svårt att plocka upp nätagget och byta fläkten.

• Oregistrerad
  • 2003-03-21 11:10

Tyska Verax kommer att titta på att ta fram en lösning för att tysta ner QS-mac´arna

Men om dom gör det beror själv klart på vad det finns för intresse för en sån lösning. Gå till www.g4noise.com och läs på forumet.

Det bästa är väl att maila in till Verax och fråga efter lösningen. Lite lobbying

Jag har gjort det.

Verax

[ 21. mars 2003, 13:34: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-21 14:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Det bästa är väl att maila in till Verax och fråga efter lösningen. Lite lobbying

Jag har gjort det.

Verax

Absolut, det visar ju bara att det finns ett intresse bland QS-ägarna

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-21 15:13

Jag har en QS867:a och det var inga större problem att tysta den. Fläkten som kyler proppen är så tyst att den är kvar i orginal. Den stora 120mm växlade jag ner från 12volt till 5volt. Den snurrar fortfarande men inte så fort. Nätaggets fläkt bytte jag mot en Papst. Inte svårt alls. Nu är min QS tystare än en PB med fläkten igång. Radeon9000 blir inte _så_ varm. Datorn har varit upp konstant i en månad nu utan problem.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2003-03-21 17:35

Bollman, Du får väldigt gärna berätta mer ingående om vad du har fått tag på grejerna och hur du gjorde för att byta ut fläkten + sänka hastigheten på en fläkt.

Håller inte på och meckar så mycket i datorn, och man vill ju inte gärna göra något fel på dyrgripen.

Skulle verkligen behöva tysta ner min QS733 en del.

• Oregistrerad
  • 2003-03-21 18:28

bollman!!!!!!!! berätta mer!

Vilken Papst till Nätagget - modellnummer etc ?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-21 19:41

Exakt vilken modell vet jag tyvärr inte. 80*80*25 12dB är speccarna på Papst-fläkten. Köpt på Compliq i Lund (www.compliq.se).
Det är inte svårare att skruva sönder QS-nätagget än vilket pc-agg som helst.

För att tysta den stora fläkten så kopplade jag loss den (det finns en liten kontakt man kan dela på). Sen gjorde jag en lite adapter så att jag kunde koppla in den på 5volten (den röda kabeln) på en av hårddisk-strömkablarna.
Då går fläkten långsammare men inte farligt långsamt.

• Medlem
  • 2003-03-26 08:20

"Sen gjorde jag en lite adapter så att jag kunde koppla in den på 5volten (den röda kabeln) på en av hårddisk-strömkablarna."

Är det någon som kan förklara hur man gör detta eller har en länkt som visar hur det går till? Är papstfläkte även tystare när man kör den på 12V?

1
Bevaka tråden