Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G4 vägrar att boota från cd

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min PowerMac G4 med MacOS 9.2.2 vägrar att boota från cd-skiva. Jag har provat med olika systemskivor med samma dåliga resultat. Problemet blev akut när jag försökte installera MacOS X. Då görs en restart från installationsskivan. Felmeddelandet lyder: "An error occurred. Startup Disk was unable to select the install CD as the startup disk (-2) ". På Adaptecs hemsida beskrivs det här problemet och att det kan uppstå om man har ett PCI-kort för SCSI installerat så jag har tagit bort mitt scsi-kort (2930), men det hjälpte ej. Jag har förstås nollställt pram ett antal gånger och byggt om skrivbordet. Ödet vill nog att jag skall vara kvar på version 9. Har någon stött på problemet och kan ge mig ett tips?

Det måste finnas ett systemtillägg till Adaptec-kortet, prova med att ta bort det också. Kanske....

Tack för tipset! Jag har just lärt mig att det inte finns något system-tillägg för mitt scsi-kort. Anledningen är att diskar, anslutna till dess scsi-buss är boot-bara och då måste ju driv-programmet för kortet laddas tidigt under uppstartningen. Drivprogrammet finns därför i ett rom på kortet och hämtas därifrån av boot-processen. Ett billigare scsi-kort däremot (Adaptec 2906) har sin drivrutin i tilläggsmappen och då blir inte heller diskar, anslutna till dess scsi-buss, bootbara.
Innan jag tog bort mitt scsi-kort hade jag ju två boot-bara cd-enheter: dels den inbyggda i G4:an och dels en cd-brännare, som jag hade på scsi-bussen. I den situationen verkar det ju rimligt att anta att det inte är tillräckligt att bara trycka in c-tangenten för att markera cd-bootning och att uppstartningsprogrammet väljer att ignorera min begäran. Finns det en massa olika tangentbord-nedtryckningar för att styra uppstartningen? Jag känner till fyra olika: nollställning av pram, att fixa skrivbordet, att styra valet av tillägg och att boota från cd (som jag inte kan!).

Är du säker på att det är en boot-bar CD du försöker starta på då?

  • Medlem
  • 2003-01-15 09:58

Jag råkade ut för en liknande grej med min G4/667. Jag kunde inte starta från ett inköpt OS 9, utan var tvungen att kopiera startfiler från HDD:n till en "customskiva" som jag gjorde. OS X var det däremot inga problem med.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-15 11:20

En ytterligare variant för val av startskiva är att hålla ned alt när man startar datorn. Då kommer den förvalda systemmappen fram på varje skiva och man kan välja vilken man vill starta ifrån.

Tack för alla tips! Tricket med alt-tangenten gjorde underverk: jag fick skåda en helt ny skärm med alla mina startskivor, bl a den olycksaliga cd-skivan. Jag klickade på den och därefter på vidare-pilen och voila: cd-skivan bootade och jag kom direkt in i MacOS X-installationen. Så nu har jag kommit in i MacOS X-världen! Det blir nog till att starta upp med alt-tangenten en hel del framöver för att växla mellan världarna! Tack alla, i natt sover jag nog bra igen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bertil N:
Tack för alla tips! Tricket med alt-tangenten gjorde underverk: jag fick skåda en helt ny skärm med alla mina startskivor, bl a den olycksaliga cd-skivan. Jag klickade på den och därefter på vidare-pilen och voila: cd-skivan bootade och jag kom direkt in i MacOS X-installationen. Så nu har jag kommit in i MacOS X-världen! Det blir nog till att starta upp med alt-tangenten en hel del framöver för att växla mellan världarna! Tack alla, i natt sover jag nog bra igen!

Passa på att sova nu då, för det blir säkert en hel del sömnrubbningar vad det lider....

  • Medlem
  • 2003-01-15 22:46

Jag har en hjärndöd CDRW av det ökända märket "Creative", det har varit nära flera gånger att den hamnat i sopnerkastet.. well.. den går det iaf inte att bota från.. så varje gång jag skall bota från cd får jag fysiskt skruva ut CDRW,n och i med en CD.....

Tillbaka i MacOS9-världen upptäckte jag att min skrivare inte vill skriva längre och min bankkontakt hade brutits så Ditt inlägg om störd nattsömn verkar ha fog för sig. Som tur är hade jag kvar installationsprogram för bank och skrivare så det ska nog ordna sig med tiden.

Det visade sig att installationen av MacOS X förde med sig att en del tillägg i mitt MacOS9-system bryskt flyttades över från mappen Tillägg till mappen Tillägg avstängda, bl a tillägget för "Stealth serial port", till vilken min skrivare är ansluten. När jag flyttat det tillbaka igen så funkade skrivaren som förut. Pust! Det verkar som om MacOS X vill sabba för sin konkurrent MacOS 9. Ska det vara på det viset eller har jag missat något. Jag satt och beskådade hänfört när drivrutiner för all världens skrivare blev inlagda i mitt system. Kanske skulle jag ha reagerat på något sätt redan då?

1
Bevaka tråden