Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tystare iMac Rev A-D

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 23:56

Var hos en polare idag med en iMac Rev D. Garantin är slut och han ville försöka tysta den. Papst-fläkten han köpt visade sig vara fel storlek så vi provade andra saker. Det visade sig att orginalfläkten lider av grav obalans. För att döva de vibrationer som fortplantar sig i chassit klippte vi av gummisnoddar och placerade mellan vaggan som fläkten sitter i och chassit. Dessutom plockade vi bort "grillen" eller plåtgallret över processorn som sitter väldigt nära fläkten och skulle kunna orsaka turbulens med medföljande ljudmiljöförsämring.

Resltatet av detta lätta modd var en ungefälig halvering av ljudnivån!
Alltså: prova detta om du vill ha en något tystare iMac. Billigare modd blir det knappt

Jag hade en fundering på att tysta vibrationer, resonans från hårddisken på min iMac DV400 på liknande sätt men vågar inte eftersom om man sätter gummi emellan så tar man också bort möjligheten för värmeavledning från metall till metall.
Är det någon som "tystat" sin HD på liknande sätt och fått den att överleva?

Nån fläkt har jag inte i min så den vägen blir den inte tystare. Har inte ekonomi att byta HD eftersom den är nyss bytt..

Jag bytte till en ställbar fläkt i min iMac 233.
Det funkade till en början otroligt bra, fick bara lite skärmflimmer när jag vred på reglaget till fläkten, kanske det vart lite störningar av nått slag.
Skulle kunna säga att ljudet sänktes med tre fjärdedelar.
Dock höll detta inte i sig särskilt länge nu låter den igen, fläkten slets ner ganska snabbt.

Ställsladden lät jag hänga löst utanför skalet på sidan.

1
Bevaka tråden