Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så skulle världen se ut om Microsoft bestämde...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett litet tramsigt korståg mot Microsoft. Började med mitt inlägg i den här tråden. Mondo var naturligtvis inte sen att hoppa på, se här:

Jag skrev:
Jag gillar Microsofts Mac-satsning men börjar bli rätt trött på att Microsoft försöker ta över varenda marknad. I den skuggan verkar Mac-satsningen endast vara en ursäkt för att de ska få fortsätta som de gör.

Först var det datormarknaden, sedan pda-marknaden, spelmarknaden och nu mobilcom-marknaden.

Det är väl en tidsfråga innan MS köper upp CNN, AOL, Proctor&Gamble, samtliga tv-satelliter, radiosändare, tidningar osv.

Vore väl toppen om det bara fanns Microsoft-butiker, där man kunde hitta allt från Microsoft-mjölk och Microsoft-blöjor (naturligtvis med visst läckage, täta blir först när man uppgraderat till Diper ServicePack 6. När det kommer ut så är dock barnet 16 och behöver Microsoft-kondomer i stället, vilka jag ALDRIG skulle köpa med tanke på säkerheten) till Microsoft-bilar (vilka iofs skulle krascha hela tiden

).

Eftersom alla skulle jobba på Microsoft så behöver folk ingen utbildning, Microsoft skulle ju sköta tänkandet åt dem. Eget initiativ skulle slås ned direkt, för tänk om någon kom på idén att INTE göra något "the Microsoft way".

Någon som läst "1984"?

När blir Bill Gates egentligen nöjd?

Mondos svar:

Undrar om världens flygbolag skulle köpa några kärror från Microsoft? De viktigaste knapparna i cockpit skulle nog vara Ctrl, Alt och Delete.

Så nu undrar jag vilka skräckexempel ni kan komma med om Microsoft fortsatte att ta över hela marknader (inte bara datorer, telefoner, spelkonsoler, servrar, pda:er, blöjor och flygplan

)

Vad skulle t ex hända om Microsoft gav sig in på livsmedelsmarknaden? Vitvarumarknaden? Cykelproduktion?

Låt oss driva gäck med världens mäktigaste företag, det kan de bjuda på

[ 27 Juni 2002, 13:47: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-27 13:56

Microsoft Fönster: en sorts fönster som emellanåt inte går att öppna. Fönstren stängs med Alt-F4, inte Kommando-W.

Microsoft Kontor: program som ibland inte kan öppna filer som skapats med programmet och som då och då utför diverse "förbjudna åtgärder".

Microsoft Tallrik: en tallrik med hål i. Svårt när man vill äta soppa.

Microsoft Pizza: en pizza med 12 cm tjock botten och ytterst lite tomatpuré och billigaste tänkbara hushållsost på toppen.

Microsoft Titanic: som Titanic fast utan livbåtar.

Microsoft Bil: en bil som är kompatibel med Microsoft Bensin, Microsoft Däck, Microsoft Olja och Microsoft Förare. Fungerar med Microsoft Vägnät.

Microsoft Diktator: går att installera i vilket land som helst men kan inte avinstalleras.

Microsoft Dator: fungerar med vilket operativsystem som helst så länge det kommer från Microsoft.

Microsoft TV: visar endast program som godkänts av Microsoft.

Microsoft Pengar: en ny världsstandard för pengar. 25 procent av alla handel med Microsoft Pengar sparas i en särskild fond hos Microsoft.

Microsoft Securitate: Microsofts egen polisstyrka. Ser till att allt går rätt till.

Microsoft Liv. Är kompatibel med alla andra produkter från Microsoft.

Microsoft Död. Är kompatibel med alla andra produkter från Microsoft.

Microsoft Åsikt. Är kompatibel med alla andra åsikter från Microsoft.

[ 27 Juni 2002, 16:20: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-06-27 15:13

När jag läser det här kommer jag att tänka på företaget "OCP" i RoboCop filmerna.

Hmmm,

Mondo, det var en väldigt mörk världsbild du målar upp. Jag blir inte så road av din version, mest skrämd.

Det här skrev jag för tre år sedan:

Slog på datorn och såg direkt när inloggningsrutan kom upp att upplösningen var 640X480. Det kan bara betyda en sak, fel på bildskärmsinställningarna.
Då frågar jag mig själv, om bildskärmsinställningarna var ok igår när jag stängde av datorn, varför ändrar Windows dem då?
Jag kan inte komma på en enda situation utanför datorvärlden där man skulle acceptera det här.
Tänk dig att du sätter dig i din bil på morgonen för att åka till jobbet. Förarstolen är inskjuten så långt in under ratten att man behöver en arkeolog för att få ut den, ratten sitter på högersidan, kraftigt förminskad. När du startar motorn får du ett meddelande på instrumentpanelen som säger:

Det är problem med bränsleinsprutningen. Du kommer bara att kunna köra bilen på en cylinder i 30 km/h. Backa in bilen i garaget igen, veva upp alla rutor, stäng av motorn, kliv ur bilen, lås bilen, lås upp bilen och starta den samtidigt som du håller in spaken för helljuset, cigarettändaren och höger passagerardörrshandtag bak. Kör sedan bilen direkt till en certifierad verkstad och genomför ett ScanCar-test på bilen. Detta kan ta upp till två timmar, men din chef kommer att förstå dig när du kommer försent eftersom han också kör en Microsoft Car 95...

Så lite gladare/mer satirisk om jag får be, annars vågar jag inte lämna lägenheten imorgon

[ 27 Juni 2002, 15:58: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-27 16:24

Vad då "mörk världsbild"? Det är nya Microsoft Världsbild du talar om! Allt du trodde att du visste är fel.

Jag håller dessvärre med..känns lite G.Orwells 1984 över det hela och det är nog inte så helt från verkligheten som man skulle vilja.

Gambit

[ 27 Juni 2002, 19:50: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-27 21:08

Hmmm, vad sägs om en databas som håller ordning på din adress, epostadress, ditt IP-nummer, processornummer och nummer på hårddisken, dina epostmeddelanden, programlicenser, lagliga musik- och videofiler, bankkonton och elektroniska betalningar? Dessutom får du betala för det. Det låter väl fint?

[ 27 Juni 2002, 21:24: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ehh? Sover jag eller? Var det inte så att lilla Bill för några år sedan (tror der var vid lanseringen av Windoze 98) vid ett seminarium presenterade en "framtidsfilm" där så var det Microsoft överallt, hans vision var att allt som har med kommunikation skulle ha ngt med MS att göra.. Vi verkar vara på väg dit...... Nåstan som James Bond filmen Tomorrow never dies med den galna mediamogulen.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-27 23:04

Just det. Jag tror Microsofts slogan var "Windows Everywhere". Windows über Alles, liksom. Eller var det "Idag tillhör oss Windows, imorgon hela världen"?

Jag kan precis se framför mig hur Bill Gates marscherar omkring i en brun kostym och ryter order till sina undersåtar nere i bunkern i Redmond. Han är en otäck liten man.

[ 27 Juni 2002, 23:05: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Jag kan precis se framför mig hur Bill Gates marscherar omkring i en brun kostym och ryter order till sina undersåtar nere i bunkern i Redmond. Han är en otäck liten man.

Så hemsk är han nog inte. Bara en tanke: Sätt er in i Gates roll. Vem skulle inte vilja ha den känslan: "Jag hade en idé och ville realisera den. Jag och några kompisar drog igång det hela, och nu är det lilla företag jag skapade världsledande, sysselsätter så och så många, vi tillverkar en produkt som används av miljoner människor varje dag."

Jag skulle känna mig rätt nöjd....

[ 28 Juni 2002, 01:32: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-28 01:57

Enda anledningen till att Windows är världsledande är att Apple var dumma nog att inte licensiera Mac OS till andra persondatortillverkare redan från början, och det var främst Jean-Louis Gassées fel.

[ 28 Juni 2002, 01:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: M.P.:
När jag läser det här kommer jag att tänka på företaget "OCP" i RoboCop filmerna.

En Microcop eller?

Kanske Microsoft äger Micropop "popcornpaketen som jag ständigt slänger in i min micro och mumsar upp"?

[ 28 Juni 2002, 02:24: Meddelandet ändrat av: Johan Way ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

quote:Jag kan precis se framför mig hur Bill Gates marscherar omkring i en brun kostym och ryter order till sina undersåtar nere i bunkern i Redmond. Han är en otäck liten man.

Så hemsk är han nog inte. Bara en tanke: Sätt er in i Gates roll. Vem skulle inte vilja ha den känslan: "Jag hade en idé och ville realisera den. Jag och några kompisar drog igång det hela, och nu är det lilla företag jag skapade världsledande, sysselsätter så och så många, vi tillverkar en produkt som används av miljoner människor varje dag."

Jag skulle känna mig rätt nöjd....

Varför är då inte Bill Gates nöjd? Han har en personlig förmögenhet på fyrtioelva miljarder dollar och hans företag, som är mäktigast i världen, kräker ur sig produkter som fullkomligt dränker marknaden.

Vad vill han ha mer? Total världskontroll?

[ 28 Juni 2002, 10:30: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-28 11:00

"Mycket vill ha mer"...

Citat:

quote: Varför är då inte Bill Gates nöjd? Han har en personlig förmögenhet på fyrtioelva miljarder dollar och hans företag, som är mäktigast i världen, kräker ur sig produkter som fullkomligt dränker marknaden.
Vad vill han ha mer? Total världskontroll?

Om situationen var den omvända; Apple var jättestörst och Microsoft var "underdog".

Tror ni att Apple INTE skulle utnyttja sina enorma tillgångar och sin position till att köra över allt och alla?

Skulle alla avsky Microsoft och Bill Gates eller skulle han hyllas som en nytänkare och utmanare?

Off-topic, jag vet, men jag har funderat lite på det här.

Inte med Steve Jobs i ledningen. Jag tror inte det skulle passa in på hans livsfilosofi.

Steve Jobs vill vara bäst, inte störst.

Om situationen skulle vara omvänd, om Microsoft hade en marknadsandel på 2% (vilket man iofs inte kan jämföra här, Apple gör datorer, MS allt annat

) så skulle Microsoft självdö. Ingen skulle acceptera den kvalitetsbristen hos ett så litet företag. Och säg något innovativt som Microsoft har gjort sedan Excel för Mac 1985...

[ 28 Juni 2002, 14:11: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-28 14:11
Citat:

quote: Vad vill han ha mer? Total världskontroll?

Framtiden är snart här. Läs om Palladium.
Det här är fint också.

[ 28 Juni 2002, 14:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-28 17:37
Citat:

quote: Vad vill han ha mer? Total världskontroll?

Japp, sen ska han bygga sitt eget Töntagon i Seattle och installera FN version 1984 med nya licensavtal för tredje världen

Skämt åsido, det kan bara gå sämre för dom i framtiden.....(vill jag tro i alla fall)

[ 28 Juni 2002, 17:37: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Glöm inte bort.....ju högre man sitter desto värre faller man!

Oj, vad elak jag blev. Fast å andra sidan står jag för min irritation.
Så här är det nämligen i alla situationer i världen och med människor, tyvärr:

Den med makt vill ha mer, den som får mer och har mycket missbrukar oftast den. Jag tycker Micro$oft gör det alltför ofta för att jag skall kunna vara oberörd.

Gambit

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-28 18:08
Citat:

quote:Glöm inte bort.....ju högre man sitter desto värre faller man!

Minns vad som hände med romarriket eller det mäktiga brittiska imperiet. Det gick åt pipan det också. Alla imperier dör.

Tyvärr tror jag att det kommer att dröja innan M$ dör. Någongång kommer dock företaget att bli så stort att de drunknar i byråkrati, organisationsproblem och papper. Med massuppsägningar som den enda lösningen. Hur mycket gladare blir folk av det?

Tyvärr tror jag att när det gäller datorer så har vi redan nått "1984":
- Storebror talar om vilken dator du ska ha. Det finns bara en standard. Den enda riktiga bla bla...

När ska världen äntligen upptäcka vilken skit M$ spyr ur sig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 18:44
Citat:

quote: Tyvärr tror jag att det kommer att dröja innan M$ dör. Någongång kommer dock företaget att bli så stort att de drunknar i byråkrati, organisationsproblem och papper. Med massuppsägningar som den enda lösningen. Hur mycket gladare blir folk av det?

Tyvärr tror jag att när det gäller datorer så har vi redan nått "1984":
- Storebror talar om vilken dator du ska ha. Det finns bara en standard. Den enda riktiga bla bla...

När ska världen äntligen upptäcka vilken skit M$ spyr ur sig?

Jo, men förfallet kan gå snabbt. Minns vad som hände med Commodore, IBM och Atari. När Microsoft väl avlider kommer hundratals nya företag att födas, vilket kommer att resultera i produkter och tjänster - och större valfrihet.

Som det är nu sitter kontorsråttorna där med sina sunkiga NT4 och 2K-burkar och brottas med kompatibilitetsproblem, virus och ett rörigt, användarfientligt system.

Vi är fast i skiten tills någon lanserar något bättre.

Jag vill inte att Apple ska få en större marknadsandel än runt 20%. Om Apple hade 20% skulle företag inte längre ignorera dem som idag, och Apple skulle fortfarande vara lite unikt.

Hur skönt är det inte att gå förbi ett kontor/whatever och se att det står Macar där?

Ja, det där med önskad marknadsandel är inte helt lätt. Visst vore det kul om alla körde Mac men samtidigt undrar jag om den starka sammanhållning/engagemang som finns i Mackretsar skulle finnas. Är det värt priset? Vill vi vara lite annorlunda eller handlar allt om frustration om hur bra och enkelt det vore med datorer egentligen, samt alla onödiga supportkostnader. Undrar om inte 15-20% vore ett bra förstasteg...sedan kanske resten löser sig per automatik....drömma går ju Ett offensivare Apple tack...

Jag tror att MS största fiende är de själva. När organisationer växer och dominerar ett marknadssegment måste de hitta nya. Ofta passar företagskultur och stil på företag inte de nya marknaderna, och det enda resultatet blir splittring och tappat fokus.

MS måste växa för bibehållen aktiekurs. MS dominerar de marknader de har (office-paket, webläsare, operativsystem) och kan inte tjäna så mycket mer pengar där (se på kundreaktionen på deras licensavtal som är ett försök att tjäna mer pengar på deras kärnmarknader). MS måste sålunda hitta nya marknader.

TV-spelsmarknaden: Sonys PS2 säljer fortfarande dubbelt så många konsoler/månad som xBox, trots att de kostar lika mycket!!! En kompis som just kom från E3 mässan berättade att xBoxen kändes marginaliserad, trots den häftiga kapaciteten.

.Net och weblösningar. Klarar MS det här är de duktiga, de har tunga, duktiga och etablerade motståndare att gå upp mot.

Även om MS skulle lyckas med dessa saker blir företaget ännu mer splittrat, trögrörligt, byråkratiskt och fullt med småpåvar som bevakar sitt eget revir. Därmed blir de långsammare på att reagera på förändringar i omvärlden vilket är en enorm konkurrensnackdel. Min gissning är att MS kommer att tappa sin världsledande position och sannolikt uppleva IBMs fall, som fortfarande är stora, men inte totalt dominerande, eller Digitals fall, som gick från världens andra största datatillverkare till ingenting.

Den som lever får se...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 14:06

Frågan är hur länge Windows kan hänga med. Har det verkligen framtiden för sig eller är dess guldålder redan förbi? Dels bygger Windows på gammalt tänkande, dels börjar det bli svårt att tjäna pengar operativsystem.

Microsofts verkliga kassako är Office, inte Windows, men så fort någon lyckats att definitivt bryta bandet mellan Windows och Office är det mer eller mindre kört.

Det nuvarande paradigmet med klienter och servrar börjar knarra betänkligt av ålder. En nätverkslösning med kraftfulla servrar och enkla nätverksdatorer kommer att ta över, åtminstone vid vanlig konstorsanvändning. Är det kanske åt det håller Xserve och eMac är på väg?

Apple skulle kunna sälja oerhört bra och konkurrenskraftiga serverlösningar med billiga och pålitliga Mac-klienter som inte ens behöver ha hårddiskar. Datorerna kan göra ännu mindre och tystare.

Varför ska man ha en systemmapp och en massa program installerade på varenda enskild Mac om systemet och programmen lika gärna kan ligga på ett maffigt serverkluster?

Mac OS X är är ju Unix som till naturen är ett nätverks- och fleranvändaroperativsystem. En sådan här lösning fungerade mindre bra med Mac OS 9 men kommer att bli förträfflig med Mac OS X. Betänk hur oändligt mycket bättre en sådan lösning skulle vara än Win NT 4/2000/XP på vanliga pc-hojar!

Istället för att behöva installera, konfigurera och underhålla femtioelva datorer behöver administratören bara byta blöjor på en enda jättebebis! Ett system och alla program på en enda server.

Användarna kommer inte att märka någon skillnad i prestanda eller funktion. Grejorna kommer att funka lika bra som tidigare eller bättre, och det spelar väl ingen roll var systemet, programmen eller filerna finns rent fysiskt?

[ 02 Juli 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-02 15:26

Vaddå, menar du att Macen ska lanseras som tunn klient?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-02 15:29

Jag tror allt mer på open source-lösningar. Hemligheten ligger i att skapa open-source program som är minst lika bra som MS, då faller dom komersiella alternativen. Ingen vill egentligen betala MS sanslösa licensavgifter. Och det är Office som är nålsögat.

Det andra ligger i säkerhet. Om man kan slå mynt av MS dokumenterade urusla säkerhet är vi på G. Men då måste ju också Apple vara mer med i säkerhetsarbetet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 16:13

Om Apple eller Linux-folket lyckas torpedera MS Office så kan de sänka hela Microsoft-skutan. Apple borde kanske engagera sig mer i OpenOffice-projektet?

(Uschiamej vad det lät krigiskt det där. Men ubåtar är hur tuffa som helst!)

[ 02 Juli 2002, 17:18: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden