Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SDRAMM PC 133

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Utan att misstro någon om hans kunskaper eller åsikt, så är jag alltid tacksam om jag kunde se något dokument, typ AppleCare Knowledge documents, eller liknande som styrker det som framläggs.

Har letat en stund nu men finner inget någonstans om detta...vill ju gärna kunna sova lugnt på nätterna

Min goe mac ska ju vare frisker

  • Oregistrerad
  • 2003-02-16 22:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sven-ErikOlsson:
om firmware uppgraderas enligt Apples rekommendationer och du har en AGP G4a så kommer inte CL2 minne att fungera. det är i alla fall min erfarenhet. det skall vara CL3. jag hade en massa minne (1,5) i min G4/450. efter firmwareuppgradering fungerar bara en modul. resten var CL2. there you go.

Det var ju tråkigt. Mina CL2:or fungerar, trots firmwareuppgraderingar. G4/500, dock. Det är väl ingen skillnad på dessa maskiner. Med CL2 som original i maskinen, för övrigt.

Nu har jag letat och frågat lite och fick in ett bra svar ang skillnaden på CL2 och CL3.

http://forums.xlr8yourmac.com/action.lasso?-database=faq.fp3&-layout=FaqList&-response=answer.faq.lasso&-recordID=33095&-search

Frågan är ska jag plocka bort mitt CL3 minne?
Sälja det och skaffa ett nytt CL2, för som jag förstått det nu så saktar detta ner de tre övriga jag har.

Eller märker jag måhända inte detta överhuvudtaget?

Hur ser man om man har CL2 eller 3 i OS X? I Systeminfon är det inte med.

Bra fråga

Jag såg det på min Mac OS 9.1 partition.
Annars hade jag inte vetat om det .

PC återförsäljaren hade inte helt fel...
Det beror faktiskt inte så mycket på om minnet är PC100 eller PC133 utan mer på vilka chip som används på minnet. "Äldre" minnen använder 16x8 chip och nyare minnen 32x8or.
Det krävs dubbelt så många 16x8 som 32x8 chip för att bygga tex en 512MB modul.

Äldre moderkort (PC och Mac) som tillverkades innan 32x8 chip fanns stödjer inte dem och tror att det är 16x8or - därav visar de halva antalet MB...

Vi har valt att kalla minnena på vår web för PC100 för de äldre datorerna och PC133 för de nyare då detta är enklare att förstå (och framförallt att förklara för alla).

>>Mannen
Min dator visar ju rätt Mb (256Mb) men frågan var ju vad CL2 och CL3 står för.

Vad är det som gör dem ex. CL3 långsammare och på så vis drar ned CL2?

cl = klockfrekvens

Minnet är uppdelat i tre delar och cl beskriver hur snabbt minnet "hoppar" emellan delarna.

Det finns allt ifrån 333 till 222.

Skillnaden är dock så extremt liten att det är omöjligt att märka någon skillnad, det sunkar inte ner din dator om du har ett 322 minne installerat.

Bevaka tråden