Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intern CD-RW för G3 blåvit?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag går i banor om att köpa en intern CD-brännare till min Power Mac G3/350 blåvit (gen 1) och jag köpte den i januari 1999.

jag har just nu en extern LaCie 8x/20x SCSI.

Jag är inne på en 12x eller 16x brännare för ATAPI. Och på så vis ersätta min 24xCD-ROM med en CD-brännare.

CD-brännaren måste vara bootbar och jag köper helst av ett känt märke, dvs Sony, Panasonic, eller liknande.

Erfarenheter och tips mottages tacksamt!

Jag rekomenderar:

12x
Sony CRX160E IDE funkar mycket bra och har även fullt stöd med iTunes osv

16x
Sanyo CRDPB1400P IDE extremt bra brännare med äkta burn proof.

För att kunna boota krävs oftast MacOS 9.1 på dessa "nya" brännare. Vi säljer båda dess och de är mycket uppskattade. För jämförelse säljer vi dem för:

Sony 1595kr + moms
Sanyo 2195kr + moms

för mer info se vår web.

Hur är det med CD-R skivor? Säljs det skivor som klarar mer än 16x?

Jag köpte många Sony CD-R CDQ-74N1 som klarar 1x-16x bränning.

Det jag tänkte på är om det är "bortkastade pengar" att köpa en CD-brännare som är snabbare än 16x. Det finns väl 20x och 24x interna IDE-brännare? Men säljs det några CD-R-skivor som är kompatibla?

Jag vill gärna kunna boota med en intern CD-RW 12x/16x precis som jag kan med min nuvarande 24xCD-ROM. Dvs kan boota med Mac OS 8.5.1 och nyare - även Mac OS X. LinuxPPC är en plus i kanten men inget måste.

(Sedan kan jag väl stoppa tillbaks min interna CD-ROM om jag vill så funkar datorn som den ska antar jag...)

1
Bevaka tråden