Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DB-filen STOR säkerhetsrisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något chockad läste jag http://www.macintouch.com/desktopdb.html och vet nu att när man bränner en CD så följer det med en mängd URL´er, lösenord, IP-adresser man besökt eller hämtat eller provat något från (läs Hotline, Carracho etc.). allt ligger dolt i den s.k "DB-filen". Inte ens att bygga om skrivbordet hjälper. Tror att detta bara gäller oss med macar. Även Macpressen hade en liten blänkare om detta idag. finns det någon på 99Mac som har en lösning på hur man kan sopa rent från sådan känslig information. Det enda jag sett som kanske skulle funka är att med DiskCopy göra en image och sedan dra över filerna dit innan man bränner skivan.

För att kolla vad din DB-fil innehåller så rekomenderade en insändare hos Macintouch följande program: http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1192&db=mac

Ett av inläggen kanske kan vara räddningen. Regarding the Toast Titanium security issue with the Desktop DB file, I found that burning a CD in ISO 9660 format resulted in a CD without the Desktop DB file, only the files that I specifically copied to the CD. I did this after examining a CD that I had created previously as a Mac OS and PC (Hybrid) CD and looking at the Desktop DB file recorded on the CD. The file contained records from a database of confidential information. Yikes.

Vad är det som är så chockerande? Har någon någonsin blivit av med något pga detta?

bli chockad över att folk dör av rökning istället....

Chockerad kanske är att ta i, men jag tycker det ändå är legitimt att ta upp det. Till skillnad från rökare, som *vet om* att det dom gör är puckat, så visste han, och antagligen många med honom, inte alls att denna information låg i DB-filen och att den i sin tur smög sig in utan varning på cd-skivor.

Problemet ligger snarare i att information av olika slag kan hamna i orätta händer, bara möjligheten är tillräckligt stor för att ta saken på yttersta allvar. Som vanlig hemmapulare så är det väl knappast något att bry sig om men jag kan tänka mig att vissa uppdragsgivare skulle bli mäkta irriterade om innehållet bidrog till att skada dom.

• Medlem
  • Borlänge
  • 2002-01-31 22:38

Ny Teknik (Nr 5, 31/1) anser att detta är såpass viktigt att de skriver om det på tidningens framsida! Artikeln inne i tidningen är uppenbarligen skriven av någon som inte vet hur en mac funkar och även om han gör det så ger artikeln intrycket av att detta "säkerhetsproblem" skulle vara något som Apple försöker tysta ner eller vifta bort. Lite kul är dock att den "värsta" kommentaren de kunde få fram var tydligen ett citat från en chockad holländsk fotograf.

Det här är en sådan "nyhet" som definitivt drabbar macvärlden negativt och när det sker på ett sånt här sätt blir man ju bara ledsen...

Kollade just några gamla CD skivor man bränt. Kan meddela att det väcker många minnen. Man behöver ju inte samla bokmärken längre, bara att kolla på gamla brända skivor
Även delar från textfiler och delar från kommentarer kan hittas. Men mest länkar. Massvis. Och inget man vill att mamma ska se

Tycker faktiskt detta är STOR säkerhetsrisk. Helt sanslöst att en sån här grej kan gå ouppmärkt genom så många år.

Ja, det är ju verkligen hemskt detta med DB. Jag ska ta och byta till världens säkraste system som heter Windows för där finns det inga säkerhetsproblem alls. Allt blir så underbart när man använder det systemet:-)

Att blåsa upp det som Ny Teknik är inte bra. Det är sådan journalistik som måste motarbetas. Det är naturligtvis inget lämpligt (DB-infon), men den måste sättas in i sitt sammanhang.

Det står ju bara om Mac OS Classic. Det tyder på att Mac OS X inte är drabbat.

1
Bevaka tråden