Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Policy?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 10:41

Klippt ur: Digital Bild, Ljud & Video - Diskussioner om digital media-produktion på Mac-plattformen.

Citat:

quote:PS. Ja, dvd-skivan är min egen och bara för eget bruk och för att lära mig hur man gör när man rippar en dvd. DS

Citat:

quote:Jag funderar också på att rippa över mina filmer på datorn men jag undrar lite... tar det inte väldans lång tid att rippa en hel film?

Jag börjar seriöst tröttna på de återkommande trådarna om rippning och "hur gör jag för att kopiera...."! Enligt upphovsrättslagen är det INTE tillåtet att spela av eller ens kopiera innehållet på en köpt DVD.

Upphovsrättslagen gör inga undantag för att "jag vill lära mig" och dylikt struntprat. Som köpare av en DVD har man endast rätt att TITTA på innehållet.

OM du har producerat DVD:n och har filmat innehållet själv får du göra vad du vill med men då har man ju tillgång till ursprungsmaterialet och behöver således inte demuxa, decoda eller rippa någonting, eller hur?

Vill man kopiera DVD-filmer och således bryta mot upphovsrätten kan ni som är intresserade åtminstone ha den goda smaken att göra det i skymundan, på samma sätt som andra gör med piratkopiering av programvara och liknande och inte i ett allmänt forum?

Till sist en öppen fråga: Om 99mac strävar efter ett seriöst forum där exv. Apples VD svarar på frågor, återförsäljare bidrar med information och människor i produktion deltar med tips och ideér kanske man borde bestämma en policy eller moderera forumen/trådarna lite tydligare?

• Oregistrerad
  • 2002-12-13 10:52

Du kan ju faktiskt få en DVD med matrial som du skall använda i multimediaproduktion. Du får DVDn ifrån informationsavdelningen. De vet varken ut eller in och du kan inte få matrailet på annat sätt.

Sen kan jag ju faktiskt vara rädd om mina DVD skivor. De är ju inte vidare säkra emot att tappas direkt. En VHS kasset kunde man ju rädd, men en DVD med en repa är ju rena döden. Att jag då som köpare vill ha den som ren fil i min multimediaanläggning, ser jag som en ganska bra anledning.

Det finns säkert lika många anledningar som användare. Så länge mediet är så ömtåligt (har repat en av mina favoritfilmer) så är det ganska förståligt att man vill göra en backup. Själv sitter jag med två DVD fodral av samma film, men med en fungerande skiva...
:rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 11:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Du kan ju faktiskt få en DVD med matrial som du skall använda i multimediaproduktion. Du får DVDn ifrån informationsavdelningen. De vet varken ut eller in och du kan inte få matrailet på annat sätt.

Jo, och i sådana fall har du ju inte köpt DVD:n och bryter inte heller upphovsrätten eller hur?

Citat:

quote:Det finns säkert lika många anledningar som användare. Så länge mediet är så ömtåligt (har repat en av mina favoritfilmer) så är det ganska förståligt att man vill göra en backup. Själv sitter jag med två DVD fodral av samma film, men med en fungerande skiva...

Är skivan trasig vid köp lämnar man tillbaka den till affären, har du sönder den själv så är det som med allt annat. Man blir förbannad och får skylla sig själv.

Hur folk sedan väljer att göra hemma och andra anledningar till varför man kopierar en DVD är ointressant då det ändå bryter mot tidigare nämnd lag.

Det är inte olagligt att kopiera en egen köpt DVD för eget bruk. Än så länge finns det ingen dom eller lag som motsäger kopiering för eget bruk.

Tvärtom så rekomenderas det att ta säkerhetskopior på digitalmedia.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Zagge:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Jo, och i sådana fall har du ju inte köpt DVD:n och bryter inte heller upphovsrätten eller hur?

Citat:

quote:Det finns säkert lika många anledningar som användare. Så länge mediet är så ömtåligt (har repat en av mina favoritfilmer) så är det ganska förståligt att man vill göra en backup. Själv sitter jag med två DVD fodral av samma film, men med en fungerande skiva...

Är skivan trasig vid köp lämnar man tillbaka den till affären, har du sönder den själv så är det som med allt annat. Man blir förbannad och får skylla sig själv.

Hur folk sedan väljer att göra hemma och andra anledningar till varför man kopierar en DVD är ointressant då det ändå bryter mot tidigare nämnd lag.

Jag blir förvånad när ni på Inmedia (som är en Sveriges vassaste företag på er nisch) uppenbarligen inte känner till hur jurdiken är gällande.

[ 13 December 2002, 11:16: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

quote: Jo, och i sådana fall har du ju inte köpt DVD:n och bryter inte heller upphovsrätten eller hur?

Så om man får en DVD i säg julklapp så får man kopiera den bäst man vill enligt dig då?
För man har ju inte köpt den..

Nej så fungerar inte upphovsrätten..

• Oregistrerad
  • 2002-12-13 11:25

Det är ju en upphovsrätt även på en DVD som ingår i informationsmatrialet ifrån en kund. Om vi nu skall hårddra det.

Sen är det ju luddigt kring hur en plastbit kan vara det som lyder under upphovsrätten, eller det är innehållet. Om jag vill se innehållet, men inte vill släpa på ett medium (DVD SKIVA) så är det ju ganska otydligt vad man får gör och inte göra.

Rippar jag för att sprida det upphovsrättsliga innehållet, då gåller jag helt med att det bryter emot upphovsrätten.

Lagstiftning och ny teknik går sällan ihop. Skall man resa långt så är ju tio rippade filmer på hårddisken att föredra än att släpa på tio DVD filmer och riskera att tappa, repa & bli bestulen på dem.

Som storkonsument av DVD filmer, köper nog mer än de flesta, så vill jag kunna se den i min dator där jag saknar DVD-enhet om jag är ute och reser...

Det är som då jag flyttar min musik ifrån en CD-skiva till min iPod. Jag äger ju CD-skivan, men vill ha innehållet i ett medium som jag kan ta med mig utan att riskera min musik.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 11:29
Citat:

Enligt upphovsrättslagen är det INTE tillåtet att spela av eller ens kopiera innehållet på en köpt DVD.

Upphovsrättslagen gör inga undantag för att "jag vill lära mig" och dylikt struntprat. Som köpare av en DVD har man endast rätt att TITTA på innehållet.

Du verkar inte känna till Upphovsrättslagen så bra. Den medger undantag för kopior för eget bruk. det eventuella brott ngn som rippar sin egenägda DVD är isf endast ett ringa avtalsbrott mot köpeavtalet (typ gå mot röd gubbe).

Du kanske skall läsa den här artikeln om vad upphovsrättsforskaren säger om kopior för eget bruk.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,225114,00.html

Det är jobbigt att BSA propaganda är så effektiv att man skall behöva läsa sådana här inlägg. Konsumenter har faktiskt rättigheter också!

Ditt inlägg pekar också på risken att full legal användning av tekniker/progam inte skall få diskuteras bara för att de också kan användas olagligt (jmf diskussion om att forskare stäms i USA för att de publicerar brister i filmbolagens krypteringsteknologi).

Sorry, för den tråkiga tonen, men du har faktiskt HELT fel!

Detta hör hemma i vårt forum för återkoppling, dvs vårt Feedback-forum. Flyttar tråden.

/c, moderator allmänt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 13:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

Citat:

quote: Jo, och i sådana fall har du ju inte köpt DVD:n och bryter inte heller upphovsrätten eller hur?

Så om man får en DVD i säg julklapp så får man kopiera den bäst man vill enligt dig då?
För man har ju inte köpt den..

Nej så fungerar inte upphovsrätten..

Det jag försökte illustrera är att när du som konsument har införskaffat en DVD (när du köper till dig själv eller ger bort/får som present) har du köpt rättigheten att titta på den. Inget annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 13:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Det är inte olagligt att kopiera en egen köpt DVD för eget bruk. Än så länge finns det ingen dom eller lag som motsäger kopiering för eget bruk.

Jo. Senast igår kollade jag igenom ett antal kommersiella DVD-filmer där det uttryckligen står att all form av spridning OCH kopiering av innehållet inte är tillåtet.

Citat:

quote:Tvärtom så rekomenderas det att ta säkerhetskopior på digitalmedia.

Vad som rekomenderas gällande vissa programvaror gäller inte DVD. Säkerhetsbackup av digital media är en sak, att kopiera någons produktion en annan.

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Jo. Senast igår kollade jag igenom ett antal kommersiella DVD-filmer där det uttryckligen står att all form av spridning OCH kopiering av innehållet inte är tillåtet.

Citat:

quote:Tvärtom så rekomenderas det att ta säkerhetskopior på digitalmedia.

Vad som rekomenderas gällande vissa programvaror gäller inte DVD. Säkerhetsbackup av digital media är en sak, att kopiera någons produktion en annan.

Läs Mattans inlägg ovanför igen. Visa mig en enda fällande dom för kopiering av DVD för enskilt bruk. Just det, det finns inte. För det finns fortfarande inte stöd för det i lagen. (återigen läs om upphovsrätten)

Du blandar ihop licensavtal med upphovsrätten. Vilket är två skilda saker.

Enligt dom flesta juridiska experter inklusive justieministern så föregås inget brott när dom kopierar DVD eller musik cds för enskilt bruk (vilket regleras i lagtexten) det kan dock ändras genom väntade beslut i EU. Men fram till dess och fram till att en domstol säger att det är olagligt. Ja, då är det helt enkelt inte ett dugg olagligt.

[ 13 December 2002, 14:00: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Bara för att komplettera tidigare inlägg citerar jag upphovsrättslagen 12 §:

Citat:

quote:
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av
offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte
användas för andra ändamål.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i
digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en
utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Lag (1997:790).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 14:07
Citat:

quote:Du verkar inte känna till Upphovsrättslagen så bra. Den medger undantag för kopior för eget bruk. det eventuella brott ngn som rippar sin egenägda DVD är isf endast ett ringa avtalsbrott mot köpeavtalet (typ gå mot röd gubbe).
------
Ditt inlägg pekar också på risken att full legal användning av tekniker/progam inte skall få diskuteras bara för att de också kan användas olagligt (jmf diskussion om att forskare stäms i USA för att de publicerar brister i filmbolagens krypteringsteknologi).
-------

BSA vad jag förstår arbetar för att förhindra olaglig spridning av programvaror. Inte musik, litteratur och böcker vad jag förstått.

Upphovsrätten innebär att upphovsmannen/kvinnan/företaget har rätt att välja hur dennes verk sprids. När du köper/får en DVD och öppnar förpackningen godtar du dessa föreskrifter.

Sedan kan man blanda ihop hela denna debatt med BSA, backup, digital media och enskilt bruk men det gör inte att kopiering av DVD blir en mänsklig rättighet för det.

Citat:

Citat:

quote:Du verkar inte känna till Upphovsrättslagen så bra. Den medger undantag för kopior för eget bruk. det eventuella brott ngn som rippar sin egenägda DVD är isf endast ett ringa avtalsbrott mot köpeavtalet (typ gå mot röd gubbe).
------
-------

BSA vad jag förstår arbetar för att förhindra olaglig spridning av programvaror. Inte musik, litteratur och böcker vad jag förstått.

Upphovsrätten innebär att upphovsmannen/kvinnan/företaget har rätt att välja hur dennes verk sprids. När du köper/får en DVD och öppnar förpackningen godtar du dessa föreskrifter.

Sedan kan man blanda ihop hela denna debatt med BSA, backup, digital media och enskilt bruk men det gör inte att kopiering av DVD blir en mänsklig rättighet för det.

Visst, men visa i lagen var det står att det är olagligt?

Sen är frågan om det såkallade licensavtalet är gällande enligt svensk lagstiftning. Mattan, du som är "IT" jurist du kanske kan svara på den frågan?

[ 13 December 2002, 14:28: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Att göra och berätta hur man gör är två skilda saker. Dvs det är fullt tillåtet att berätta hur man rippar eller kopierar osv. Men att sedan göra det är ju en annan sak. Vilket rör diskussionen ovan. Dock för att knyta tillbaka om seriöst forum. Personligen tycker jag att i ett seriöst forum ska man kunna diskutera ALLT som rör just det forumet. I detta fall Mac och kringutrustning m.m. Så länge ingen rekommenderar det vill säga uppvigling till brott så tycker jag att det är befängt att ta bort såna inlägg. Så länge det stannar på rena fakta basis så måste man ju få beskriva olika möjligheter som går att göra. Oavsett om dessa möjligheter går att använda till olagligheter.
Jag menar det stod t.o.m. i NO boken i skolan hur man brände sprit.

Nej. Problemet med "shrinkwrap-avtal" är att Svensk rätt inte fäster så stort vikt vid dom.

Om industrin var så förbaskat säkra på att det är illegalt att rippa sin köpta DVD så kan väl försöka väcka åtal? Eller stämma personen i en civil process? Varför gör dom inte det då? Jo, för att industrins juridiska experter vet att ett sådant mål har lika stor chans som en snöboll i helvetet! Deras taktik går istället ut på att skrämma vanligt folk till ett ändrat betende som fallar industrin på läppen. Amrisarna kallar det FUD -- Fear, Uncertainty and Doubt. Det är ett otyg, och du sprider dyngan vidare.

Är det olagligt att rippa sin CD-samling till sin iPod också?

[ 13 December 2002, 15:08: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

1
Bevaka tråden