- Anders Ingelstam
- Medlem ●
- Stockholm
Vill göra en gammal 8600 till Filserver på Airport-LAN:et här hemma (Telia ADSL). Har inte en susning hur man gör. Finns det några tutorials eller liknande på nätet?
Eller det är kanske nån Guru som vill maila mig ett förslag
Anders
Det är nog alltid att föredra att personer skriver i forumet, så att vi alla kan ta del av kunskapen... Det är väl därför vi är här (ja, förutom den gemytliga stämningen förstås).
För att sätta upp en filserver har du flera alternativ (och jag vet att någon säkert har många fler).
Det enklaste är att bara dela ut en mapp på nätverket via Appletalk, enkelt men smärtsamt långsamt.
Andra alternativ skulle kunna vara att använda sig av FTP-server programvara.
Nu inser jag också att jag vill veta hur man gör! Några bättre förslag.
(Jag har några som är ännu sämre)
för att köra en ftp-server kör man gärna NetPrezens tror jag det hette (förut iallafall).... annars är ASIP en bra idé, kanske lite svårt att köpa nuförtiden, men har man bra kontakter så finns det alltid nån HL eller FC-bas man kan fixa det ifrån.
Mvh Fredrik
Vi kan göra det här ännu enklare.. eller dela upp det i några steg.
Vill du ha en filserver för flera macar? Blås om din dator med OS9.x o skapa några användare. Sätt därefter igång fildelningen.
Vill du ha en filserver som även skall fungera för PC (usch) datorer?
Då kan ASIP vara en ganska vettig lösning.
Vill du kanske ha en webbserver (som ju även går att ge ut filer med, även skicka till.. lite jobbigare dock).
Webbdelningen på OS9 alt Webstar eller ASIP
Enbart fildelning via FTP?
FTP server program.
Flera av ovanstående?
ASIP..
Nu gick allt så snabbt så jag glömde säkert något, men på ett ungefär har du lite möjligheter att välja mellan och därefter kan man säga vad du ska köra för programvara..
Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Vi kan göra det här ännu enklare.. eller dela upp det i några steg.
Vill du ha en filserver för flera macar? Blås om din dator med OS9.x o skapa några användare. Sätt därefter igång fildelningen.
Vill du kanske ha en webbserver (som ju även går att ge ut filer med, även skicka till.. lite jobbigare dock).
Webbdelningen på OS9 alt Webstar eller ASIP
Som jag ääälskar detta forum!
Nja, det är alltså så här:
Det finns fyra macar på Airport nätverket (alla OSX). Jag vill liksom kunna logga in på vilken av dom som helst och därifrån jobba med mina filer som ligger på den tänkta servern. Alltså filer på 8600 och alla applikationer på varje enskild burk.
Hur skall jag koppla 8600 i relation till Airport basstationen? Krävs en Ethernet hub eller...?
Kan man sedan göra så att jag kan logga in från nån annanstans i världen på filservern så vore det ju helball, men då behöver man väl fast ip och det vill INTE Telia ge mig!
Anders
(som vill jobba därifrån han är - inte ÅKA till jobbet jämt)
[ 22-01-2002: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]
Mac OS X?
Linux? (Yellow Dog, LinuxPPC, Debian, Mandrake)
BSD? (Net, Open, Free?)
//Mikael
Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Mac OS X?
Som sagt OSX på alla i Airportnätet, men 8600 klarar inte mer än OS9
Anders
Den här bör vara det bästa alternativet för din 8600. Ohyggligt enkel att sätta upp, och som jag förstår ren TCP IP så du kan komma åt filerna ifrån en PC.
http://sunet.mac.tucows.com/preview/206742.html
Därmed Borde det bara vara att ansluta X burkarna till 8600 via ip numret som du tilldelats eller - förhoppningsvis - satt manuellt i airporten?
MVH Mattias
Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Som sagt OSX på alla i Airportnätet, men 8600 klarar inte mer än OS9
Anders
Shhhhh....
Säg inget. Min 8600:a kör OSX, och nämn nu inte att han inte kan det :-). Se här
I vilket fall har jag tidigare gjort så här (men numera är lösningen något mer sofistikerad):
ADSL in => hub
hub => airport basstation => etervågor till klienter
hub => filserver
Du VET INTE vilket IP-nummer du får från Telia, men du VET vilka IP-nummer dina maskiner kan få i det privata nätverket. Tilldela därför bara servern IP-nummer ur samma serie (men utanför det område som DHCP:n fördelar nummer) som Airportklienterna, och du kan arbeta server <=> klient utan problem.
//Mikael
Haha....nu skall jag ta mig an uppgiften!
Eller är det nån som har en ännu bättre idé?
Men hur var det med fjärranslutningen? Kan jag gå in på servern via Internet....typ?
Anders
Haha....nu skall jag ta mig an uppgiften!
Eller är det nån som har en ännu bättre idé?
Men hur var det med fjärranslutningen? Kan jag gå in på servern via Internet....typ?
Anders
Näpp,
(Rent tekniskt skulle det naturligtvis kunna gå, men Telia kommer knappast att lägga ner arbete på detta. De skulle också få ett helt oöverstigligt problem om feler än en abonnent skulle vilja ha lösningen.)
Byt ut Telia mot BoNet så får du fast IP-nummer och kan göra våldsamt många fler konster.
Som du såg var det egentligen bara en hubb och lite kabel som behövde tillföras för att dela filerna. Då behöver du heller inget annat än fildelning på 8600:an för att få det att snurra. (Jag antar också att du inte behöver ta hänsyn till PC:ar och annat.)
Om Airportnätverket fungerar redan nu torde det inte ta lång stund att få det hela att rulla på.
//Mikael
Näpp,
(Rent tekniskt skulle det naturligtvis kunna gå, men Telia kommer knappast att lägga ner arbete på detta. De skulle också få ett helt oöverstigligt problem om feler än en abonnent skulle vilja ha lösningen.)
Byt ut Telia mot BoNet så får du fast IP-nummer och kan göra våldsamt många fler konster.
//Mikael
Nu skall vi inte göra Telias ADSL till ett större problem än vad det är.
För det första, jag har fått samma IP-adress från Telia så länge jag har anslutit med samma MAC-adress (samma nätverkskort). Då talar jag om samma
IP-adress i mer än 6 månader alltså. Att Telia har det på det här sättet är ingenting dom lovar i mitt kontrakt med Telia, det är bara en "bonus" för tillfället. Hursomhelst. Om Telia skulle ändra sitt betende i framtiden så kan man lätt kringå problemet med att använda en tjänst som dyndns.org och någon av deras klienter. Då har man ett litet program på sin Mac som registrera DNS-namnet aceftp.dyndns.nu, t ex. Så, på så sätt kan man komma åt sina filer via det namnet verhelst man råkar befinna sig på Internet. För att få det hela att fungera måste man ju också se till att trafiken från Internet routas till rätt maskin på ens privata nät. Detta göra man via "Inbound Port Mapping".
henne?
Anders
(som tidigare inte tänkt på datorerna i genus-termer)
henne!
håller med Micke W om att datorer - på samma sätt som båtar - är hon...
jämför bara följande uttdrag ur två inlägg i denna diskussion
... nämn nu inte att han inte kan det
... gör henne till en router också
vilket låter bäst!?
Jag tycker nog datorer är för dumma för att bli kallade ´henne´
Anders
ADSL in => hub
hub => filserver
//Mikael
Frågorna fortsätter: Måste jag ha en skärm kopplad till filservern eller kan jag styra den från en annan dator och se tillräckligt för att göra detta, på en annan dators skärm?
Ja, det kanske är en dum fråga, men jag ställer den ändå. Nätverks-jox är helt nytt för mig ju... :rolleyes:
Anders
[ 23-01-2002: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]
Jag tycker nog datorer är för dumma för att bli kallade ´henne´
Anders
Försöker du scora dig till lite extra poäng?
Men båtar, de är kloka de!
Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Försöker du scora dig till lite extra poäng?
Närå, jag har bara så goda erfarenheter av kvinnor
Anders
ADSL in => hub
hub => filserver
Du VET INTE vilket IP-nummer du får från Telia, men du VET vilka IP-nummer dina maskiner kan få i det privata nätverket. Tilldela därför bara servern IP-nummer ur samma serie (men utanför det område som DHCP:n fördelar nummer) som Airportklienterna, och du kan arbeta server <=> klient utan problem.
//Mikael
Tillbaka!
Ja, då har jag gjort kopplingarna, men se - jag hittar inte servern från de andra datorerna och tvärtom
Jag behöver nu alla råd jag kan få.
Servern har alltså 9.1 och de andra 10.1.2
Skall AppleTalk vara på?
Fildelning?
Skall jag välja Ethernet eller Airport
Tusen frågor - å jag som trodde det skulle vara enkelt :rolleyes:
Har nån lust att hjälpa mig?
Anders
hoho?
Anders
hoho?
Anders
Jag misstänker att maskinerna inte sitter på samma subnät.
Kolla vilken IP# dina klienter respektive server har. Du gör det i TCP/IP i OS 9 och Nätverk/Network i OS X.
Om klinterna sitter på 10.0.1.* så skall servern också sitta på samma subnät.
O.K. Anders,
Slå på AppleTalk på alla maskiner. Se till att anslutningen på AppleTalk är rätt. Dvs. kolla att det står anslut via: Airport på de maskiner som använder Airport och Anslut via: Ethernet på de maskiner som är anslutna via TP-kabel till hub/switch.
På väg att bli tokig.
Gör precis som ni säger, men det händer i_n_g_e_n_t_i_n_g!
Kan det ha med kablage att göra?
Jag har följande uppställning:
ADSLmodem ->hub Rak kabel
Hub->Airport Rak kabel
Hub->filserver (8600) Rak kabel
Trött!
Anders
*rusar till kabelaffären*
Återkommer när jag vet om det var Nokia modemet som krävde den korsade.
(Fast ändå lite tveksam eftersom AirPorten funkar, men det kanske inte har med varann att göra....)
På väg att bli tokig.
Gör precis som ni säger, men det händer i_n_g_e_n_t_i_n_g!
Något måste väl ändå fungera?
Fungerar det att ansluta en dator direkt till ADSL-modemet?
Går det att skapa den fungerande kedjan <ADSL in> => <ADSL-modem> => <hubb> => <dator> ?
Om det inte fungerar kan det bero på att hubben måste anslutas till ADSL-modemet via "uplink"-porten (alternativt korsad kabel via annan port). I din skiss skulle jag kolla ADSL-modem -> hub rak kabel först.
Går det att skapa den fungerande kedjan <ADSL in> => <ADSL-modem> => <hubb> => <AirPort> => <"luftburen" dator> ?
Vad är det med AirPorten som fungerar? Kan du nå ut på Internet via din hub/ADSL-modem eller bara om AirPorten är direkt ansluten till modemet?
//Mikael
Något måste väl ändå fungera?
Fungerar det att ansluta en dator direkt till ADSL-modemet?
Går det att skapa den fungerande kedjan <ADSL in> => <ADSL-modem> => <hubb> => <dator> ?
Om det inte fungerar kan det bero på att hubben måste anslutas till ADSL-modemet via "uplink"-porten (alternativt korsad kabel via annan port). I din skiss skulle jag kolla ADSL-modem -> hub rak kabel först.
Går det att skapa den fungerande kedjan <ADSL in> => <ADSL-modem> => <hubb> => <AirPort> => <"luftburen" dator> ?
Vad är det med AirPorten som fungerar? Kan du nå ut på Internet via din hub/ADSL-modem eller bara om AirPorten är direkt ansluten till modemet?
//Mikael
Förlåt min ilska och därmed suddiga meddelande
Allt övrigt i nätverket funkar (som det alltid gjort) men jag kan alltså inte hitta 8600:an i LAN:et och 8600:an kan inte hitta de andra burkarna (som ju ligger på AirPort LAN)
Anders
Kryssruta i airportstationens inställningar (brygga...typ) var problemet
Funkar!!! (tack Fredrik på Macoteket!)
Kan jag hamna på inloggning´prompt´ automatiskt direkt vid start på de andra burkarna? Servern surrar ju 24/7/52
Anders
[ 13 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]