Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta Hårddisk i iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon som vet hur svårt (eller om det går) att byta hårddisk i en iMac DV SE?
Och om det går får jag då ett annat litet problem. Hur får jag över informationen från den gamla hårddisken till den nya. Jag har en CD-brännare men att bränna ner 13GB på CD är inget som verkar särkilt kul eller smidigt. Däremot har jag en gammal Performa 6400/180 och funderar på om det går att sätt i iMac hårddisken i den och föra över informationen. Detta innebär att jag får byta ut den interna hårddisken som redan sitter i eftersom den enda lediga platsen i 6400:an är för SCSI hårddiskar.

Hoppas någon har något förslag på en lösning.

• Oregistrerad
  • 2001-08-26 11:50

Kolla här:
imac2day

Du skulle kunna köpa ett skal till din gamla hårddisk och sätta den i, på så sätt får du en extern hd som du sen kan ansluta till din iMac o föra över filerna. Sen kan det ju vara trevligt att ha när man ska flytta filer mellan tex skolan/jobbet/hemmet..
En sån låad kostar ca 1000-1500 o finns bland annat
här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-27 01:06

Att byta ut hårdisken är inte alltför svårt men jag tror att det blir ganska dyrbart att köpa låda + firewire chip för att sen bygga extern hd av gamla disken. Bättre att köpa en ny fet, snabb och snygg firewire disk!Då så slipper du ju oxå att skruva isär din iMac!

Om du skall byta hd så har jag lite bilder som kan hjälpa dig på traven - tog nämligen fram min digitalkamera när jag gjorde bytet så att jag skulle få alla skruvar på plats efteråt...

[ 27-08-2001: Meddelandet ändrat av: Eric ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Eric:
Om du skall byta hd så har jag lite bilder som kan hjälpa dig på traven - tog nämligen fram min digitalkamera när jag gjorde bytet så att jag skulle få alla skruvar på plats efteråt...

Har Du bilerna ute på nätet+ Annars kan Du väl slänga över dom till anders@oaskonsult.com - eller vet nån annan var det finns en bra instruktion för hårddisk-byte på iMac ute på nätet?

/ Anders

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-29 21:35

Har lagt upp bilderna + (mycket) kortfattade instruktioner här

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 11:55

Det här är aktuellt för mig också, eftersom min mamma inte vill bli av med sin iMac 233.

Kan man inte tillfälligt rycka ur CDn på IDE-bussen och koppla in den nya hårdisken där? Starta upp datorn med två diskar, kopiera över allt till den nya, skruva isär igen och sedan plocka ur den gamla och sedan stoppa i CDn igen. Eller är det för jobbigt?

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 12:26
Ursprungligen av Goka:

Det här är aktuellt för mig också, eftersom min mamma inte vill bli av med sin iMac 233.
Kan man inte tillfälligt rycka ur CDn på IDE-bussen och koppla in den nya hårdisken där? Starta upp datorn med två diskar, kopiera över allt till den nya, skruva isär igen och sedan plocka ur den gamla och sedan stoppa i CDn igen. Eller är det för jobbigt?

Skulle tro att CD:n har 2.5" IDE-interface och HD:n har 3.5"
Däremot skulle det förvåna mig storligen om inte bussen som HD:n sitter på klarar två enheter (master / slave) så köper man en liten sladd med tre uttag på (dvs. högst vanlig IDE-sladd), en strömsplitter (högst normalt i en pezeboutique) och lyckas knöla ihop datorn med två diskar i (det kan bli lite klurigare nya som slave oxå...) så är det väl bara att kopiera (ditto från root och upp).
Fast då måste man ju plocka isär två gånger (för den temporära 'slave' placeringen är nog just "temporär") och bygla om den nya disken till "master"...

Kan säkert finnas lite mer problem man får tänka på, men i princip...

Vill man vara snål får man lida pin

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-28 12:00
Ursprungligen av Zackeman:

Jag undrar om det är någon som vet hur svårt (eller om det går) att byta hårddisk i en iMac DV SE?
Och om det går får jag då ett annat litet problem. Hur får jag över informationen från den gamla hårddisken till den nya. Jag har en CD-brännare men att bränna ner 13GB på CD är inget som verkar särkilt kul eller smidigt. Däremot har jag en gammal Performa 6400/180 och funderar på om det går att sätt i iMac hårddisken i den och föra över informationen. Detta innebär att jag får byta ut den interna hårddisken som redan sitter i eftersom den enda lediga platsen i 6400:an är för SCSI hårddiskar.

Hoppas någon har något förslag på en lösning.

Du kunde kanske koppla den andra skivan tillfälligt in var CD:n är i kopplad och då överföra data sen ta bort den gammla och koppla skivan tillbaka

1
Bevaka tråden